• Mikaela78

    Min killes relation med barnens mamma

    Jag hoppas detta inlägg hamnar i rätt forum.

    Jag är sedan sex månader i ett förhållande med en man, vi var bekanta med varandra innan men valde för sex månader sedan att ta det ett steg längre. Innan jag kom in i hans liv hade han ett långt förhållande där han fick två barn. För ca 1 ½ år sedan uppdagades det att barnens mamma/hans ex haft en affär bakom hans rygg i ca ett år vilket gjorde att dem gick skilda vägar. Min kille menar på att detta var rätt för båda då förhållandet var dåligt redan innan detta. Hans ex har nu ett förhållande med denna man.

    Min kille är väldigt tydlig med att han vill vara med mig och att han och hans ex relation endast är ?föräldrarig?. Jag vill även poängtera att jag aldrig skulle ställa mig mellan deras relation som föräldrar eller som mamma och pappa till sina barn.

    Nu till mitt dilemma:

    Min kille är väldigt fram och tillbaka om deras relation, ibland uttrycker han att han hatar henne och ibland tycker han att jag ska se henne som en syster till honom som han har kontakt med. Min kille bor även kvar i bostaden som dom tidigare bodde i. Trots att det är länge sedan exet/mamman flyttade ut så har hon kvar saker i bostaden samt är fortfarande skriven på adressen. Jag har ifrågasatt detta men har fått som svar ?hon är så, det som inte är roligt tar hon inte tag i?. Dom har även skrivit ett avtal om att adressändring och saker ska vara ute inom en månad. Avtalet skickades till henne för påskrift men sen släppte han det och det rann ut i sanden och hon skrev alltså inte på. I och med att min kille vill att jag ska vara i hans bostad de veckorna barnen inte är där så har jag påpekat detta då det inte är så kul att se hennes tillhörigheter samt hennes post, han säger att han ska be henne skriva på avtalet men ingenting händer.

    Han har även sagt att dom endast har kontakt gällande barnen. Dock har det kommit fram att de smsar om oväsentliga saker som inte har med barnen att göra, ringer varandra och liknande. Han har även vid tillfällen dragit vita lögner om att det t.ex. varit mycket köer på väg hem från jobbet för att jag sedan fått reda på att han egentligen skjutsade hem barnens mamma men inte vågat berätta detta för mig.

    Poängterar återigen: dom får ha vilken vänskaplig relation dem vill, det jag inte accepterar i detta är lögnerna.

    Mitt bekymmer i detta, hur ska jag agera? Jag har påmint honom om avtalet många gånger samt att ärlighet är så viktigt. Han säger att han förstår men ändå händer det ingenting. Vi har diskuterat detta med varandra flera gånger och hur oerhört viktigt det är för mig att han tar tag i detta, ingenting händer. Min känsla är att han vill vara på god fot med sitt ex, vilket jag förstår, men det har blivit att han tar henne i första hand och ?klappar henne medhårs? och riskerar förhållandet med mig för att inte ta tag i avtalet samt vara ärlig.

    Har någon annan varit i samma situation? Hur har ni agerat?

  • Svar på tråden Min killes relation med barnens mamma
  • annabellelee

    Uppenbarligen har han också problem med att ta tag i saker han inte gillar .x Ställ ett ultimatum : "grejorna ute senaste xx,annars .. . " fyll på med valfritt hot,ö men det måste vara ett hot du är beredd att sätta i verket.

  • legomum

    I mina ögon låter det som att han bryr sig mer om sitt ex än vad han säger till dig.

    Att träffa en man är komplicerat nog ska han göra det än mer komplicerat med att blanda in gammalt ex hade jag sprungit.

    Men snacka med honom och fråga hur han ska ha det. Våga ställ krav på er relation.

    Bara för han har barn så ska inte han få bestämma hur er relation ska se ut

  • Brumma

    Men varför skall de skriva kontrakt? Känns ju bara som en sak han gör bara för att slippa ta tag i det.

