• joffan
    Sun 5 May 2019 23:01
    1412 visningar
    12 svar
    -1 +1
    12
    1412

    Obekväm i omklädningsrum

    Är det fler som är obekväm i omklädningsrum? Jag försöker undvika omklädningsrum pga att man klär om och duchar med främligar. För mig känns det inte behagligt speciellt då det är uppdelad i damer och herrar. Jag skäms inte över min kropp, men att andra kan se mig helt naken känns för privat och jag vill inte se andra helt naken heller för delen. Jag tycker bara det att dom intima delarna av kroppen är privat. Hoppas att fler gym och simhallar börjar med enskilda duchar vart efter. Vi som lever i ett samhälle där vi försöker göra så alla ska passa in känns det bara märkligt att inte fler omklädningsrum är könsneutrala med enskilda duchar. Har svårt att tro att jag är den ända som känner såhär. Det finns dom som inte identifierar sig som man/kvinna, de som skäms över sin kropp, de som tycker nakenhet är privat eller finns kanske andra anledningar till att kunna ha enskilda duchar.

  • Svar på tråden Obekväm i omklädningsrum
  • Prakti­sk58
    Sun 5 May 2019 23:13
    #1

    När jag var yngre så hade vi ibland gemensamt omklädningsrum vilket många uppskattade. Men på den tiden var det inte med tanke på de som kände sig osäkra om de skulle gå in genom herr eller damdörren.

    Hos oss låg istället tonvikten på ökad förståelse genom jämförande studier.

  • LivetP­åJorde­n
    Sun 5 May 2019 23:28
    #2

    Du är inte del av lösningen du e problemet LEGALISERA LIVET!{#emotions_dlg.flower}

  • sextio­talist
    Mon 6 May 2019 08:10
    #3
    joffan skrev 2019-05-05 23:01:53 följande:

    Är det fler som är obekväm i omklädningsrum? Jag försöker undvika omklädningsrum pga att man klär om och duchar med främligar. För mig känns det inte behagligt speciellt då det är uppdelad i damer och herrar. Jag skäms inte över min kropp, men att andra kan se mig helt naken känns för privat och jag vill inte se andra helt naken heller för delen. Jag tycker bara det att dom intima delarna av kroppen är privat. Hoppas att fler gym och simhallar börjar med enskilda duchar vart efter. Vi som lever i ett samhälle där vi försöker göra så alla ska passa in känns det bara märkligt att inte fler omklädningsrum är könsneutrala med enskilda duchar. Har svårt att tro att jag är den ända som känner såhär. Det finns dom som inte identifierar sig som man/kvinna, de som skäms över sin kropp, de som tycker nakenhet är privat eller finns kanske andra anledningar till att kunna ha enskilda duchar.


    Det är därför jag duschar hemma och undviker offentliga duschar så mycket det går. Jag tycker min nakenhet är privat, skäms inte över min kropp, men vill inte vara naken med andra
  • joffan
    Mon 6 May 2019 15:20
    #4
    sextiotalist skrev 2019-05-06 08:10:14 följande:

    Det är därför jag duschar hemma och undviker offentliga duschar så mycket det går. Jag tycker min nakenhet är privat, skäms inte över min kropp, men vill inte vara naken med andra


    Skönt att man inte är ensam om att känna som jag gör. Jag tycker det är konstigt och lite förnedrande att inte det ens finns draperier oftast. När jag gymmar duchar jag hemma. När jag badar duchar jag och tvålar in mig hemma så som man ska göra innan bad, tar på mig baddräkt under mina kläder. Sen badar där planen är att jag ska bada. Sen linda in mig i handduk lirka av mig badkläderna lite snyggt och klä på mig för att åka hem och ducha. Den delen känns lite opraktisk dock.
  • joffan
    Mon 6 May 2019 15:23
    #5
    Praktisk58 skrev 2019-05-05 23:13:23 följande:

    När jag var yngre så hade vi ibland gemensamt omklädningsrum vilket många uppskattade. Men på den tiden var det inte med tanke på de som kände sig osäkra om de skulle gå in genom herr eller damdörren.

    Hos oss låg istället tonvikten på ökad förståelse genom jämförande studier.


    Aha vad intressant. Hur gamla var ni då och hur funkade det? Fanns möjlighet att även välja dam och herr då? Jag tycker det känns lite omodernt att bara ha dam och herr som alternativ. Tack för att du delar med dig
  • joffan
    Mon 6 May 2019 15:23
    #5
    Praktisk58 skrev 2019-05-05 23:13:23 följande:

    När jag var yngre så hade vi ibland gemensamt omklädningsrum vilket många uppskattade. Men på den tiden var det inte med tanke på de som kände sig osäkra om de skulle gå in genom herr eller damdörren.

    Hos oss låg istället tonvikten på ökad förståelse genom jämförande studier.


    Aha vad intressant. Hur gamla var ni då och hur funkade det? Fanns möjlighet att även välja dam och herr då? Jag tycker det känns lite omodernt att bara ha dam och herr som alternativ. Tack för att du delar med dig
  • joffan
    Mon 6 May 2019 15:26
    #6
    LivetPåJorden skrev 2019-05-05 23:28:47 följande:

    Du är inte del av lösningen du e problemet LEGALISERA LIVET!


