• Sun 5 May 2019 20:57
    1075 visningar
    3 svar
    3
    1075

    Sluta nattamma tuttig 15-månaders

    Hur fasiken gör man det utan skrik och gråt? Jag blir väckt uppemot tio gånger per natt av att det ska snuttas. Det är ohållbart nu när jag snart ska börja jobba. Provat att neka bröstet och istället erbjuda massa kramar och kärlek. Men det blir bara gallskrik och tårar.

    Kollat på Jay Gordons metod men hur stå ut? Jag fixar inte skrik mitt i natten. Samtidigt som min frustration ökar, jag måste få sova ostört nån gång! Dra ut tutten innan sömn, dvs steg 1, där tar det stopp direkt, det går inte - utan det blir en bebis som direkt vaknar och söker bröstet.

    Dagtid ammar jag nästan aldrig längre.

    Era bästa tips tack på mjuk avvänjing! Går det att vänta ut eller kommer jag ha en lika beklämd sömn om ett, två år?

    //trött men snäll


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Svar på tråden Sluta nattamma tuttig 15-månaders
  • Sun 5 May 2019 21:36
    #1

    Jag hade också ett tuttigt barn... men hon sov mycket bättre än ditt- vid 15 månader vaknade hon 1-2 gånger om natten, och då var det bara bröstet som gällde. Hon blev galen om hon inte fick komma till.

    Hon klarade sig på tröst från pappan plötsligt när jag var bortrest. Vi hade bävat för de två nätterna, men det var som om hon bara förstod att mamma inte kunde komma då. Hon nöjde sig med att sova intill pappa.

    Eftersom ditt barn vaknar så pass ofta verkar det inte ha så bra sömnkvalité. Prova att läsa ?Somna utan gråt?. Många bra tips i den.

    Att låta barn skrika sig till sömns för att de ska sluta nattamma var aldrig ett alternativ för mig. Det fyller ju mest en tröstande funktion i dem åldern. Efter att jag varit borta några nätter och hon varit nöjd hos pappa körde vi på att pappa nattade. Jag sov i mjuk Bh och tajt tröja så att hon inte skulle känna brösten så lätt när hon sträckte sig efter mig. Hon började mer och mer nöja sig med att bli vyssjad än tuttad till sömns när hon vaknade.

    Jag älskade att amma, men i slutet var det lite kämpigt...

  • Sun 5 May 2019 22:41
    #2

    Jag tror att det absolut enklaste och minst stressande för dig o barnet är att du helt enkelt sover i ett annat rum några nätter, och att pappan tar ansvaret på natten.

    Att hålla på och gradvis fasa ut genom att ta ut bröstet innan hen somnat helt osv kommer inte funka. Dessutom ska du då ligga på spänn och inte somna själv för att parera det hela.

    Nä, dra en gräns för dig själv. Barnet behöver ju rent faktiskt inte äta på natten i den åldern.

    Vi vande av vår ettåring med vällingflaska på natten nyss. Eftersom han kissade ner sig så mycket och vaknade ofta osv.

    Man får stålsätta sig lite, förbereda sig på att det kan bli några stökiga nätter. I vårt fall var första natten jobbig, andra natten hade gan typ fattat och tredje natten sov han som en stock.

  • Sun 5 May 2019 23:20
    #3
    Hönshjärna skrev 2019-05-05 21:36:18 följande:

    Jag hade också ett tuttigt barn... men hon sov mycket bättre än ditt- vid 15 månader vaknade hon 1-2 gånger om natten, och då var det bara bröstet som gällde. Hon blev galen om hon inte fick komma till.

    Hon klarade sig på tröst från pappan plötsligt när jag var bortrest. Vi hade bävat för de två nätterna, men det var som om hon bara förstod att mamma inte kunde komma då. Hon nöjde sig med att sova intill pappa.

    Eftersom ditt barn vaknar så pass ofta verkar det inte ha så bra sömnkvalité. Prova att läsa ?Somna utan gråt?. Många bra tips i den.

    Att låta barn skrika sig till sömns för att de ska sluta nattamma var aldrig ett alternativ för mig. Det fyller ju mest en tröstande funktion i dem åldern. Efter att jag varit borta några nätter och hon varit nöjd hos pappa körde vi på att pappa nattade. Jag sov i mjuk Bh och tajt tröja så att hon inte skulle känna brösten så lätt när hon sträckte sig efter mig. Hon började mer och mer nöja sig med att bli vyssjad än tuttad till sömns när hon vaknade.

    Jag älskade att amma, men i slutet var det lite kämpigt...


    Får nog bli så. Pappan är dessutom mer tålmodig än jag så det går nog bra.
    Glad norrländska med triss i tjejer!
Svar på tråden Sluta nattamma tuttig 15-månaders