• Votramos

    Utbildning?

    Det här med utbildning alltså. Är det verkligen så som vi tror? Ska det alltså gälla alla på exakt samma sätt eller ska man ta hänsyn till intelligensen och dylikt? Jag menar, det är lite orättvist att kräva samma utbildning av två personer med 120 respektive 180 i IQ. Så som jag ser det kräver de flesta white collar jobs inte någon utbildning när den som ska göra dem är tillräckligt smart. Kvinnorna på försäkringskassan till exempel gör inget svårt. Hade man fått göra allt det de gör helt utan dator hade jag kanske gått med på att det inte är så lätt, men att man ska tjata om utbildning när det man huvudsakligen gör är att mata in information i ett system, skriver ut beslut och har möten med bostadstilläggssökande är respektlös.

    Alla dessa löneadministrtörer också. Jag kan lätt, när jag har all den nödvändiga information, räkna ut lönerna för 500 människor i veckan med hjälp av bara en miniräknare. De får alltså ha jobbat olika tider och har olika omfattningar och andra komplikationer och ändå behöver jag inte mer än en miniräknare. Kanske till och med bara papper och penna om till exempel alla har tydliga scheman.

    Jag tror att ni förstår vad jag syftar på. Utbildning är definitivt bra men det ska inte krävas utan hänsyn till personens intellektuella förmåga samt personlighet.

  • Svar på tråden Utbildning?
  • pyssel

    Med 120 i IQ är det inga problem, men gruppen 70-85 då kan vi prata problem med att ens klara grundskolan.


    Alla hästar hemma
  • Kjell2

    Hur högt IQ behöver du för att jobba som t ex kirurg eller trafikpilot utan utbildning?

  • Votramos

    Nej, jag var tydlig med att det gäller vissa jobb och utbildningar- white collar jobs huvudsakligen. Jobb som kräver en specifik kompetens är en annan sak. En specifik kompetens för mig har inte bara kirurger och piloter utan snickare och elektriker också. Jag vet att inte vem som helst kan bli kirurg eller pilot men många människor hade kunnat bli det om de var intresserade. Jag var inte intresserad av det precis som jag aldrig gillat att snickra.

  • Kjell2
    Votramos skrev 2019-05-02 06:39:19 följande:

    Nej, jag var tydlig med att det gäller vissa jobb och utbildningar- white collar jobs huvudsakligen. Jobb som kräver en specifik kompetens är en annan sak. En specifik kompetens för mig har inte bara kirurger och piloter utan snickare och elektriker också. Jag vet att inte vem som helst kan bli kirurg eller pilot men många människor hade kunnat bli det om de var intresserade. Jag var inte intresserad av det precis som jag aldrig gillat att snickra.


    Om vi bortser yrken där det finns formella krav på utbildning, pilot t ex, så finns det ofta stora möjligheter att göra intern jobbutveckling via kurser mm för att nå jobb som vanligtvis kräver längre högra utbildning.

    Tittar du  tex på en löne eller personalvdelning på ett större företag kommer du hitta olika utbildningrad på de som jobbar där.


  • jerome2
    Votramos skrev 2019-05-02 06:19:55 följande:

    Det här med utbildning alltså. Är det verkligen så som vi tror? Ska det alltså gälla alla på exakt samma sätt eller ska man ta hänsyn till intelligensen och dylikt? Jag menar, det är lite orättvist att kräva samma utbildning av två personer med 120 respektive 180 i IQ.


    Absolut inte. Skolan har alltid fungerat som en utmärkt sållningsmetod. Du vill inte ha underkvalificerade människor till att sköta vissa jobb helt enkelt. Det ligger i allas intresse. Det ska vara lika för alla. Sedan kommer vissa glida igenom utbildningen och andra kommer bränna ut sig. Sånt är livet.

    Och sedan ska det tilläggas att IQ-testet är ett undermåligt sätt att mäta intelligens på, det råkar bara vara det bästa vi har. IQ-testet tar varken hänsyn till praktisk eller social intelligens. Inte heller mäter det kreativitet eller driv.
  • Anonym (Hmmm...)
    Votramos skrev 2019-05-02 06:19:55 följande:

    Det här med utbildning alltså. Är det verkligen så som vi tror? Ska det alltså gälla alla på exakt samma sätt eller ska man ta hänsyn till intelligensen och dylikt? Jag menar, det är lite orättvist att kräva samma utbildning av två personer med 120 respektive 180 i IQ. Så som jag ser det kräver de flesta white collar jobs inte någon utbildning när den som ska göra dem är tillräckligt smart. Kvinnorna på försäkringskassan till exempel gör inget svårt. Hade man fått göra allt det de gör helt utan dator hade jag kanske gått med på att det inte är så lätt, men att man ska tjata om utbildning när det man huvudsakligen gör är att mata in information i ett system, skriver ut beslut och har möten med bostadstilläggssökande är respektlös.

