• Wed 1 May 2019 22:46
    545 visningar
    7 svar
    7
    545

    40 min promenad till skola

    Jag har en dotter som ska börja i förskoleklass till hösten. Hon går just nu på en förskola Precis bredvid en grundskola (bara skolgården mellan) Samma grundskola som storasyster går på. Hon längtar så efter att få börja på samma skola som sin syster. Men nu hat vu fått reda på hon har kommit in på en annan skola. Denna skola ska enligt gpsen ta 30 minuter att gå till (sen får man lägga till en morgontrött 6 årings steg så lör minst ta 40

    Min) Och vill även tillägga att skolan som storasyster går på ligger på samma gata som vi bor på så dit är de ca 3 minuters promenad.

    Jag har ingen bil, och buss skulle innebära mer än 40 mins åkning. Då vi måste ta bussen ner på stan för att sedan byta buss för att komma till skolan.

    Vissa dagar jobbar jag 7-16. Vilket innebär att jag inte skulle hinna lämna barnen och komma i tid. ( visst kan man ordna så fritids öppnar 6. Men då jag slutar min dag på olika platser i stan skulle de vissa dagar innebära att stora tjejen skulle behöva gå i skolan 6-17:30.

    Jag tycker inte dett är varken okej eller hållbart! Är det verkligen meningen att en 6åring ska behöva gå 40 min för att ta sig till skolan? När de finns en skola på samma gata som vi bor?

    Jag är sååå arg, kan inte somna. Ska ringa komunen i morgon men behövde skriva av mig!

  • Svar på tråden 40 min promenad till skola
  • Wed 1 May 2019 23:00
    #1

    Inte vettigt alls, ge dig inte! :)

  • Wed 1 May 2019 23:01
    #2

    Såklart kan inte alla få plats på närmsta skolan, men det där låter ju extremt. Här gäller den så kallade närhetsprincipen och det ska mycket till att bli placerad mer än 2 km från hemmet om det finns alternativ närmare. Prata med dem. Om det absolut inte kan ordnas så rekommenderar jag att du införskaffar cykel, då tar man sig ganska enkelt 3 km på 10 min.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Thu 2 May 2019 12:38
    #3

    Vänd dig till de ansvariga och klaga. Låter inte klokt.

  • Thu 2 May 2019 12:57
    #4

    Jag förstår inte riktigt... Det skulle ta 40 minuter att gå till skolan, men även 40 minuter med buss?


    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • Thu 16 May 2019 19:41
    #5
    Spaghetti skrev 2019-05-02 12:57:21 följande:

    Jag förstår inte riktigt... Det skulle ta 40 minuter att gå till skolan, men även 40 minuter med buss?


    "Då vi måste ta bussen ner på stan för att sedan byta buss för att komma till skolan."
    Det kan ju vara väntetid mellan bussarna också. 
  • LFF
    Fri 17 May 2019 08:16
    #6
    Spaghetti skrev 2019-05-02 12:57:21 följande:

    Jag förstår inte riktigt... Det skulle ta 40 minuter att gå till skolan, men även 40 minuter med buss?


    Inte ett dugg konstigt att det kan vara så. För mig tar det ca 30 minuter att promenera till förskolan. Ska jag ta bussen tar det ca 20 med en väntetid vid bussbyte på 13 minuter då bussen mot förskolan inte har rusningstrafikstabell (åker åt fel håll). Och sen är det därefter ca 5 minuters promenad från busshållplatsen till förskolan och då är vi uppe i nästan samma tid som att gå från början. 
  • LFF
    Fri 17 May 2019 08:17
    #7

    Gissar att ni inte har syskonförtur då till er skola eftersom de placerat ditt yngre barn på en annan skola. Oavsett vilket så är det ju knäppt (men sannolikt helt logiskt i kommunens beräkning) att du ska ha barnen på olika skolor.

Svar på tråden 40 min promenad till skola