• Thu 2 May 2019 12:36
    2094 visningar
    20 svar
    20
    2094

    Ni som inte vill ge era småbarn socker, hur gör ni på kalas?

    Hej!

    Känner att jag vill ventilera mig med andra föräldrar som inte heller ger socker till sina småbarn. 

    Har en 1,5 åring. Det har hittills gått bra vid kalas då han älskar grädde med frukt/bär. Men nu vill han ha den tårtan vi äter. Hemma kan jag göra sockerfritt fika men när vi är iväg är det värre då det inte hjälper att ta med annat.

    Måste jag ge upp hans sockerfria liv nu? Det är ju iofs inte så ofta vi är på kalas men jag hade inte velat introducera socker än...Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Ni som inte vill ge era småbarn socker, hur gör ni på kalas?
  • Thu 2 May 2019 12:38
    #1
    +4

    Ge ungen tårta herregud.

  • Anonym (-)
    Thu 2 May 2019 12:41
    #2

    Jag har inga barn än men kommer absolut försöka hålla socker borta så mycket det bara går. Jag känner däremot att om vi inte kommer gå på en herrans massa kalas i den åldern så skulle jag kunna göra undantag för tårtan. Barnet kommer antagligen inte märka någon direkt skillnad på din tårta och den där (jag utgår ju från att dina sockerfria tårtor är goda;) ) Tårta som tårta. Då tycker jag det är värre att ge godis eller sådant som är helt nytt och som barnet kan tjata om senare.

  • Thu 2 May 2019 12:49
    #3
    Drottningen1970 skrev 2019-05-02 12:38:59 följande:

    Ge ungen tårta herregud.


    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv (^_^)
    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • Anonym (Grädd­tårta)
    Thu 2 May 2019 12:56
    #4
    +1
    Finlandssvensk skrev 2019-05-02 12:36:26 följande:

    Hej!

    Känner att jag vill ventilera mig med andra föräldrar som inte heller ger socker till sina småbarn. 

    Har en 1,5 åring. Det har hittills gått bra vid kalas då han älskar grädde med frukt/bär. Men nu vill han ha den tårtan vi äter. Hemma kan jag göra sockerfritt fika men när vi är iväg är det värre då det inte hjälper att ta med annat.

    Måste jag ge upp hans sockerfria liv nu? Det är ju iofs inte så ofta vi är på kalas men jag hade inte velat introducera socker än...Hur gör ni andra?


    Det är en sak att undvika socker i hiskeliga mängder, men att totalt vägra socker åt sina barn är löjligt så det förslår. Hoppas du tänker på att frukt och bär är det väldigt mycket socker i......... Juice... saft.... it goes on.... 


    Ditt barn dör inte av en liten tårtbit när ni är ute eller en god glass på sommaren! Det är en väldigt skillnad på att inte låta sina barn få för mycket socker och att lära dem att ha en sund relation till socker... Dvs lära sig att äta lite och inte vräka i sig mängder. 


    Denna socker noja som finns där ute har nått vansinniga nivåer..... Ok att socker inte är nyttigt, men i små mängder gör det ingen skada!!! 


    Andas och inse att du kan inte undanhålla godis, tårtor osv i ditt barns liv för alltid. En mini bit tårta är bättre än att ge den en stor tallrik med grädde (fett till förbannelse!!!!! Inte nyttigt!!!!!!!!!) och frukt/bär.... 

  • Thu 2 May 2019 12:59
    #5

    Jag körde på medhavda grejjer till sonen till han började vilja ha det andra äter. Så ofta är man inte på kalas så då gör jag faktiskt så att då får han äta en liten bit tårta eller en bulle. För mig är det viktiga att undvika socker i vardagen så länge som möjligt, på kalas (om man nu inte är på kalas flera ggr i veckan då) är det ju ett speciellt tillfälle, och ingenting som de kommer fråga efter annars, och han älskar ju frukt och de sockerfria kakor och sånt som jag bakar hemma så tror inte att en bit tårta på kalas kommer ändra det


    Pojke 9-12-17
  • Thu 2 May 2019 13:22
    #6
    +1

    Varför inte låta ungen få tårta? Intentionen att ge lite socker är ok och man kan ha det som en vardagsregel men att inte tillåta socker undantagsvis, som vid kalas, är närmast en kriminell dumhet så vida barnet av medicinska orsaker behöver undvika varje sockerintag.

  • Thu 2 May 2019 13:27
    #7

    Undviker att slentrianmässigt ge sockerfika, men vid kalas ,jul osv får barnet smaka. Det känns ju bara elakt att förvägras om ni äter. Klart han blir nyfiken.

  • Thu 2 May 2019 13:30
    #8

    Jag kan bara tänka mig när den här ungen fyller 18 och bara rusar iväg till ett bageri för att ta igen alla år av mammas sockerfria störningar *lol*


    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • Anonym (det)
    Thu 2 May 2019 13:49
    #9
    +1
    Spaghetti skrev 2019-05-02 13:30:20 följande:

    Jag kan bara tänka mig när den här ungen fyller 18 och bara rusar iväg till ett bageri för att ta igen alla år av mammas sockerfria störningar *lol*


    Det kommer inte ens att dröja till 18... Jag tycker att man ser direkt vilka ungar som är hårt hållna hemma, de lämnar inte godisskålen för en sekund på ett kalas medan de som har ett mer avslappnat förhålande till godsaker leker och har kul tillsammans.

    Sen får de veckopeng och går till kiosken varje dag i smyg medan mamma tror att de bara käkar morotsstavar.


  • Thu 2 May 2019 13:56
    #10

    Varför får barnet bär och grädde om han ska leva sockerfritt?

