• Sun 5 May 2019 20:20
    251 visningar
    9 svar
    9
    251

    Hjälp 1.5 åring att kliva över till vår mat

    Vi har en sprudlande glad och envis snart 1.5åring här hemma. Han har hela tiden varit lite svår att vänja över på nya saker. När vi skulle introducera mat så var han mycket skeptisk. Vår mat har han aldrig varit nyfiken på. Bitar tog tid att komma över. Nu har han alla tänder och kan äta allt men tvärvägrar vår mat. Han äter Burkmat, till en början skeptisk men har kommit över det. Vår mat kniper han igen munnen för och har alltid gjort.

    Det han nu äter förutom Burkmat till lunch och middag är havregrynsgröt till frukost, frukt, bröd (ljust, mörkt, hårt), smakar och äter ibland olika grönsaker och frukter men inte alltid, ibland skeptisk ibland inte. Han har ätit köttfärssås (helst utan pasta), köttbullar och fisk med mosad potatis och citronsås men inte varje gång.

    Han är dessutom väldigt högljudd vid matbordet så en lugn och trevlig måltid blir det inte.

    Det jag undrar är om någon känner igen sig i detta? Hur kom ni vidare?

  • Svar på tråden Hjälp 1.5 åring att kliva över till vår mat
  • Sun 5 May 2019 21:07
    #1

    Har ni prövat att göra egen burkmat av maten ni själva äter? Vi gjorde det och tillförde extra fett (rapsolja) och det har gått jättebra, hon är snart två år nu och äter det mesta vi äter. Vill vi ha extra chili/vitlök/peppar etc. så tar vi ut till barnets portion före. Se till att spara lite bitar när ni mosar så att han får använda tänderna och tillför gärna lite ärter eller majs efter som han kan plocka med. Om ni inte redan börjat salta lite grann så kan det vara en idé att börja med nu när barnet kan reglera saltbalansen. Kan rekommendera havssalt med jod, blir så mycket godare

  • sextio­talist
    Mon 6 May 2019 08:33
    #2
    As86 skrev 2019-05-05 20:20:35 följande:

    Vi har en sprudlande glad och envis snart 1.5åring här hemma. Han har hela tiden varit lite svår att vänja över på nya saker. När vi skulle introducera mat så var han mycket skeptisk. Vår mat har han aldrig varit nyfiken på. Bitar tog tid att komma över. Nu har han alla tänder och kan äta allt men tvärvägrar vår mat. Han äter Burkmat, till en början skeptisk men har kommit över det. Vår mat kniper han igen munnen för och har alltid gjort.

    Det han nu äter förutom Burkmat till lunch och middag är havregrynsgröt till frukost, frukt, bröd (ljust, mörkt, hårt), smakar och äter ibland olika grönsaker och frukter men inte alltid, ibland skeptisk ibland inte. Han har ätit köttfärssås (helst utan pasta), köttbullar och fisk med mosad potatis och citronsås men inte varje gång.

    Han är dessutom väldigt högljudd vid matbordet så en lugn och trevlig måltid blir det inte.

    Det jag undrar är om någon känner igen sig i detta? Hur kom ni vidare?


    Låt honom testa i sin takt och många barn gillar smakrik mat. Så basen det han redan äter, sedan erbjuder ni honom er mat.
    Sonen älskade tidigt mat med vitlök t.ex, även oliver och lite annat som man blev lite förvånad över.
  • Mon 6 May 2019 17:45
    #3
  • Mon 6 May 2019 23:05
    #4

    Tack alla för att ni tagit er tid att svara. Får väll helt enkelt fortsätta truga på.

  • sextio­talist
    Tue 7 May 2019 06:08
    #5
    As86 skrev 2019-05-06 23:05:29 följande:

    Tack alla för att ni tagit er tid att svara. Får väll helt enkelt fortsätta truga på.


    Inte truga. Erbjuda
  • Tue 7 May 2019 06:43
    #6

    Ja,fel ordval av mig.

  • Tue 7 May 2019 17:47
    #7

    Jag hade lagt upp smakbitar av den maten ni äter på en tallrik. Peka på allt och berätta vad det är. Sen äter ni och låter honom sitta med i sällskapet utan kommentarer om att han äter eller krav på att han ska smaka. Gör ingen stor grej av det om han stoppar något i munnen, inte heller om det åker ut igen. När ni har ätit klart får han burkmat så han blir mätt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tue 7 May 2019 18:58
    #8
    Physalis skrev 2019-05-07 17:47:34 följande:

    Jag hade lagt upp smakbitar av den maten ni äter på en tallrik. Peka på allt och berätta vad det är. Sen äter ni och låter honom sitta med i sällskapet utan kommentarer om att han äter eller krav på att han ska smaka. Gör ingen stor grej av det om han stoppar något i munnen, inte heller om det åker ut igen. När ni har ätit klart får han burkmat så han blir mätt.


    Ja, det är så jag önskar att det skulle kunna vara. Men då vrålar han det värsta han kan tills han får "sin" mat. Det är det som gör det så svårt. Efter "sin " mat är han för mätt för att vara intresserad av maten. Han får smaka medan maten lagas om det funkar men dukar jag fram det till middag då skriker han i högan sky.
  • Tue 7 May 2019 19:46
    #9
    As86 skrev 2019-05-07 18:58:45 följande:

    Ja, det är så jag önskar att det skulle kunna vara. Men då vrålar han det värsta han kan tills han får "sin" mat. Det är det som gör det så svårt. Efter "sin " mat är han för mätt för att vara intresserad av maten. Han får smaka medan maten lagas om det funkar men dukar jag fram det till middag då skriker han i högan sky.


    Kanske prova ät tidigare? Om det är så att han är för hungrig för att vänta.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hjälp 1.5 åring att kliva över till vår mat