• Anonym (Arg kund)

    Har de rätt att vägra byte?

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

  • Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:13:16 följande:

    Ja den är dyr och det är inget man bara dricker. Är inte aktuellt att någonsin dricka den här.


    Vad kostar den? Du kanske kan ge bort den till någon?
  • Anonym (Slug)

    Mejla butiken, förklara vad som hänt och hur du känt dig. Observera att texten ska vara trevlig och lite "puppy eyes" över det hela, absolut inte otrevligt! Då borde det lösa sig.

  • Åsa
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:04:30 följande:

    Den är oöppnad och de ville inte ta emot den öht. Vad gör reklamation för skillnad när de vägrade ta tillbaka den?


    Lagligt ligger skillnaden att man inte har rätt till byte av ok vara men att man har rätt att få rättelse vid köp av felaktig vara=reklamation. Har du fått en annan sort än du beställt och inte kan antas kunna läsa (i detta fall) franska så att du själv insåg felet borde varan kunna anses felaktig.

    Detta förutsätter förstås att butikschefen väljer att 1) tro dig och 2) följa lagen om han tror dig.

    Det är möjligt att butikens egna regler hindrar dem att sälja varor som en gång lämnat butiken, då är förstås en retur en ren förlust för dem och samarbetsviljan kan vara ännu sämre.

    Jag vet inte om jag skulle lägga mer energi på det men vill du det är det mest effektiva förmodligen att på neutralt sätt förklara för butiksansvarig/chef, kanske via mail, att du förstås inte kan bevisa vad som hände då du inte brukar spela in dina butiksbesök, men att du tycker det är oprofessionellt att först få annan vara än du bett om, en du inte alls är intresserad av, och sedan inte få den ersatt. Att du hade förväntat dig bättre kunskap och ansvarstagande i en specialbutik och att du naturligtvis kommer att dela den åsikten med dina vänner och bekanta IRL och på sociala media.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:13:16 följande:
    Ja den är dyr och det är inget man bara dricker. Är inte aktuellt att någonsin dricka den här.
    Om den var dyr och ingenting man bara dricker kan jag bara tänka på någon slags alkohol. Det säljs bara på systembolaget i Sverige och de har fria returer för allt oöppnat. Vilket få mig att tro att du inte köpt flaskan i Sverige. Då kan precis vad som helst gälla eftersom butiken inte går under svensk lag.
  • Anonym (Alice)

    Du borde ha kontrollerat att det var rätt flaska innan du lämnade butiken. Att skylla på att du inte kan franska håller inte. Du kunde ha skrivit ner namnet eller tagit med en bild (t.ex. på telefonen). Speciellt om det var så noga att bara en annan smak gör drycken odrickbar. Butiken måste inte ta tillbaka flaskan.

  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-05 22:41:16 följande:

    Om den var dyr och ingenting man bara dricker kan jag bara tänka på någon slags alkohol. Det säljs bara på systembolaget i Sverige och de har fria returer för allt oöppnat. Vilket få mig att tro att du inte köpt flaskan i Sverige. Då kan precis vad som helst gälla eftersom butiken inte går under svensk lag.


    Det är inte alkohol.
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (Alice) skrev 2019-05-05 22:42:14 följande:

    Du borde ha kontrollerat att det var rätt flaska innan du lämnade butiken. Att skylla på att du inte kan franska håller inte. Du kunde ha skrivit ner namnet eller tagit med en bild (t.ex. på telefonen). Speciellt om det var så noga att bara en annan smak gör drycken odrickbar. Butiken måste inte ta tillbaka flaskan.


    Jag sa vilken jag ville ha och han plockade ner en åt mig, varför skulle jag misstro det?

    Det är extremt stor skillnad beroende på vilken smak det är, men jag vill inte gå in på detaljer vad det är.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:44:36 följande:
    Jag sa vilken jag ville ha och han plockade ner en åt mig, varför skulle jag misstro det?

    Det är extremt stor skillnad beroende på vilken smak det är, men jag vill inte gå in på detaljer vad det är.
    Varför vill du inte gå in på detaljer? Någon speciell anledning?
    Vad kan möjligtvis vara dyrt och hanteras på samma sätt som en dyr whisky, men ändå inte vara alkohol? Alltså, är det typ sibetkaffe, eller vad snackar vi om här???
  • Tow2Mater
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:13:16 följande:
    Ja den är dyr och det är inget man bara dricker. Är inte aktuellt att någonsin dricka den här.
    Problem solved then; spelar ingen roll vad den smakar om den aldrig ska drickas?
  • Anonym (Arg kund)
    Tow2Mater skrev 2019-05-05 23:00:18 följande:

    Problem solved then; spelar ingen roll vad den smakar om den aldrig ska drickas?


    Den felaktiga givetvis.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?