• Fri 3 May 2019 20:19
    426 visningar
    3 svar
    3
    426

    Löss, vad gör vi för fel?

    Hej!

    Förr veckan hade mina kids påsklov och var hemma. På onsdagen upptäckte vi löss på dottern, 10 år och på mig och mormor. Vi behandade oss alla med Linicin. Torsdag - södag var alla lusfria. Måndag skola igen och två nya löss på dottern. Ny Linicin och luskamning efter. Tisdag en ny lus vid luskamning och ny Linicinkur. Onsdag - torsdag inga löss vid kamning men idag en igen. Nu sitter hon med ny kur Linicin. Jag har då kammat henne 1-2 gånger per dag med nitfree samt sprutat prevent spray onsdag - fredag. Frysta borstar och hårband varje dag. Och hon har inbakad fläta till skolan varje dag. Vad gör vi för fel? Jag har själv kontaktat alla hon umgåtts med på gatan och skolan. De har skickat luslapp. Vad gör vi för fel? Resten av familjen luskammar sig givetvis.

  • Svar på tråden Löss, vad gör vi för fel?
  • Fri 3 May 2019 20:21
    #1

    Vi har haft samma problem. Det kom åter HELA tiden. Till slut fick vi nog. Körde lusmedel varje dag i tre dagar på ALLA i hushållet dvs 2 vuxna och 3 barn. Sedan kammade vi varje dag resten av veckan. Sen dess har vi lämnat en gång i veckan.

    Vi bytte även sängkläder varje dag under den perioden vi använde lusmedel. Slängde alla hårborstar och köpte nya. Tvättade alla mössor.

  • Fri 3 May 2019 21:35
    #2

    Ibland kan det vara så enkelt att nån klasskamrat inte luskammas/behandlas och så vips får ni löss igen dagen efter. Alla är tyvärr inte så petnoga.

  • Fri 3 May 2019 22:35
    #3

    Hände oss också. Dels kan de ju få nya löss av någon klasskamrat, men jag frågade på Apoteket och fick rådet att sluta med hårbalsam tillfälligt. Balsamet kapslar in löss och ägg och skyddar dem från lusmedlet, sade de. Testade och blev faktiskt av med lössen. Fick tovigt hår istället...

Svar på tråden Löss, vad gör vi för fel?