• Anonym (Råger)

    Sambo som inte vill jobba

    Jag har varit sambo nu i två år. Vi flyttade ihop nästan på en gång då hon bodde i en mikro studentlägenhet.  På pluggade hon men hoppade av efter 3 terminer
    då hon  " ändå aldrig kommer att jobba med det "  ( Hon gick på lärarhögskolan)

    Hennes sysselsättning är hennes blogg/insta som hon driver. Mode, hälsa, skönhet. Hon har ca 2000 följare.
    Men !! Hon tjänar inga pengar. 2-3 tusen i månaden. Efter skatt blir det nästan inget kvar.

    Dagarna går åt till att köpa kläder på internet som efter fotografering returneras
    samt att handla i butiker med retur rätt.

    Jag känner mej pressad ekonomiskt att vara den enda som tjänar pengar.
    Ochså trött på prylhetsen.  Om hon tex fyller år måste presenten diskuteras i förväg
    så den passar in i hennes flöde. Hon kan trex önska sej något väldigt dyrt tex en klocka för 25.000 kr som jag inte har råd att köpa men och det förstår hon men
    hon vill ändå att jag köper den så hon kan ta bild på presenten sen kan vi returnera
    den och få pengarna tillbaka. Så sjukt.

    Jag vill bara ha ett normalt förhållande där vi båda tjänar pengar och tar ansvar.
    Om jag tar upp detta ( som jag gjort flera gånger ) blir hon bara ledsen och gråter
    och slutar prata med mej på flera dagar.

  • Svar på tråden Sambo som inte vill jobba
  • Don3

    Jag brukar tycka att man ska lösa saker men här är det bara dumpa.

    Att hon inte jobbar hade gått att leva med men att hon vill spela rik men inte är det bådar inte gott.

  • CarinaL26

    Men vad ser du för framtid med en sådan kvinna?

    Vill du ha henne som mamma till sina barn?

    Låter som en bortskämd jänta som saknar koll på vekligheten.

  • Anna60

    Om vi tar enbart det du skriver i ditt inlägg så är din tjej en av de ytligaste människor jag läst om. En tjej som saknar självkänsla och samtidigt har narcissistiska tendenser. Du skall inte behöva försörja en vuxen kvinna som bara leker och låter sig bli försörjd.

    Jag hade bett henne flytta. Skriv en uppsägning på tre månader. Du får nämligen inte bara kasta ut henne om hon är skriven på adressen. Så skriftligt behövs.

    Tänk: är det så här du vill ha det om fem år? Om inte - gör något åt det. Du kan inte ändra på henne, bara på dig själv. 

  • AndreaBD

    Hon beter sig som ett barn och tar inte ansvar. Skaffa inte barn med henne i det läget. Hon måste ta ansvar och jobba. Ställ inte upp på såna tokiga idéer som det där med klockan!  Ställ krav på henne istället!

  • AndreaBD

    Hon beter sig som ett barn och tar inte ansvar. Skaffa inte barn med henne i det läget. Hon måste ta ansvar och jobba. Ställ inte upp på såna tokiga idéer som det där med klockan!  Ställ krav på henne istället!

  • Anonym (Råger)

    Jag får ta åt mej av kritiken och se att jag faktiskt låtit det gå så långt som det har gjort.  Har aldrig tänkt på att göra slut. Har hela tiden hoppats på att hon skall
    börja plugga igen som hon gjorde när vi träffades. Lärare är inget dåligt yrke.

    Problemet är att hon säger att hon bara kan jobba med sånt som hon är intresserad av och just nu är det mode.

    Vi har inga planer på barn just nu vi är ju ganska unga 25 resp 27 år.

    Jag tror att hon valt mej av kärlek inte för pengar för när vi träffades så berättade jag att jag var hantverkare ( rörmokare ) och hon hade noll koll på vad en sådan tjänar
    hon har bara haft tur att jag har mycket bra betalt kan försörja båda.