    Alla dessa löneadministrtörer också. Jag kan lätt, när jag har all den nödvändiga information, räkna ut lönerna för 500 människor i veckan med hjälp av bara en miniräknare. De får alltså ha jobbat olika tider och har olika omfattningar och andra komplikationer och ändå behöver jag inte mer än en miniräknare. Kanske till och med bara papper och penna om till exempel alla har tydliga scheman.

    Jag tror att ni förstår vad jag syftar på. Utbildning är definitivt bra men det ska inte krävas utan hänsyn till personens intellektuella förmåga samt personlighet.


    Utbildningen behövs för att man ska lära sig vissa kunskaper. Detta har inte med intelligens att göra. Om du ska jobba med redovisning måste du lära dig allt om det. Är du väldigt intelligent kanske du kan beta av en lång utbildning på kortare tid men du måste hämta in kunskaperna på något sätt.

    Jag vet inte vad man måste ha för utbildning för att jobba på FK, men som förskollärare bara som ett exempel måste du lära dig om olika former av pedagogik. Hur barn fungerar i grupp. barns utveckling mm mm. Det är inget man automatiskt kan för att man har högt IQ.
  • Anonym (Hmmm...)
    jerome2 skrev 2019-05-02 08:07:13 följande:
    Och sedan ska det tilläggas att IQ-testet är ett undermåligt sätt att mäta intelligens på, det råkar bara vara det bästa vi har. IQ-testet tar varken hänsyn till praktisk eller social intelligens. Inte heller mäter det kreativitet eller driv.
    Ja, detta är viktigt! Det räcker inte bara med IQ. Det behövs EQ också och kunna samarbeta, läsa av andra, kunna jobba i grupp, förstå andra människor. Där kanske inte FK är bästa exemplet iofs
  • Votramos

    Just precis. Jag använde IQ för att jag ville använda ett språk som alla förstår men jag menade inte att jag själv gjort såna tester eller tror på dem. Att såna tester dessutom inte mäter EQ är ju ett kapitel för sig självt.

    Men min poäng handlar fortfarande om utbildning. En tillräckligt smart människa (självklart krävs dt en del utbildning för att bli tillräckligt smart) behöver, för de flesta jobb som jag pratar om, inte mer än en bra introduktion. Allt annat lär man sig i efterhand (och snabbt i.o.m man är smart). Kompetensutveckling är bra men jag minns inte att jag lärde mig något på någon specifik kurs eller utb utan känner alltid att "jag kan redan det de kommer att säga". Jag själv har mycket utbildning i bagaget men jag vill fortfarande tro att det är min intelligens som väger 100 gånger tyngre än mina utbildningar. Dessutom kan en smart människa lära sig det mesta själv.

  • Anonym (Hmmm...)
    Votramos skrev 2019-05-02 09:31:06 följande:

    Just precis. Jag använde IQ för att jag ville använda ett språk som alla förstår men jag menade inte att jag själv gjort såna tester eller tror på dem. Att såna tester dessutom inte mäter EQ är ju ett kapitel för sig självt.

    Men min poäng handlar fortfarande om utbildning. En tillräckligt smart människa (självklart krävs dt en del utbildning för att bli tillräckligt smart) behöver, för de flesta jobb som jag pratar om, inte mer än en bra introduktion. Allt annat lär man sig i efterhand (och snabbt i.o.m man är smart). Kompetensutveckling är bra men jag minns inte att jag lärde mig något på någon specifik kurs eller utb utan känner alltid att "jag kan redan det de kommer att säga". Jag själv har mycket utbildning i bagaget men jag vill fortfarande tro att det är min intelligens som väger 100 gånger tyngre än mina utbildningar. Dessutom kan en smart människa lära sig det mesta själv.


    De flesta högkvalificerade jobb behöver välutbildad personal. Med det sagt finns det en stark tendens till överutbildning, just pga den sorterande funktionen. Min man har bara gymnasieutbildning, man behövde inte mer på den tiden han började i yrket, och är grym på det han gör. Här på orten har företagen faktiskt mer eller mindre slagits om honom, därför att de känner till honom och vet vad han går för. Om han skulle vilja flytta och därför behöva söka jobb på annan ort skulle det inte vara så lätt. Numera behöver man minst kandidatexamen - och eftersom nästan alla har det numera så skulle den med magister eller masterexamen få jobbet. Krävs då kunskaper motsvarande masterexamen för att klara jobbet? Svar, nej. Detsamma har faktiskt hänt med mitt yrke. Jag har kandidatexamen, vilket inte var jättevanligt på den tiden, men eftersom "alla" har det numera kräver arbetsgivarna ofta masterexamen för dessa tjänster.

