Inlägg från: Anonym (Arg kund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg kund)

    Har de rätt att vägra byte?

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

  • Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (P) skrev 2019-05-05 21:44:20 följande:

    Ja, butiken har rätt. Bytesrätt är frivillig. Finns ingen lag för bytesrätt. Du som konsument måste alltid fråga innan du köper vad som gäller.


    Men jag fick ju inte vad jag bad om! Jag ångrade inte köpet i sig, jag ville ha det jag bad om!
  • Anonym (Arg kund)

    Den är oöppnad och de ville inte ta emot den öht. Vad gör reklamation för skillnad när de vägrade ta tillbaka den?

  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-05 22:06:21 följande:

    Men köp rätt flaska bara, drick upp den andra och jämför vilken som är godast.

    Sååå dyr kan inte den där flaskan ha varit att du inte har råd med två.


    Ja den är dyr och det är inget man bara dricker. Är inte aktuellt att någonsin dricka den här.
  • Anonym (Arg kund)
    Egon den stora skrev 2019-05-05 22:07:15 följande:

    Klart att dom inte tar tillbaka ett livsmedel. Det hoppas jag att ingen gör för säkerhets skull.


    Syns att den är oöppnad. Då får de väl slänga den, jag borde ha rätt att få det jag skulle ha och betalat för.
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-05 22:41:16 följande:

    Om den var dyr och ingenting man bara dricker kan jag bara tänka på någon slags alkohol. Det säljs bara på systembolaget i Sverige och de har fria returer för allt oöppnat. Vilket få mig att tro att du inte köpt flaskan i Sverige. Då kan precis vad som helst gälla eftersom butiken inte går under svensk lag.


    Det är inte alkohol.
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (Alice) skrev 2019-05-05 22:42:14 följande:

    Du borde ha kontrollerat att det var rätt flaska innan du lämnade butiken. Att skylla på att du inte kan franska håller inte. Du kunde ha skrivit ner namnet eller tagit med en bild (t.ex. på telefonen). Speciellt om det var så noga att bara en annan smak gör drycken odrickbar. Butiken måste inte ta tillbaka flaskan.


    Jag sa vilken jag ville ha och han plockade ner en åt mig, varför skulle jag misstro det?

    Det är extremt stor skillnad beroende på vilken smak det är, men jag vill inte gå in på detaljer vad det är.
  • Anonym (Arg kund)
    Tow2Mater skrev 2019-05-05 23:00:18 följande:

    Problem solved then; spelar ingen roll vad den smakar om den aldrig ska drickas?


    Den felaktiga givetvis.
  • Anonym (Arg kund)
    plättarmedsylt skrev 2019-05-06 07:32:08 följande:

    Varför vill du inte gå in på detaljer? Har du köpt något pinsamt? Olagligt?


    Nej, men det är helt irrelevant, det är inte jag som gjort fel och borde således åtminstone bli ersatt för det.
  • Anonym (Arg kund)
    sextiotalist skrev 2019-05-06 07:48:50 följande:

    Inte affären heller.

    Nej. Man får inte byta om en matvara lämnat affären. Man kan byta om varan är dålig, absolut, men felaktiga köp får man stå för själv. Jag råkade själv ta en fel produkt (extrasaltat smör istället för normalsaltat) och fick inte byta då varan lämnat affären.


    Långt ifrån samma sak som att bli räckt en försluten flaska jag inte själv plockat ut och inte hade någon förutsättning att veta att det var fel.
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (Katta) skrev 2019-05-06 07:53:31 följande:

    Du köper tex granatäpplejuice i hälsokosten och får rödbetsjuice. Var det inget på etiketten som visade innehållet?


    Jag kan inte franska.
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (Katta) skrev 2019-05-06 08:00:26 följande:

    Bilden på flaskan brukar vara en ledtråd. Om du går och handlar något som du inte vet vad du ska ha så kan det naturligtvis bli fel. Varför användeddu inte Google?


    Nej den gav ingen ledtråd. De stod på en hög hylla, jag sa vilken jag skulle ha, frågade och fick bekräftat att det är den som är till för det jag skulle, betalade, fick påsen med flaskan och gick. Fanns inte en tanke att han kunde ha gett fel.
  • Anonym (Arg kund)
    Kjell2 skrev 2019-05-06 08:13:36 följande:

    Nej, men fel blev det. Som köpare har man ett stort ansvar att undersöka varan innan men slutför köpet. Se KöpL 20§. 


    Och jag undersökte så gott jag kunde eftersom jag först bad om den jag skulle ha och sen frågade om det var rätt sort till det jag skulle ha den till.
  • Anonym (Arg kund)
    plättarmedsylt skrev 2019-05-06 08:40:40 följande:

    ?Till för det jag skulle?? Låter som om du köpt någon form av medicin.


    Köper du medicin i delikatessbutiker?
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (jur) skrev 2019-05-06 08:48:26 följande:

    Skillnaden är den att reklamationen innebär att du påtalar ett fel i varan, vilket i det här fallet var att du inte fick den vara som du avtalat om i samband med köpet (avtalslagen).

    Så den springande frågan är om det går att bevisa i någon form att du inte fått den vara som du köpt.

    Det som kan göra det lite svårt för butiken är om varan är att se som säker att sälja igen eller om den måste kasseras, går den att sälja på nytt brukar vettiga butiker ta tillbaka varan.


    Det syns att den är oöppnad, den går inte att återförsluta så ?osynligt?.

    Går tillbaka idag och säger till om reklamation istället och ser vad de säger.
  • Anonym (Arg kund)
    Kjell2 skrev 2019-05-06 09:33:42 följande:

    Har du kvar kvittot? 


    Ja.
  • Anonym (Arg kund)
    Praktisk58 skrev 2019-05-06 09:29:48 följande:

    TS räknar Systembolaget som delikatessbutik.

    Jag vet i alla fall inte någon annan delikatessbutik som har svindyra flaskor med fransk text bakom disken.


    Då är det du som är oerfaren.
  • Anonym (Arg kund)
    Praktisk58 skrev 2019-05-06 10:05:44 följande:

    Men så tala om vad du har köpt som du inte får byta.

    Eftersom jag är så oerfaren så tror jag inte på dig annars


    Det gör mig faktiskt inget att du inte tror mig.

    Det är helt irrelevant vad det är.
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (Alice) skrev 2019-05-06 11:53:23 följande:

    Det var även din egen tabbe då du inte kontrollerade att du fått rätt produkt. Spelar ingen roll att du inte kan franska. Du hade enkelt kunnat kolla att det var rätt, men det gjorde du inte, och nu får du stå ditt kast då butiken inte tillåter byten.


    Du tycker inte det hade varit lite otrevligt att ställa sig och googla på produkten kassören säger är rätt samtidigt som fler står bakom och väntar på sin tur? Jag fick inte ens produkten i handen innan den var betald. Jag sa rätt smak, han gav mig ändå fel.
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (P) skrev 2019-05-06 18:17:03 följande:

    Det intressanta är att du själv inte kan se någon skillnad på denna produkt från den du ville ha, du ska inte använda produkten (den ska alltså inte förtäras har du själv skrivit) och den var värd väldigt mycket pengar. Om inte ens du ser skillnad på den, och ingen ska dricka den, vad spelar det då för roll?


    Den ska visst drickas. Jag sa att den FELAKTIGA inte kommer drickas.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?