• Anonym (Veggo)

    Ni som hatar veganer kan förklara er!

    Jag vill ha svar från alla er som hatar veganer. Ni sprider lögner om både oss som personer men också om kosten vi äter. Ni skrämmer nyfikna från att lära sig mer om vegansk mat. Den senaste tiden har ni jobbat hårt på att skrämma föräldrar från att ge sina barn vegansk kost. Ni påstår att det är en bristfällig kost och att det är farligt att ge sina barn det. Vissa går så långt som att de vill att alla barn till veganer ska bli omhändertagna av Socialtjänsten. Andra kräver att det ska stiftas en lag om att barn inte får serveras vegansk kost.

    Vissa anser att det är nödvändigt för barnens utveckling att serveras kött, fisk, mjölk och andra animalier. Dessutom påstår vissa att barn ska serveras animalier tills den ålder då barnet är stort nog att bestämma själv vad den vill äta. Samtidigt ger ni inte era egna barn samma möjlighet att välja vilken kost den ska äta men det tycker ni är helt normalt. Inser ni inte hur dumt ni uttrycker er?

    Varför är ni så rädda för veganer?

    Förklara er!

  • Svar på tråden Ni som hatar veganer kan förklara er!
  • Mrs Moneybags

    Jag tror det mest är media som sprider lögner. De flesta vet nog att man kan må lika bra på vegansk eller vegetarisk kost. 

  • Anonym (Veggo)

    Tror du att journalister deltar i debatter och diskussioner, både online och IRL, för att sprida falska nyheter eller har jag missförstått ditt svar?

  • Anonym (myself)

    Jag har inte träffat några vegan-hatare i min omgivning - snarare de som inte förstår er (inklusive mig själv). Däremot tycker jag att små barn ska inte äta enbart vegansk mat, då den behöver kompletteras med flera vitaminer/mineraler just pga sin ensidighet och troligtvis deras kroppar kan inte tillgodota dessa ämne like lätt som vuxnas. Sedan får barn bestämma själva. Människor är inte växtätare i naturen - vi är allätare, så vi får/kan äta allting, men varje person bestämmer för sig själv.

  • sextiotalist

    Några veganhatare jag inte mött på, däremot har jag (dock inte IRL) mött på aggressiva veganer. De veganer jag känner är däremot både sansade och accepterar utan problem att man har olika matpreferenser.

    Men jag misstänker att dessa hatare är inom den gruppen som hatar allt som rubbar deras cirklar, det kan vara kvinnor som är för starka, män som inte stämmer in i deras mall etc.

    Dvs inget att egentligen bryr sig om.

  • Anonym (Veggo)
    Anonym (myself) skrev 2019-05-03 14:16:38 följande:

    Jag har inte träffat några vegan-hatare i min omgivning - snarare de som inte förstår er (inklusive mig själv). Däremot tycker jag att små barn ska inte äta enbart vegansk mat, då den behöver kompletteras med flera vitaminer/mineraler just pga sin ensidighet och troligtvis deras kroppar kan inte tillgodota dessa ämne like lätt som vuxnas. Sedan får barn bestämma själva. Människor är inte växtätare i naturen - vi är allätare, så vi får/kan äta allting, men varje person bestämmer för sig själv.


    Varför försöker ni då inte lära känna vår kosthållning och livsstil?
    Att sprida lögner som du gör med det där påståendet är precis vad jag talar om i tråden. B12 är det enda som man ska ta/ge barnen som tillskott. Vegansk kost är inte alls ensidig. Varför påstår du det och varför påpekar du att barns kroppar är annorlunda än vad vuxnas kroppar är? Det stämmer helt enkelt inte.
  • Anonym (tagga ner)
    Anonym (Veggo) skrev 2019-05-03 14:06:40 följande:

    Jag vill ha svar från alla er som hatar veganer. Ni sprider lögner om både oss som personer men också om kosten vi äter. Ni skrämmer nyfikna från att lära sig mer om vegansk mat. Den senaste tiden har ni jobbat hårt på att skrämma föräldrar från att ge sina barn vegansk kost. Ni påstår att det är en bristfällig kost och att det är farligt att ge sina barn det. Vissa går så långt som att de vill att alla barn till veganer ska bli omhändertagna av Socialtjänsten. Andra kräver att det ska stiftas en lag om att barn inte får serveras vegansk kost.

    Vissa anser att det är nödvändigt för barnens utveckling att serveras kött, fisk, mjölk och andra animalier. Dessutom påstår vissa att barn ska serveras animalier tills den ålder då barnet är stort nog att bestämma själv vad den vill äta. Samtidigt ger ni inte era egna barn samma möjlighet att välja vilken kost den ska äta men det tycker ni är helt normalt. Inser ni inte hur dumt ni uttrycker er?

    Varför är ni så rädda för veganer?

    Förklara er!


    haha, way what? "sprider löger om oss som person" - om du känner någon som sprider lögner om dig så prata med den! 
  • Anonym (Veggo)
    sextiotalist skrev 2019-05-03 14:29:06 följande:

    Några veganhatare jag inte mött på, däremot har jag (dock inte IRL) mött på aggressiva veganer. De veganer jag känner är däremot både sansade och accepterar utan problem att man har olika matpreferenser.

    Men jag misstänker att dessa hatare är inom den gruppen som hatar allt som rubbar deras cirklar, det kan vara kvinnor som är för starka, män som inte stämmer in i deras mall etc.

    Dvs inget att egentligen bryr sig om.


    De flesta veganer är väldigt lugna och informerande om sin kosthållning. Det är väldigt få som tror att djurhållningen kommer att förändras med aggression och förstörelse.

    Ta kosläppen som exempel. De som är aktivister står bara och håller upp skyltar.
  • sextiotalist
    Anonym (Veggo) skrev 2019-05-03 14:33:24 följande:
    De flesta veganer är väldigt lugna och informerande om sin kosthållning. Det är väldigt få som tror att djurhållningen kommer att förändras med aggression och förstörelse.

    Ta kosläppen som exempel. De som är aktivister står bara och håller upp skyltar.
    Fast de mordhot som en del bönder fått, räknas nog inte som fridsamma.
  • CarinaL26

    Har aldrig hört talas om har mot veganer.

    Vad folk äter är deras ensak.

    Däremot vissa veganers hat mot bönder, läkemedelsindustrin mm är mer än väldokumenterat.

  • Anonym (Entrecote)

    Jag hatar inte veganer och jag är inte rädd för dem eller för deras kost heller. Däremot ser man ofta rabiata veganer som inte kan låta bli att kommentera vad jag som köttätare har på min tallrik, gärna flera gånger och dessutom babbla på om djurens väl och ve. Påträngande och respektlöst, precis som det skulle vara om jag kommenterade din vegansk kost, vilket jag inte skulle få för mig att göra.

    Jag upplever det som att ni veganer tror att vi andra inte förstår, kan eller vet tillräckligt om er kost och inte minst om djuren. Den inställningen gillar jag inte. Jag vet tillräckligt men väljer att äta kött ändå.

Svar på tråden Ni som hatar veganer kan förklara er!