• Anonym tipsare

    Amningen fungerar inte

    Hej!

    Jag har haft turen att kunna amma båda mina barn (om än att det krånglade massor och gjorde oerhört ont med första i flera månader) och har gjort det i ca 12 månader varje gång. Allt oftare nuförtiden så hör/läser jag om mammor som förtvivlat säger att amningen inte fungerar och att de fått ge upp efter bara några veckor. En del har behövt använda sk amningsnapp hela eller delar av amningsperioden.

    Min fråga är egentligen - hur såg det ut förr i tiden och hur ser det ut i övriga världen där ersättning och amningsnappar inte finns att tillgå? Dog/dör dessa barn där amningen inte fungerar? Ammar en annan mamma barnen? Jag är uppriktigt nyfiken och inte ute efter att döma någon!

  • Svar på tråden Amningen fungerar inte
  • Anonym tipsare
    Långbenopluto skrev 2019-05-02 07:46:04 följande:

    Det fanns inga alternativ förr så då blev man tvungen att amma. 

    Men det finns inga skäl att tvinga nån idag, tack o lov


    Men jag menar när det fysiskt inte fungerar. Alltså när mammor säger att de inte har nån mjölk, barnet inte fattar eller typ bröstvårtor som pekar inåt. När amningen inte går liksom. Inte för att man väljer ett annat alternativ.
  • Långbenopluto
    Anonym tipsare skrev 2019-05-02 08:49:19 följande:
    Men jag menar när det fysiskt inte fungerar. Alltså när mammor säger att de inte har nån mjölk, barnet inte fattar eller typ bröstvårtor som pekar inåt. När amningen inte går liksom. Inte för att man väljer ett annat alternativ.
    Då gav dom komjölk.
  • Haskel

    I det närmaste alla kvinnor kan amma, om de kämpar och utstår en del smärta. För 20-30 år sedan ammade också de flesta svenska kvinnor. Då var mödravården riktad till att "alla" skulle amma. Mindre resurser inom mödravården, ersättningen anses vara fullgod, samt att ingen kvinna ska behöva göra något de inte vill. Har lett till att betydligt färre ammar. Många kvinnor vill amma, men får inte hjälp, vilket är tråkigt. I ock med att färre ammar, är det inte heller lika självklart idag, och några kvinnor låter därför självmant bli att försöka.

    I gångna tider samt fattiga länder, har man använt sig av ammor, och eller ko-, getmjölk.

Svar på tråden Amningen fungerar inte