• YadaYa­da
    Thu 2 May 2019 15:22
    550 visningar
    7 svar
    7
    550

    Sköldkörtel!

    Hej jag har konstant ont i min sköldkörtel! Ibland hör det riktigt ont och då får jag alla symptom på hypertyreos (pågått i 1 månad) . Va hos doktorn som tog prover dom visade inga antikroppar eller dåliga värden förutom att min t4 va mycket bättre än vad den brukar va. Han kunde inte heller känna knölar. Men jag orkar inte ha såhär ont! Finns det nåt annat prov man kan göra? Typ kolla med ultraljud eller nåt????

  • Svar på tråden Sköldkörtel!
  • Thu 2 May 2019 16:52
    #1
    +1
    YadaYada skrev 2019-05-02 15:22:59 följande:

    Hej jag har konstant ont i min sköldkörtel! Ibland hör det riktigt ont och då får jag alla symptom på hypertyreos (pågått i 1 månad) . Va hos doktorn som tog prover dom visade inga antikroppar eller dåliga värden förutom att min t4 va mycket bättre än vad den brukar va. Han kunde inte heller känna knölar. Men jag orkar inte ha såhär ont! Finns det nåt annat prov man kan göra? Typ kolla med ultraljud eller nåt????


    Man kan göra biopsi på Sköldkörteln, men det är ovanligt att man gör det. Men det är inget som görs på en vårdcentral. Då måste du först se till att få en remiss till Endokrin och fråga om de vill hjälpa dig där.
  • Sommar­skugga­n
    Thu 2 May 2019 16:53
    #2

    Det är då inte halsmandlarna eller själva strupen som gör ont?

  • Thu 2 May 2019 17:30
    #3
    +1

    Jag sökte läkare i början av året pga stresskänsla, viktnedgång, trötthet mm och fick lämna en massa prover. Han misstänkte hyperthyreos och jag har även sköldkörtelsjukdomar i släkten så det ligger nära till hands. Proverna såg bra ut men däremot kände han en knöl på min hals (inget jag märkt själv) och mycket riktigt så visade ett ultraljud senare att jag har en knöl/cysta som jag ska göra biopsi på i nästa vecka. Så begär ytterligare utredning och be om remiss till ultraljud!

  • Thu 2 May 2019 17:32
    #4
    +1

    Har ni med sköldkörtelproblem känslan av att något sitter fast och är i vägen i halsen?

  • Thu 2 May 2019 18:20
    #5
    Tihi skrev 2019-05-02 17:32:28 följande:

    Har ni med sköldkörtelproblem känslan av att något sitter fast och är i vägen i halsen?


    Jag har inte haft någon sådan känsla.
  • Thu 2 May 2019 18:37
    #6
    +1

    Jag har haft hypertyreos och har nu opererat bort min sköldkörtel. Man kan göra ultraljud, det gjorde de på mig inför operation. Man kan också göra scintigrafi (kanske att det heter så?), för att kolla just efter knölar.

    Min sköldkörtel var förstorad men var inte ivägen för luft- eller matstrupe. Men de frågade om det så känslan att den är ivägen är nog inte konstig. Inte gjorde den ont heller.

    Jag hade bett om remiss till endokrinolog och en ordentlig utredning.

  • Fri 3 May 2019 09:02
    #7
    +1

    [quote=79601076][quote-nick]10oktober skrev 2019-05-02 18:37:54 följande:[/quote-nick]Jag har haft hypertyreos och har nu opererat bort min sköldkörtel. Man kan göra ultraljud, det gjorde de på mig inför operation. Man kan också göra scintigrafi (kanske att det heter så?), för att kolla just efter knölar.

    Min sköldkörtel var förstorad men var inte ivägen för luft- eller matstrupe. Men de frågade om det så känslan att den är ivägen är nog inte konstig. Inte gjorde den ont heller.

    Jag hade bett om remiss till endokrinolog och en ordentlig utredning.[/quote

    Är proverna bra och inga synliga knölar vad ska utredas, då är det inte sköldkörteln. Att få träffa en endokrinolog får inte ens de som är sjuka i sköldkörteln. Ångest och stress sätter sig ofta i halsen.

Svar på tråden Sköldkörtel!