    Intressant att du tycker så. Hur anser du att jag är problemet? Det vore ju inte jättesvårt att ha könsneutrala omklädningsrum med separata duchar. Faktum är att det kommer upp fler och fler sådana. Varför? Förmodligen för att det finns önskemål om dom vilket är jättebra. Visst om det finns dom som vill ducha nakna med främlingar eller vänner så ska man ju få välja det själv. tack att du delar med dig av din synpunkt
  • Prakti­sk58
    Mon 6 May 2019 15:42
    #7
    joffan skrev 2019-05-06 15:23:00 följande:
    Aha vad intressant. Hur gamla var ni då och hur funkade det? Fanns möjlighet att även välja dam och herr då? Jag tycker det känns lite omodernt att bara ha dam och herr som alternativ. Tack för att du delar med dig
    På gymnasiet så fanns det möjlighet att välja dam eller herrduschen.
    Ibland gick vi in till tjejerna och ibland kom dom över till oss.
    Och det var långt innan någon uppfunnit duschdraperiet.

    På högskolan var det blandat på "Friskis och svettis"
    På den tiden trodde vi att man kunde vara naken utan att ha sex.
    En tanke som verkar vara omöjlig i det mångkulturella Sverige.
  • Anonym (Hepp)
    Mon 6 May 2019 16:04
    #8
    joffan skrev 2019-05-05 23:01:53 följande:

    Är det fler som är obekväm i omklädningsrum? Jag försöker undvika omklädningsrum pga att man klär om och duchar med främligar. För mig känns det inte behagligt speciellt då det är uppdelad i damer och herrar. Jag skäms inte över min kropp, men att andra kan se mig helt naken känns för privat och jag vill inte se andra helt naken heller för delen. Jag tycker bara det att dom intima delarna av kroppen är privat. Hoppas att fler gym och simhallar börjar med enskilda duchar vart efter. Vi som lever i ett samhälle där vi försöker göra så alla ska passa in känns det bara märkligt att inte fler omklädningsrum är könsneutrala med enskilda duchar. Har svårt att tro att jag är den ända som känner såhär. Det finns dom som inte identifierar sig som man/kvinna, de som skäms över sin kropp, de som tycker nakenhet är privat eller finns kanske andra anledningar till att kunna ha enskilda duchar.


    Tycker som du. Vi hade ett gym på mitt förra jobb. Jag tränade 7 på morgonen eftersom jag oftast var ensam då. Jag vill inte se mina kollegor nakna! Inte är jag så förtjust i att de ser mig naken heller för den delen.
  • LivetP­åJorde­n
    Mon 6 May 2019 16:26
    #9

    vu vet ju både du å ja att när separata duschar införts kommer d inte finnas alternativ för allmäna "öppna" duschar, dels för att pedofilhysterin når sitt klimax och d inte längre finns nån "anledning" till att c andra förutom sina närstående nakna, ja d kommer helt sonika bi olaglit att ba kolla på en annan människa(naken) utan dens tillåtelse. och d e d ja e emot och ja ja e emot din inskränthet trångsynthet å censur åxå då d e mej livet som ni försöker utradera och fötrycka i all evighet

  • joffan
    Wed 8 May 2019 00:18
    #10
    Praktisk58 skrev 2019-05-06 15:42:05 följande:

    På gymnasiet så fanns det möjlighet att välja dam eller herrduschen.

    Ibland gick vi in till tjejerna och ibland kom dom över till oss.

    Och det var långt innan någon uppfunnit duschdraperiet.

    På högskolan var det blandat på "Friskis och svettis"

    På den tiden trodde vi att man kunde vara naken utan att ha sex.

    En tanke som verkar vara omöjlig i det mångkulturella Sverige.


    Aha ja, det var ju npgra år sedan då. Det bästa är ju om det finns valmöjligheter så man själv får bestämma.
  • joffan
    Wed 8 May 2019 00:19
    #11
    Anonym (Hepp) skrev 2019-05-06 16:04:28 följande:

    Tycker som du. Vi hade ett gym på mitt förra jobb. Jag tränade 7 på morgonen eftersom jag oftast var ensam då. Jag vill inte se mina kollegor nakna! Inte är jag så förtjust i att de ser mig naken heller för den delen.


    Vad tråkigt att deg ska behöva vara så att vi som är lite mer privata blir begränsade. Så svårt är det ju inte med lite drapperier eller separata duchar lixom.
  • joffan
    Wed 8 May 2019 00:25
    #12
    LivetPåJorden skrev 2019-05-06 16:26:43 följande:

    vu vet ju både du å ja att när separata duschar införts kommer d inte finnas alternativ för allmäna "öppna" duschar, dels för att pedofilhysterin når sitt klimax och d inte längre finns nån "anledning" till att c andra förutom sina närstående nakna, ja d kommer helt sonika bi olaglit att ba kolla på en annan människa(naken) utan dens tillåtelse. och d e d ja e emot och ja ja e emot din inskränthet trångsynthet å censur åxå då d e mej livet som ni försöker utradera och fötrycka i all evighet


    Vad är det som väcker obehag hos dig om gemensamma duchar försvinner? Tror det är lättare för dom som inte bryr sig om att se andra naken eller visa sig naken för andra att anpassa sig med att ducha i separat duch än för oss som känner att nakenhet är privat att ducha med flera andra. Känner man en saknad med att ducha med andra så kan man ju söka sig till likasinnade. Eller varför inte ha 3 sorters omklädningsrum? Damer, herrar och könsneutrala då får man ju välja själv om man vill ducha ensam eller inte
Svar på tråden Obekväm i omklädningsrum