• soberg

    Konstigt ljud från en granne

    Hej alla!

    Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med ett mystiskt ljud som kommer från grannen som bor i lägenheten ovanpå. Ljudet kommer från vårt sovrum, och grannarna har också sovrum ovanpå vårt (det är vi säkra på). Ljudet startar på morgonen och slutar alltid på kvällen. Det låter som när man sitter på en stol som man flyttar på, eller en mobil ligger på golvet och får en sms (vibration). Det varar i ca 1 sekund, och kommer upp till 30 gånger i timmen. Det är som sagt bara i dagtid. Har någon en idé om vad det kan vara? Det är så pass högt att jag kan vakna av det. 

    Jag prövar att ta mod till mig och gå upp och fråga grannarna, men jag vill först höra om någon har en idé om vad det kan vara :)

  • Svar på tråden Konstigt ljud från en granne
  • Sommarskuggan

    Vad är det för grannar? Äldre/yngre/sjukliga/arbetslösa? Kan ju vara vad som helst.

  • soberg

    Vi har köpt lägenheten för 3 månader sen, så jag känner inte grannarna så bra. De är ca 50 år och jobbar på dagarna.

  • Ario

    Hej soberg.  


    Som du förklarat , jag tror din granne har en robotdammsugare som går runt när ingen är hemma och på kvällar går till laddning.  du har rätt att prata att ändra på inställningar.
  • soberg

    Ja, kanske det är det. Men det konstiga är att det bara kommer från sovrummet, och ljuden är där varje dag... Jag får helt enkelt ta en snack med de. Tror också att det är lättare att hantera om man vet vad det är :)

  • soberg

    Ja, kanske det är det. Men det konstiga är att det bara kommer från sovrummet, och ljuden är där varje dag... Jag får helt enkelt ta en snack med de. Tror också att det är lättare att hantera om man vet vad det är :)

  • Ario

    absolut

    men du glöm inte skriva svaret. jag är oxo nyfiken att vad kan vara. vem vet kanske du har utomjordingar som granne.Drömmer

  • BurningDiamond

    Skulle kunna vara en luftrenare. Vissa modeller kan du ställa in på att bara gå igång under vissa tidsperioder (dagtid t. ex.) och de kan slå på och av i kortare och längre perioder lite när som helst om de är inställda så.

  • soberg

    Haha, ja, man vet aldrig vad de är :D Luftrenare kanske är ett bud. Det är bare inte ett brummande ljud, men ett kort högt ljud. Jag får helt enkelt uppdatera er när jag pratat med dem - det är väldigt mystiskt!

  • XEmmabus

    Är det varje dag? Även på helgen när de själva är hemma? (Nu förutsätter jag att de jobbar dagtid mån - fre, men det kanske de inte gör?).

  • soberg

    Vi jobbar mån-fre dagtid, så det är svårt att vurdera om ljudet är där under tiden som vi är på jobbet. Jag har dock haft en hemmaarbetsdag, och där hörde jag inget. Utifrån vad jag kan höra (trampandet), så jobbar de också dagtid mån-fre, och vi kan höra ljudet hela dagen på helger (då är de också som regel hemma).

  • soberg

    Det verkar därför som att ljuden kommer när de är hemma, och att det startar när de vaknar (men det kommer inte lika ofta på morgonen)....

Svar på tråden Konstigt ljud från en granne