• Sun 5 May 2019 20:34
    987 visningar
    2 svar
    2
    987

    Sonen har ont i högra lår. Växtvärk?

    Min son har senaste typ 3 månaderna haft ont i sitt högra lår. Det kommer på dagtid och oftast efter han har rört på sig.

    Han kan tex säga att han inte vill hoppa i studsmattan mer än exempel fem minuter för det gör ont i benet.

    Eller så vill han inte springa för då gör det ont.

    Han har inte o t varje dag. Men väldigt ofta.

    Jag tänker ju växtvärk.

    Men sedan så googlade jag på växtvärk och ont i benen och fick fram cancer!

    Nu så är jag jättenojig över det här.

    Bör man kolla upp detta eller ????

  • Svar på tråden Sonen har ont i högra lår. Växtvärk?
  • Sun 5 May 2019 22:10
    #1

    Har han så ont att han inte vill leka som vanligt tycker jag absolut ni ska kolla upp det.

    Hur är han i övrigt? Trött? Blåmärken?

  • Sun 5 May 2019 22:38
    #2

    Jag har tre barn och alla har mycket växtvärk. Det har börjat någonstans efter ett år och dottern som fyller sju har fortfarande jättemycket ont i benen. Som du beskriver kommer det ofta efter att de har rört sig mycket, och hoppa studsmatta är en jättetrigger. Vi vet numer att om de har hoppat studsmatta så kommer de inte kunna somna pga ont i benen på kvällen och då ger vi alvedon eller Ipren när de får ont. De haltar, vill inte gå osv. Det kommer ofta på kvällarna men inte alls ovanligt att de även har ont dagtid.

    Precis som du googlade jag ont i benen hos barn när äldsta dottern fick det först, och fick sån sjuk panik. Jag tror jag hade ångest över cancer i säkert två år efter det. Så dumt! Vi var och kollade upp det hos läkare flera gånger. Dottern hade så ont att hon haltade tidvis, och ville inte gå. Men det var som sagt bara växtvärk och nu ser vi ju på våra andra två barn att de har samma problem. Så du, det behöver verkligen verkligen inte vara något konstigt. Cancer hos barn är ju väldigt ovanligt.

    Generellt sett säger man att (lärde jag mig efter all oro kring dotterns ont i benen) att ett barn med cancer har många tecken på det. Som nån annan skrivit ovanför så går de ofta ner i vikt, är trötta och hängiga, har märkliga symptom i övrigt. Ett barn som är som det brukar vara behöver man sällan oroa sig för.

    Sen är det ju inte heller så att smärta från cancer kommer och går. Har man cancer så har man och då försvinner inte smärtan. Det finns ju tusen anledningar till att barn får ont i benen. Din son kan ju ha en felställning i höften, han kanske har trillat och skadat benet när ni inte har lagt märke till det och därför får han ont vid rörelse osv. Det finns ju även höftsnuva, om du hört talas om det? Om jag var du hade jag ringt bvc och bett om en läkartid så att du kan släppa oron. Det kommer garanterat inte att vara cancer, men då slipper du gå och grunna!

Svar på tråden Sonen har ont i högra lår. Växtvärk?