• Tini90

    Bolån??

    Hej! Är det någon som vet vad Swedbank går igenom när man har ett personligt möte angående bolån?

  • Svar på tråden Bolån??
  • Deacon

    Ja de vill få en helhetsbild över din/er ekomomi. Hur mycket tjänar ni? Vilken typ av anställning? Hur många barn har ni? Har ni skulder tidigare? Kostnadsbild i övrigt? Har ni krediter i övrigt? Hiur stora? Hur dyrt boende vill ni köpa? Vill bi flytta affärer till dem m.m... Kreditupplysning lä rockså tas på er.... Osv... De gör detta för att kunna bedöma er förmåga att bära kostnaderna för lånen även om räntorna skulle stiga en del framöver.

  • Anonym (K)

    De kommer gå igenom det alla andra banker går igenom.
    De vill veta vad du har i lön, hur anställningen ser ut, hur länge du varit anställd, vad du arbetar med, om det är en konjunkturkänslig bransch. 
    De kommer också eventuellt gå igenom hur ditt sparande ser ut, hur mycket du kan lägga i kontantinsats och hur ditt konsumtionsmönster ser ut. Om du har några fler lån någonannanstans, hur höga dessa lånen är och vilken ränta du har.
    De kommer också vilja veta hur många barn du har, hur du bor just nu. Var du tänker att du ska flytta, till vilken månadsavgift och hur mycket du tänker att bostaden ska kosta.

  • Tini90

    Och sen om jag har en medsökande (sambo) och vi har varsin borgenär och att vi kan få fram ca 1 miljon genom försäljning av lägenhet och kontantinsats så borde det kanske inte göra något om jag har blanco lite mindre än 300.000?

  • Kjell2
    Tini90 skrev 2019-05-06 14:41:29 följande:

    Men kan de se om det finns mer lån än de som finns på UC?


    De har svårt att se lån/krediter utanför UC-systemen. Så har ni t ex privatlån eller lån utomlands sysn inte de.

    Men - försök vara ärliga. Upptäkts det senare att ni har varit oärliga i er ansökan det bli väldigt surt.

    Bra att ha med sig är uppgifter på nuvarande inkomster, jobb, lön, arbtgivare odyl. Familjesituation, nuvarande kostnader som boende, resor mm.

    Gör även en budget hur er ekonomi skulle se ut efter ett boköp.


  • Anonym (K)
    Tini90 skrev 2019-05-06 14:41:29 följande:

    Men kan de se om det finns mer lån än de som finns på UC?


    Ja alltså, om du lånat pengar privat av någon kommer de inte se det. Annars kommer alla lån du har av någon kreditgivare synas på UC.

    Om ni har utrymme för det så är det bättre att betala av blancolånen med hjälp av vinsten från försäljningen. Det kommer banken se väldigt positivt på.
  • Kjell2
    Tini90 skrev 2019-05-06 14:46:51 följande:

    Och sen om jag har en medsökande (sambo) och vi har varsin borgenär och att vi kan få fram ca 1 miljon genom försäljning av lägenhet och kontantinsats så borde det kanske inte göra något om jag har blanco lite mindre än 300.000?


    Blanco på 300 000 kr är väldigt mycket. Bra om du kan redovisa vilkor och kanske svara på varför lånet uppstått och hur avbetalningsplanen ser ut.


  • Kjell2
    Tini90 skrev 2019-05-06 15:24:57 följande:

    På banken med tänkte jag?


    Anta att de kan se alla lån och krediter hos seriös svenska kreditinstitut


  • Jamesdio

    Banken tar en UC och kan se allt som den visar. Där syns inte lån och krediter tagna från institut som endast tar Bisnode eller Creditsafe och ej rapporterar till UC och självfallet inte lån du har privat till andra individer.

    Vilket belopp de godkänner beror ju på anställningsform och hur mycket ni tjänar, hur mycket ni vill låna, hur stor kontantinsats ni har, värderingen på ert objekt samt driftskostnader, övriga lån och ev barn, ibland också bilinnehav mm. Ett blanco på 300000 är ju inget problem om ni har till kontantinsats och tjänar tillräckligt mycket för bolånet ni vill ta (kan bedömas olika av olika banker, de kan ha tak för hur mycket blanco man får ha). Har ni två borgensmän som uppfyller deras krav bör det ju vara lättare.

Svar på tråden Bolån??