• minnie768

    Ändrad cykellängd

    Jag har alltid haft regelbundna cykler, runt 28 dagar +/- någon dag. Slutade med p-ring i juli 2018, efter det har mina cykler varit regelbundna och jag har haft ägglossning varje månad. Äl runt dag 17 och sedan ca 12 dagar fram till mens.
    Men i februari hade jag en annorlunda mens, kort och färska blödningar och smärta, 1177 misstänkte MA eller utomkvedshavandeskap men åkte in akut och fick bekräftat att det inte var så, neg grav test.  
    Nästa cykel blev hela 60 dagar utan ägglossning! Hoppades att det var en månad utan ägglossning och att det var därför den var så lång så oroade mig inte så mycket för det. Men nu, i nästa cykel direkt efter detta är jag inne på CD33, ingen bekräftad ägglossning och ingen mens i sikte.....

    Vad är det som händer?! Rynkar på näsan Någon som varit med om samma?! Har pratat med mottagningen som säger att nästa steg är en fertilitetsutredning, men sambon vill vänta av olika anledningar. Gjorde VUL i förra cykeln CD59 och allt såg bra ut då.

  • Svar på tråden Ändrad cykellängd
  • 2barnsmorsan

    Hur gammal är du?
    Jag har också haft oregelbundna cykler, mellan 24 och 30 dagar jämfört med punktliga 27 dagar tidigare. Jag frågade en barnmorska om det. Hon sa att det troligtvis var antingen stress eller att det berodde på min ålder, jag är 41. Mensen kan bli mer oregelbunden upp mot tio år innan klimakteriet.

    Hon menade iaf att det troligen inte är något speciellt utan att det bara kan bli så. Behöver inte heller betyda att man inte är fertil längre, blir ju bara lite svårare att pricka in ägglossning om man har en oregelbunden cykel.

  • minnie768
    2barnsmorsan skrev 2019-05-06 13:35:13 följande:

    Hur gammal är du?
    Jag har också haft oregelbundna cykler, mellan 24 och 30 dagar jämfört med punktliga 27 dagar tidigare. Jag frågade en barnmorska om det. Hon sa att det troligtvis var antingen stress eller att det berodde på min ålder, jag är 41. Mensen kan bli mer oregelbunden upp mot tio år innan klimakteriet.

    Hon menade iaf att det troligen inte är något speciellt utan att det bara kan bli så. Behöver inte heller betyda att man inte är fertil längre, blir ju bara lite svårare att pricka in ägglossning om man har en oregelbunden cykel.


    Bör jag givetvis skrivit, jag fyller 30 senare i år. Barnmorskan jag pratade med sa att det ofta beror på stress eller vikt-upp/nedgång så som du säger. Men känner inte igen mig i det alls. Så klart finns det en stress att jag inte blir gravid, men inte så det bör påverka tycker jag.
    Blir ju mycket svårare, speciellt eftersom jag inte längre vet om jag har äl. Än så länge har jag inte fått positivt test denna månaden, eller bekräftat efter temp.
  • 2barnsmorsan
    minnie768 skrev 2019-05-06 13:47:58 följande:
    Bör jag givetvis skrivit, jag fyller 30 senare i år. Barnmorskan jag pratade med sa att det ofta beror på stress eller vikt-upp/nedgång så som du säger. Men känner inte igen mig i det alls. Så klart finns det en stress att jag inte blir gravid, men inte så det bör påverka tycker jag.
    Blir ju mycket svårare, speciellt eftersom jag inte längre vet om jag har äl. Än så länge har jag inte fått positivt test denna månaden, eller bekräftat efter temp.
    Ja det är klart. om du inte alls har ägglossning så blir det ju problem förstås. Jag har inte tagit några tester så jag vet faktiskt inte. Min barnmorska menade att det inte behöver betyda utebliven ägglossning men jag kanske borde kolla upp det.

    Jag tycker du ska göra en fertilitetsutredning. Det är väl inget att vänta på? 
    Får du positivt resultat så är det ju lugnande i sig och om inte annat så kan ni ju få hjälp i god tid. 
  • minnie768
    2barnsmorsan skrev 2019-05-06 14:00:24 följande:
    Ja det är klart. om du inte alls har ägglossning så blir det ju problem förstås. Jag har inte tagit några tester så jag vet faktiskt inte. Min barnmorska menade att det inte behöver betyda utebliven ägglossning men jag kanske borde kolla upp det.

    Jag tycker du ska göra en fertilitetsutredning. Det är väl inget att vänta på? 
    Får du positivt resultat så är det ju lugnande i sig och om inte annat så kan ni ju få hjälp i god tid. 
    Det tycker jag också, men sambon vill vänta. Vi har pratat om utredning innan jag var på min VUL och fick då en tid som vi bestämde att vi skulle avboka. Tog det sig inte över sommaren skulle vi beställa en ny till då.
    Men nu har ju allt ändrats iom att även denna cykeln är annorlunda. Detta diskuteras hemma nu, men känner mig sååå depp :(
  • Anonym (Var inte orolig)
    minnie768 skrev 2019-05-06 12:14:29 följande:

    Jag har alltid haft regelbundna cykler, runt 28 dagar +/- någon dag. Slutade med p-ring i juli 2018, efter det har mina cykler varit regelbundna och jag har haft ägglossning varje månad. Äl runt dag 17 och sedan ca 12 dagar fram till mens.

    Men i februari hade jag en annorlunda mens, kort och färska blödningar och smärta, 1177 misstänkte MA eller utomkvedshavandeskap men åkte in akut och fick bekräftat att det inte var så, neg grav test.  

    Nästa cykel blev hela 60 dagar utan ägglossning! Hoppades att det var en månad utan ägglossning och att det var därför den var så lång så oroade mig inte så mycket för det. Men nu, i nästa cykel direkt efter detta är jag inne på CD33, ingen bekräftad ägglossning och ingen mens i sikte.....

    Vad är det som händer?!  Någon som varit med om samma?! Har pratat med mottagningen som säger att nästa steg är en fertilitetsutredning, men sambon vill vänta av olika anledningar. Gjorde VUL i förra cykeln CD59 och allt såg bra ut då.


    Hej!

    Jag tycker att det låter som att du kanske hade en kemisk graviditet. Det är när man är gravid men får missfall i princip omedelbart, alltså när ägget försöker fästa i livmodern. Då får man ont som vid missfall och blöder annorlunda. Det är ju ett missfall liksom, men supertidigt. Om man tar tester hos barnmorskan/läkaren så kommer de troligen visa negativt, för de testerna brukar inte vara så känsliga. Det betyder dock inte att det inte är ett tidigt missfall! Det är oftast bara genom annorlunda symptom och/eller svagt positivt graviditetstest man vet det själv, och det går inte att se hos läkaren.

    Jag fick ett sådant missfall, min menscykel var tre dagar längre den gången och jag förstod inte varför jag inte fick min mens för graviditetstesten var negativa. Sista dagen fick jag ett svagt plus, alltså extremt svagt, på ett jättekänsligt graviditetstest, och samma eftermiddag började jag blöda. Det gjorde jätteont och jag blödde med klumpar.

    Efter det var min ägglossning väldigt sen och min menscykel därför mycket längre. Låter precis som i ditt fall. Det är ju helt normalt efter ett missfall.

    Om din sista cykel efter den eventuella kemiska graviditeten var 60 dagar så kanske denna menscykel blir 55/50 dagar lång? Och sen kortare och kortare tills du är tillbaka på ungefär din gamla statistik. Tror inte att du ska oroa dig för mycket för det även om det är svårt.
Svar på tråden Ändrad cykellängd