• VCS
    Thu 2 May 2019 01:43
    2675 visningar
    18 svar
    18
    2675

    Vad tänker ni om namnet Vanessa?

    Tycker ni att Vanessa låter som ett svenskt namn, eller mer amerikanskt? Jag gillar namnet mycket men tycker personligen det låter mer amerikanskt, och undrar då hur ni ser på att heta Vanessa i kombination med ett typiskt svenskt efternamn? Funkar det eller bör även efternamnet låta mer engelskt?
     
  • Svar på tråden Vad tänker ni om namnet Vanessa?
  • Thu 2 May 2019 01:56
    #1

    Väldigt prinsessigt(dock inte kungligt). Känns amerikanskt, men inte så att det ör helt hopplöst i svenskan. Jag personligen tycker inte att det ser eller låter snyggt ut med exempelvis Vanessa Jansson.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (L)
    Thu 2 May 2019 06:41
    #2

    Jag tycker inte att det är ett särskilt fint namn. Och som ovanstående skriver, det varken ser eller låter vackert med Vanessa Jansson, Svensson eller Lindqvist. Möjligtvis om man har ett engelskklingande efternamn, men då finns det ändå finare namn.

  • Anonym (eee)
    Thu 2 May 2019 07:01
    #3

    Jag tänker bara på en av döttrarna i the Cosby show : ) 

    Men nja, inget favoritnamn kanske. Inget som stör mig men skulle man sätta betyg på olika namn så skulle det inte komma så högt upp tror jag. 

  • Anonym (C)
    Thu 2 May 2019 07:11
    #4

    Ett av mina favoritnamn. Det har varit en vanligt namn i Sverige under så lång tid att det inte känns som ett för amerikanskt namn.

  • Thu 2 May 2019 08:10
    #5

    Låter som amerikanskt inte fint till en svensk efternamn... Låta som "svenska prinsessa" eller liknande, som "Pamela Håkansson" eller "Brad Sjökvist"... Bara konstigt...

  • VCS
    Thu 2 May 2019 08:48
    #6
    Spaghetti skrev 2019-05-02 08:10:05 följande:

    Låter som amerikanskt inte fint till en svensk efternamn... Låta som "svenska prinsessa" eller liknande, som "Pamela Håkansson" eller "Brad Sjökvist"... Bara konstigt...


    Jag är amerikan och har ett amerikanskt efternamn men jag funderade på om jag skulle byta till ett svenskt efternamn för att bli fullt ut accepterad som svensk. Men håller nog med om att det passar bättre till mitt amerikanska/engelska efternamn (Smith).
  • Anonym (m)
    Thu 2 May 2019 12:06
    #7
    -1 +1

    wt
    Husvagnspark med afroamerikaner

  • Anonym (Finns en låt!)
    Sun 5 May 2019 17:02
    #8
    -1

    Spontant lite cheap, som Melissa el Kimberly, men egentligen är det ett fint flickigt namn.

    Lyssna på Sys Bjerres låt Hey Vanessa - så fin!

  • Anonym (Nope)
    Sun 5 May 2019 17:03
    #9
    -1 +1

    Det låter väl ny-amerikanskt och väldigt fult. Gillar det inte alls. Gillar inte heller Tiffany, Nathalie, Jessica, Jennifer osv.

  • Anonym (Ush fy)
    Mon 6 May 2019 22:53
    #10

    Åh fy! Har alltid hatat det namnet och kommer antagerligen alltid att göra det också. Låter så vasst Va-nessa... kanske inte käns vasst för alla. Jag accosierar namnet med en typisk snobbig högstadie-mobbare med en sån där liten flock bakom sig. Översminkad med skarpa kindben och massor av svart ögonskugga och eyeliner, mascara.

    Jaja det var ju inte ricktigt frågan... jag tycker att det är halvamerikanskt och inte skulle passa

    med stereotypa svenska efternamn men käns ändå okey i Sverige. Hör dock själv inte många som heter så.

  • Sylvan­as Windru­nner
    Mon 6 May 2019 23:09
    #11

    Superfint namn!

  • Thu 9 May 2019 21:38
    #12

    Vanessa låter väldigt amerikanskt (anglosaxiskt). Åas är det ett fint namn i sig. (Själv föredrar jag Vanna, som kanske är en kortform av Giovanna.) Jag tycker Vanessa låter fint och mjukt och Nessa vore ett sött smeknamn.

    Vanessa är ett namn som uppfanns av författaren Jonathan Swift för ett poem. Han tog namnet ESther VANhomrigh (en kvinna han känder) och förvandlade det till Vanessa. Jag tycker den litterära referensen gör namnet intressantare.

  • Anonym (Värmd­ö)
    Wed 12 Jun 2019 17:03
    #13

    Amerikanskt, och i kombo med ett svensk efternamn så blir det väldigt white trash. 
    Annars är det ett fint namn.

  • Wed 12 Jun 2019 19:46
    #14
    Anonym (m) skrev 2019-05-02 12:06:18 följande:

    wt
    Husvagnspark med afroamerikaner


  • Fri 14 Jun 2019 00:20
    #15

    Fint till ett engelskt/amerikanskt efternamn, mmindre fint om man heter Janson.

  • Anonym (ssss)
    Sun 16 Jun 2019 23:57
    #16

    Tycker att Vanessa låter lite hårt.

  • Anonym (Nej)
    Sun 16 Jun 2019 23:58
    #17

    Gillar det inte alls.

  • Mon 22 Jul 2019 19:52
    #18

    Ok

Svar på tråden Vad tänker ni om namnet Vanessa?