    Överutbildning kostar samhället stora summor faktiskt.
  • Kjell2
    Votramos skrev 2019-05-02 09:31:06 följande:

    Just precis. Jag använde IQ för att jag ville använda ett språk som alla förstår men jag menade inte att jag själv gjort såna tester eller tror på dem. Att såna tester dessutom inte mäter EQ är ju ett kapitel för sig självt.

    Men min poäng handlar fortfarande om utbildning. En tillräckligt smart människa (självklart krävs dt en del utbildning för att bli tillräckligt smart) behöver, för de flesta jobb som jag pratar om, inte mer än en bra introduktion. Allt annat lär man sig i efterhand (och snabbt i.o.m man är smart). Kompetensutveckling är bra men jag minns inte att jag lärde mig något på någon specifik kurs eller utb utan känner alltid att "jag kan redan det de kommer att säga". Jag själv har mycket utbildning i bagaget men jag vill fortfarande tro att det är min intelligens som väger 100 gånger tyngre än mina utbildningar. Dessutom kan en smart människa lära sig det mesta själv.


    Kan du visa att du är snabb att lära eller har kompetenen utan utbildning så brukar det gå att få ett jobb som i normalfall skulle kräva utbildning.

    I många av de grupper jag jobbat i finns det kollegor med väldigt olika utbildningsnivå och ändå gör vi samma jobb. En del har fått jobbet tack vare utbilning, andra att de lärt sig själva och några att de lärt sig på jobbet.


  • Kjell2

    Ibland är en högre utbilning mer ett tecken på att man kan sätta sig in i ett komplext material, lära sig  något, använda kunskapen mm samt har envisheten, diciplinen och uthålligheten att driva något i mål.

  • Votramos

    Tack för de värdefulla svaren. Den som har tillräckligt med intelligens kan hämta sina kunskaper från andra ställen än formell utbildning. Dessutom är det mesta av kunskaper som används i och för de jobben jag pratar om rent sunt förnuft. Lägger man till det att vi nu har något som heter Internet och datorer, ja då får jag tyvärr stå vid att andra saker, bl.a intelligens och minne och social kompetens, väger tyngre än utbildning.

    Du, Kjell, verkar vara rekryterare. Jag blir övertygad om ditt argument om "disciplin" och det känner jag faktiskt redan till. Att många rekryterare bryr sig om att personen har "investerat i sig själv" mer än själva innehållet i utbildningen alltså. Det har en rekryterare skrivit på Quora. En sådan här information är "kunskap" (som kanske int direkt används i jobbet men som skulle kunna rädda en pratstund vid en fikarast). Kjell har kanske fått den informationen på rekrytarutbildnigen som han gick (säger kanske) men som jag fick på Internet genom att veta leta rätt. Förstår ni hur jag tänker?

    Men det är klart värt att påminna att jag påstår ingenstans här att vem som helst kan göra vilket jobb som helst eller att vi ska avskaffa utbildning. Tvärtom. Jag vill ju att även städare ska vara utbildade.

  • Kjell2
    Votramos skrev 2019-05-02 12:54:49 följande:

    Tack för de värdefulla svaren. Den som har tillräckligt med intelligens kan hämta sina kunskaper från andra ställen än formell utbildning. Dessutom är det mesta av kunskaper som används i och för de jobben jag pratar om rent sunt förnuft. Lägger man till det att vi nu har något som heter Internet och datorer, ja då får jag tyvärr stå vid att andra saker, bl.a intelligens och minne och social kompetens, väger tyngre än utbildning.

    Du, Kjell, verkar vara rekryterare. Jag blir övertygad om ditt argument om "disciplin" och det känner jag faktiskt redan till. Att många rekryterare bryr sig om att personen har "investerat i sig själv" mer än själva innehållet i utbildningen alltså. Det har en rekryterare skrivit på Quora. En sådan här information är "kunskap" (som kanske int direkt används i jobbet men som skulle kunna rädda en pratstund vid en fikarast). Kjell har kanske fått den informationen på rekrytarutbildnigen som han gick (säger kanske) men som jag fick på Internet genom att veta leta rätt. Förstår ni hur jag tänker?

    Men det är klart värt att påminna att jag påstår ingenstans här att vem som helst kan göra vilket jobb som helst eller att vi ska avskaffa utbildning. Tvärtom. Jag vill ju att även städare ska vara utbildade.