    Han mailar, skickar sms där han meddelar att hon gör adressändring NU. Han får väl hjälpa henne få tummen ur vid hämtning/lämning av barn om inte annat.. Att hon står skriven där är ett brott..

    Sedan meddela att sakerna hämtas "senast på lördag" annars forslas de bort.

    Är det möbler som är lvar eller "saker"? Saker kan läggas i lådor och ställas undan...

    Har du sagt till honom att det är ok att de umgås? Tänker att eftersom du är på honom om adressändring mm kan han uppfatta det som att du ogillar exet?

  • Brumma

    Är hon utköpt ur huset? Kan ju vara en sådan sak oxå... att din kille inte haft råd att köpa ut henne?

  • Mikaela78
    Brumma skrev 2019-05-07 12:04:46 följande:

    Men varför skall de skriva kontrakt? Känns ju bara som en sak han gör bara för att slippa ta tag i det.

    Han mailar, skickar sms där han meddelar att hon gör adressändring NU. Han får väl hjälpa henne få tummen ur vid hämtning/lämning av barn om inte annat.. Att hon står skriven där är ett brott..

    Sedan meddela att sakerna hämtas "senast på lördag" annars forslas de bort.

    Är det möbler som är lvar eller "saker"? Saker kan läggas i lådor och ställas undan...

    Har du sagt till honom att det är ok att de umgås? Tänker att eftersom du är på honom om adressändring mm kan han uppfatta det som att du ogillar exet?


    Enligt honom är det hon som ville ha ett avtal, hon menar på att om hon adressändrar och har kvar saker (är ej möbler, mer saker som går att lägga i lådor) så kanske han inte vill ge henne sakerna sen. Han köpte ut henne ur huset för över ett halvår sen så är bara han som äger det nu. Jag har varit tydlig med att jag är OK med att dom umgås.

    Tagit upp detta med min kille igen och förklarat så gott det går och plötsligt när jag kommer dit en dag så är alla hennes saker i flyttkartonger på vinden, jippi ett steg i rätt riktning!!

    Han har även varit på henne om att skriva på avtalet och får som svar ?jag gör det imorgon och skickar till dig? men inget avtal har kommit trots 4 dagars påminnelse med samma svar från henne. Nu verkar det mer som att hon inte riktigt vill ?klippa banden? och ta tag i adressändringen. ?Skönt? det, att han iaf fått tummen ur nu gäller det bara att hon får det också.
  • Brumma
    Mikaela78 skrev 2019-05-07 12:46:30 följande:

    Enligt honom är det hon som ville ha ett avtal, hon menar på att om hon adressändrar och har kvar saker (är ej möbler, mer saker som går att lägga i lådor) så kanske han inte vill ge henne sakerna sen. Han köpte ut henne ur huset för över ett halvår sen så är bara han som äger det nu. Jag har varit tydlig med att jag är OK med att dom umgås.

    Tagit upp detta med min kille igen och förklarat så gott det går och plötsligt när jag kommer dit en dag så är alla hennes saker i flyttkartonger på vinden, jippi ett steg i rätt riktning!!

    Han har även varit på henne om att skriva på avtalet och får som svar ?jag gör det imorgon och skickar till dig? men inget avtal har kommit trots 4 dagars påminnelse med samma svar från henne. Nu verkar det mer som att hon inte riktigt vill ?klippa banden? och ta tag i adressändringen. ?Skönt? det, att han iaf fått tummen ur nu gäller det bara att hon får det också.


    Bra att han samlat ihop hennes saker.

    Gällande folkbokföringen så kan han sjäöv annäla att hon är felaktigt folkbokförd på hans adress. Då kommer skatteverket kontakta henne och se till att hon skrivs på rätt adress.

    Han kan ju förvarna om det innan - typ "antingen ändrar du folkbokföring nu, eller så behöver jag meddela skatteverket"...

    www.boupplysningen.se/bo/folkbokforing
Svar på tråden Min killes relation med barnens mamma