  • Thu 2 May 2019 13:58
    #11
    Anonym (det) skrev 2019-05-02 13:49:13 följande:

    Det kommer inte ens att dröja till 18... Jag tycker att man ser direkt vilka ungar som är hårt hållna hemma, de lämnar inte godisskålen för en sekund på ett kalas medan de som har ett mer avslappnat förhålande till godsaker leker och har kul tillsammans.

    Sen får de veckopeng och går till kiosken varje dag i smyg medan mamma tror att de bara käkar morotsstavar.


    Jag håller med dig! Vi hade en grannflicka vars mamma höll på och banta henne hela tiden, och så fort flickan kom hem till oss så frågade hon om hon kunde få jordnötssmör...
    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • Thu 2 May 2019 14:17
    #12

    Ni föräldrar äter tårta alltså? I konsekvensens namn tycker jag att ni ska låta bli det så länge barnet inte får äta. För visst är barnet just i den åldern då de tycker det börjar bli intressant att smaka det som vuxna äter?

    Ingen av er äter tårta eller alla får smaka. Logiskt och rättvist.

  • Thu 2 May 2019 14:40
    #13
    Annita skrev 2019-05-02 14:17:25 följande:

    Ni föräldrar äter tårta alltså? I konsekvensens namn tycker jag att ni ska låta bli det så länge barnet inte får äta. För visst är barnet just i den åldern då de tycker det börjar bli intressant att smaka det som vuxna äter?

    Ingen av er äter tårta eller alla får smaka. Logiskt och rättvist.


    Så resonerade vi också. Vi har varit försiktiga med socker, om än inte förbjudande. När dottern började intressera sig och inte gick att avleda med banan, brukade vi dela på en kaka eller tårtbit. Hon hade ingen uppfattning om hur mycket hon fick och var glad och nöjd över sina tuggor.

    Nu fyller hon tre till hösten och är inne i en period där någonting delat = förstört, förbrukat och nästintill giftigt. Vi drar helt enkelt ned på antalet fikatillfällen också för oss föräldrar och låter henne äta en egen kaka eller bulle när det väl är dags.
  • Anonym (Mia)
    Thu 2 May 2019 14:47
    #14

    Ni vet om väl om att en normal kropp reglerar sockernivån. Får man i sej för mycket socker så kissar man ut det mesta. Så en kaka eller en halv spelar ingen roll ur sockersynpunkt. 

  • Thu 2 May 2019 14:55
    #15

    Socker är ju dåligt för alla, inte bara små barn, apropå det jag skrev tidigare. Varför ska undantag göras bara för minstingen?

  • Thatwi­llbeth­eday
    Thu 2 May 2019 15:00
    #16

    Jag var också lite smånojig med socker när min dotter var yngre. Såg ingen anledning att introducera tillsatt socker tidigt. Å andra sidan är jag själv en gottegris. Så min deal med mig själv var att den dag hon själv började efterfråga sötsaker skulle hon absolut få smaka.

    Vid 2 smakade hon både glass och tårta och saft för första gången. Var inte imponerad, och ville inte ha mer sen på nåt år. Vid 3,5 år kom det dock med besked och nu är lördagsgodis heligt. :D

    Har slappnat av rejält nu vad gäller socker, för ofta är inte bra för tänderna, men utöver det ser jag ingen fara med en liten smakbit tårta vid 1,5 år. Det är dock du som förälder som avgör såklart.

  • Anonym (Suck)
    Thu 2 May 2019 17:01
    #17
    Finlandssvensk skrev 2019-05-02 12:36:26 följande:

     Men nu vill han ha den tårtan vi äter.


    Är det sockerfritt bara för ungen? Ska ni vara så jäkla petnoga kan väl hela familjen köra sockerfritt eller? Annars kan ni väl bara låta ungen ha en normal barndom med tårta några gånger om året....
  • Anonym (K)
    Thu 2 May 2019 18:16
    #18

    Jag vill inte heller göda mitt barn med socker men samtidigt tycker jag det är bra att lära sig att äta godsaker med måtta. Vi brukar inte ha vardagsfika men glass ibland och smågodis på löragar och självklart tårta på kalas

  • Anonym (Fa)
    Thu 2 May 2019 19:34
    #19
    Överste Senap skrev 2019-05-02 13:22:47 följande:

    Varför inte låta ungen få tårta? Intentionen att ge lite socker är ok och man kan ha det som en vardagsregel men att inte tillåta socker undantagsvis, som vid kalas, är närmast en kriminell dumhet så vida barnet av medicinska orsaker behöver undvika varje sockerintag.


    Helt rätt! Ts är helt hysterisk.
  • Thu 2 May 2019 21:11
    #20
    +3

    Har en släkting som inte gav sina barn något socker. Mer än det som finns naturligt.

    Vid ett storkalas fick den som fyllde år en ENORM skål med sitt favoritgodis. Personen bjöd mina barn, som fått smaka sen 1 år, lov att smaka. De tog en var, sen var de nöjda. Barnet som aldrig ätit godis, lika gammal som min äldsta (då 4,5 år) smög till skålen och tog en när föräldrarna inte såg. Ingen annan tänkte på det då, ser var först i efterhand som de sa att barnet aldrig fått något med socker i så.

    Sen fick de slita loss ungen från skålen var 5e minut. Ungen hade ingen som helst självkontroll, och till och med mina barn frågade vad hon gjorde. 2.5 Och 4.5 år gamla och visste att man får ta om man blir frågad.

    Helt sjukt. Ge din unge tårta på kalas för fan. Barnet kommer få ett galet ohälsosamt förhållande till socker sen annars.

    Och ska ni vara så himla noga med inget socker så får ni bannemig hålla er borta från det själva med. Hyckleri utan dess like.

Svar på tråden Ni som inte vill ge era småbarn socker, hur gör ni på kalas?