    Jag är inte rekryterare, har inte gått någon rekryteringsutbildning men har som chef rekryterat många.

    Förstår hur du tänker men vart vill du komma i ditt resonemang? Att fel personer rekyteras, att vi lägger för mycket skattemedel på högra utbildning eller något annat?


  • Votramos

    Haha det är ingenstans jag vill komma utan det var bara en tanke som slog mig när jag var nyvaken igår. För mig är det aktuellt men det var inte därför jag skrev det utan ville som sagt se om jag tänker rätt eller inte. Sen att fel personer rekryteras är ju också fakta. Jag läste för något år sedan att det var så mycket som 40% som rekryteras är "fel personal".

  • sextiotalist

    För det första jobbet kan utbildning vara viktigt, det är ju det enda kvittot som en potentiell arbetsgivare har många gånger.

    Men arbeten efter detta så bör det räcka med tillräckliga erfarenheter.

    På min arbetsplats arbetar allt från gymnasieingenjörer till civilingenjörer. Ibland inom samma områden.

  • Anonym (Sandra)

    Jag håller med, till viss nivå. Min man är definitivt inte formellt utbildad i det han sysslar med (tänk projektledande ingenjör), men har arbetat sig till kunskaperna han har hos ett företag som såg stor potential i honom när han jobbade på linje. Han har motsvarande samhällsgymnasieutbildning fast från Australien.

    Tack vare förvärvade kunskaper och upplärning på det företaget som såg potential i honom har han kommit oerhört långt, men är ju inte utbildad till det på högskola/universitet eller ens gymnasium.

    Jag är utbildad med magister i det jag gör. Men ärligt talat, allt jag gör dagligen på mitt arbete kunde jag redan innan jag började på högskolan. Däremot har jag ju nu alla teorier bakom saker och ting, visat på disciplin genom att gå utbildningen, har det på pappret... Men man kan definitivt missa ett och annat guldkorn om man stirrar sig blind på en persons diplom.

  • Physalis

    En utbildning är som sextiotalist säger, ett kvitto på att personen ar en viss kunskap. Visst kan man lära sig samma sak ( är det gäller det mesta) på egen hand. Däremot blir det en risk för arbetsgivaren att anställa någon som påstår sig vara egenlärd mot någon som har bevis på att de klarat sin utbildning.

    Jag tror att en del av behovet av utbildning i Sverige är anställningsskyddet vi har här. Arbetsgivare har helt enkelt inte råd att chansa för det är svårt att bli av med folk som inte var så bra som de påstått (om de inte är villiga att fula sig rejält).


    Korrekturläser som en kratta
  • Mascaraklumpar

    Ska och ska... Så länge det inte handlar om legitimationsyrken eller motsvarande så bör det vara upp till varje arbetsgivare att själva besluta om kraven. Men man kan kanske fråga sig om det skulle vara lönsamt för Försäkringskassan att lägga timmar på att intervjua och testa varje ansökande utan utbildning för att hitta den där personen på miljarden som har ett IQ på 180, är normal i övrigt och av någon anledning ändå väljer att söka jobb på just försäkringskassan.

  • Åsa

    Det lär finnas personer med 120, eller för den delen 100,  i IQ med examina inom de flesta högre utbildningar, det är inte så att man generellt skulle behöva vara högbegåvad för att klara dem.
    Detta sagt håller jag med om att det finns en överutbildning och på många håll för arbetet icke relevanta krav på utbildning. Frågan är hur du/vi skulle motverka det. Det är trots allt den enskilde arbetsgivaren som värderar meritförteckningen och inte "samhället", och krav på utbildning brukas höjas så snart det finns fler sökande än arbetstillfällen, vilket det finns i de flesta "lågutbildade" branscher.

    Kanske ekonomiska incitament till utbildningar inom efterfrågade praktiska branscher som inte kräver mer formella studier än vad som praktiskt behövs? Den som har dokumenterad sådan kunskap är ju redan idag intressant på arbetsmarknaden, även om vederbörande bara har grundskola och kortare yrkesutbildning.

    Jag tror det vore svårt att få gehör för en återgång till ickeakademiska utbildningar som slagits för att få det, som lågstadielärare och sjuksköterskor. (och då tror jag personligen att de äldre mer yrkesinriktade utbildningarna på en del sätt var bättre).

    Sedan har nog kraven på gott och ont höjts permanent i viss utsträckning. På sjuttiotalet fick du lätt industrijobb även som svensk som gått ut skolan utan att lära dig läsa, eller som invandrare utan någon svenska. Jag tror inte vi lär se någon återgång till det, inte minst för att kraven på skriftlig kommunikation brett ut sig inom de flesta yrken.

Svar på tråden Utbildning?