  • Anonym (J)
    Anonym (Råger) skrev 2019-05-06 13:35:18 följande:

    Jag får ta åt mej av kritiken och se att jag faktiskt låtit det gå så långt som det har gjort.  Har aldrig tänkt på att göra slut. Har hela tiden hoppats på att hon skall
    börja plugga igen som hon gjorde när vi träffades. Lärare är inget dåligt yrke.

    Problemet är att hon säger att hon bara kan jobba med sånt som hon är intresserad av och just nu är det mode.

    Vi har inga planer på barn just nu vi är ju ganska unga 25 resp 27 år.

    Jag tror att hon valt mej av kärlek inte för pengar för när vi träffades så berättade jag att jag var hantverkare ( rörmokare ) och hon hade noll koll på vad en sådan tjänar
    hon har bara haft tur att jag har mycket bra betalt kan försörja båda.


    Hon är bara intresserad av att jobba med sådant som är intressant, inte att dra in pengar. Och du låter det fortgå. Det är ju du som gör att hon kan hålla på så här.Säg åt henne att hon måste börja betala hälften så får du se vad som händer. Att vara 25-27 år och börja lipa för att man måste tjäna pengar..... herregud... hur du hur det låter? Hon valde nog dig av kärlek, men ska du ha det så här resten av livet? Hon låter som ett barn.
  • Anonym (X)
    Anonym (Råger) skrev 2019-05-06 13:35:18 följande:

    Jag får ta åt mej av kritiken och se att jag faktiskt låtit det gå så långt som det har gjort.  Har aldrig tänkt på att göra slut. Har hela tiden hoppats på att hon skall

    börja plugga igen som hon gjorde när vi träffades. Lärare är inget dåligt yrke.

    Problemet är att hon säger att hon bara kan jobba med sånt som hon är intresserad av och just nu är det mode.

    Vi har inga planer på barn just nu vi är ju ganska unga 25 resp 27 år.

    Jag tror att hon valt mej av kärlek inte för pengar för när vi träffades så berättade jag att jag var hantverkare ( rörmokare ) och hon hade noll koll på vad en sådan tjänar

    hon har bara haft tur att jag har mycket bra betalt kan försörja båda.


    Allt du skriver visar på att hon är totalt oansvarig, omogen och naiv. Hon låter som en bortskämd fjortis, det kan väl inte vara något att satsa på? Satsa på att träffa en vuxen kvinna istället som du kan dela livet med istället för en barnunge du måste upofostra.
  • Anonym (X)
    Anonym (J) skrev 2019-05-06 13:43:32 följande:

    Hon är bara intresserad av att jobba med sådant som är intressant, inte att dra in pengar. Och du låter det fortgå. Det är ju du som gör att hon kan hålla på så här.Säg åt henne att hon måste börja betala hälften så får du se vad som händer. Att vara 25-27 år och börja lipa för att man måste tjäna pengar..... herregud... hur du hur det låter? Hon valde nog dig av kärlek, men ska du ha det så här resten av livet? Hon låter som ett barn.


    Anonym (X) skrev 2019-05-06 13:43:38 följande:

    Allt du skriver visar på att hon är totalt oansvarig, omogen och naiv. Hon låter som en bortskämd fjortis, det kan väl inte vara något att satsa på? Satsa på att träffa en vuxen kvinna istället som du kan dela livet med istället för en barnunge du måste upofostra.


    Jag känner en som gifte sig med en bortskämd prinsessa, nu sitter han själv med ett berg av skulder och helt utan tillgångar.
  • Anonym (...)

    Självklart blir hon ledsen när någon rubbar hennes cirklar och ställer krav. Jag ser egentligen bara 2 utvägar, antingen så gör ni slut eller så når du fram till henne och får henne att förstå att en inkomst på 10 000 kr netto är ett absolut minimum för att ni ska kunna leva ihop. Hur hon sen väljer att dra in de pengarna är egentligen helt upp till henne men du måste ju få henne att förstå innebörden av ett skyddsnät och en egen inkomst. Om hon blir ledsen så får hon bli det, du försöker ju egentligen hjälpa henne. Börja ifrågasätta henne och hennes beteende. Fråga henne hur hennes vänner försörjer sig och sluta ge henne pengar och presenter.

Svar på tråden Sambo som inte vill jobba