• Anonym (Arg kund)

    Har de rätt att vägra byte?

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

  • Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:44:36 följande:

    Jag sa vilken jag ville ha och han plockade ner en åt mig, varför skulle jag misstro det?

    Det är extremt stor skillnad beroende på vilken smak det är, men jag vill inte gå in på detaljer vad det är.


    Det är fortfarande upp till dig som kund att se till att du fått rätt sak. Personalen kan ju ha tagit fel eller missförstått.
  • plättarmedsylt
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:42:43 följande:

    Det är inte alkohol.


    Det har jag svårt att tro på, utifrån vad du berättar. Vad kan det annars vara?
  • plättarmedsylt
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:44:36 följande:

    Jag sa vilken jag ville ha och han plockade ner en åt mig, varför skulle jag misstro det?

    Det är extremt stor skillnad beroende på vilken smak det är, men jag vill inte gå in på detaljer vad det är.


    Varför vill du inte gå in på detaljer? Har du köpt något pinsamt? Olagligt?
  • Anonym (Arg kund)
    plättarmedsylt skrev 2019-05-06 07:32:08 följande:

    Varför vill du inte gå in på detaljer? Har du köpt något pinsamt? Olagligt?


    Nej, men det är helt irrelevant, det är inte jag som gjort fel och borde således åtminstone bli ersatt för det.
  • sextiotalist
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 07:45:58 följande:
    Nej, men det är helt irrelevant, det är inte jag som gjort fel och borde således åtminstone bli ersatt för det.
    Inte affären heller.
    Nej. Man får inte byta om en matvara lämnat affären. Man kan byta om varan är dålig, absolut, men felaktiga köp får man stå för själv. Jag råkade själv ta en fel produkt (extrasaltat smör istället för normalsaltat) och fick inte byta då varan lämnat affären.
  • Kjell2
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 21:27:33 följande:

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?


    Har du kvitto och obruten oskadad förpackning tycker jag de borde låta dig byta. Men det finns inget krav att de måste göra det då du fick möjlighet att underöka varan för att säkerställa att det var rätt innan du gick därifrån.


  • Anonym (Katta)

    Du köper tex granatäpplejuice i hälsokosten och får rödbetsjuice. Var det inget på etiketten som visade innehållet?

  • Anonym (Arg kund)
    sextiotalist skrev 2019-05-06 07:48:50 följande:

    Inte affären heller.

    Nej. Man får inte byta om en matvara lämnat affären. Man kan byta om varan är dålig, absolut, men felaktiga köp får man stå för själv. Jag råkade själv ta en fel produkt (extrasaltat smör istället för normalsaltat) och fick inte byta då varan lämnat affären.


    Långt ifrån samma sak som att bli räckt en försluten flaska jag inte själv plockat ut och inte hade någon förutsättning att veta att det var fel.
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (Katta) skrev 2019-05-06 07:53:31 följande:

    Du köper tex granatäpplejuice i hälsokosten och får rödbetsjuice. Var det inget på etiketten som visade innehållet?


    Jag kan inte franska.
  • sextiotalist
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 07:54:36 följande:
    Långt ifrån samma sak som att bli räckt en försluten flaska jag inte själv plockat ut och inte hade någon förutsättning att veta att det var fel.
    Fortfarande har produkten lämnat affären, det är det som gäller. Det har med hygien och säkerhet att göra.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?