• Anonym (Hur?)

    Han vil att jag ”slappnaaaar aaav!”

    Historian är lång men ska försöka hålla mig kortfattat. Har ett aktivt immunförsvar som gör att jag aldrig blir sjuk men också får missfall på missfall. Är uppe i 8 konstanterade missfall nu med blodprov på sjukhus osv. Försökt i 2,5 år. Men ikväll gick maken över gränsen och ska att jag måste slappna av för att få behålla min graviditet.. min kropp vill inte ha embryon eller foster då vårt första dog i vecka 21 pga mitt immunförsvar. Men uppenbarligen tycker han att jag borde slappna av så får vi ett levande barn.. alltså va?! Jag har en åkomma som gör att mina embryon stöts ut samt får missfall. HUR ska jag kunna slappna av för att det inte ska hända?! Blir så ledsen och känner mig så okvinnlig..

  • Svar på tråden Han vil att jag ”slappnaaaar aaav!”
  • Anonym (oacceptabelt)

    Jag är en fridsam människa som inte har inte brukat våld sedan barndomens syskonbråk, men hade min sambo sagt sådär så hade smockan hängt i luften. Så säger man bara inte. Du kan för tusan inte slappna av ditt immunförsvar!

  • Anonym (Kryp)

    Hade gett honom en jävla lavett och frågat om det var avslappnat nog. Idiot!

  • Bjoer

    Hänvisa honom till forskning som visar att det inte spelar någon roll ifall du slappnar av eller inte.

  • Anonym (Kanske menade annat)

    Nä det spelar ju såklart ingen roll. Men han kanske menade överlag? Du har det naturligtvis jobbigt... Ja, han med. Men han kanske menar att du mår bättre själsligt om du slappnar av. Kramar!!

  • BurningDiamond
    Bjoer skrev 2019-05-07 09:37:45 följande:

    Hänvisa honom till forskning som visar att det inte spelar någon roll ifall du slappnar av eller inte.


    Nu finns det även forskning som indikerar att höga nivåer av stress kan påverka missfall, vilket gör att "slappna av" är ett relevant om än korkat råd.

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5431920/
    www.webmd.com/infertility-and-reproduction/news/20030605/how-stress-causes-miscarriage
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Kryp) skrev 2019-05-07 09:34:15 följande:

    Hade gett honom en jävla lavett och frågat om det var avslappnat nog. Idiot!


    Man skall gå vid första slaget
  • Anonym (Hm.)

    Förstår din frustation och ilska men du kanske tolkade honom fel och han har nog lite rätt och menar väl. Stress är ju det absolut sämsta för att lyckas bli gravid, du måste vara i balans och om ditt immunförsvar är överaktivt är det ännu viktigare att inte stressa. Har du ett stressigt jobb varva ner om det är möjligt, jätteviktigt. Ta det lugnt o kram

  • Bjoer
    BurningDiamond skrev 2019-05-07 11:16:54 följande:
    Nu finns det även forskning som indikerar att höga nivåer av stress kan påverka missfall, vilket gör att "slappna av" är ett relevant om än korkat råd.

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5431920/
    www.webmd.com/infertility-and-reproduction/news/20030605/how-stress-causes-miscarriage
    Du tror att man blir mindre stressad av att någon säger "Men slappnaaa aaaav!"?

    Dessutom så berodde dessa missfall inte på stress, så den forskningen är ju irrelevant.
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-05-06 23:53:28 följande:

    Historian är lång men ska försöka hålla mig kortfattat. Har ett aktivt immunförsvar som gör att jag aldrig blir sjuk men också får missfall på missfall. Är uppe i 8 konstanterade missfall nu med blodprov på sjukhus osv. Försökt i 2,5 år. Men ikväll gick maken över gränsen och ska att jag måste slappna av för att få behålla min graviditet.. min kropp vill inte ha embryon eller foster då vårt första dog i vecka 21 pga mitt immunförsvar. Men uppenbarligen tycker han att jag borde slappna av så får vi ett levande barn.. alltså va?! Jag har en åkomma som gör att mina embryon stöts ut samt får missfall. HUR ska jag kunna slappna av för att det inte ska hända?! Blir så ledsen och känner mig så okvinnlig..


    Vad ä
    Anonym (Hur?) skrev 2019-05-06 23:53:28 följande:

    Historian är lång men ska försöka hålla mig kortfattat. Har ett aktivt immunförsvar som gör att jag aldrig blir sjuk men också får missfall på missfall. Är uppe i 8 konstanterade missfall nu med blodprov på sjukhus osv. Försökt i 2,5 år. Men ikväll gick maken över gränsen och ska att jag måste slappna av för att få behålla min graviditet.. min kropp vill inte ha embryon eller foster då vårt första dog i vecka 21 pga mitt immunförsvar. Men uppenbarligen tycker han att jag borde slappna av så får vi ett levande barn.. alltså va?! Jag har en åkomma som gör att mina embryon stöts ut samt får missfall. HUR ska jag kunna slappna av för att det inte ska hända?! Blir så ledsen och känner mig så okvinnlig..


    Varför är alla svenskar så lättkränkta? Ni tar ju åt er åt allt.
  • Praktisk58

    MEN HAN HAR JU HELT RÄTT !!!

    Sluta städa, laga mat, diska.
    Låt honom servera frukost på sengen i vart fall under helgen.

  • Anonym (Stina)
    BurningDiamond skrev 2019-05-07 11:16:54 följande:

    Nu finns det även forskning som indikerar att höga nivåer av stress kan påverka missfall, vilket gör att "slappna av" är ett relevant om än korkat råd.

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5431920/

    www.webmd.com/infertility-and-reproduction/news/20030605/how-stress-causes-miscarriage


    Tror du missuppfattar vad dessa forskningsrapporter säger. För det första finns det en mängd rapporter som visar att stress inte leder till missfall. Och så en del rapporter som visar på motsatsen. Det är så vetenskap funkar - studierna måste kunna reproduceras många gånger för att anses vara tillförlitliga. Sedan handlar de missfall som rapporterna du länkar till om missfall som sker tidigt i graviditeten och som inte beror på sjukdom eller liknande. Den vanligaste typen av missfall alltså.

    De har med andra ord inget att göra med en person vars återkommande (sena) missfall redan har en klinisk förklaring.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (alma) skrev 2019-05-07 10:02:47 följande:

    Får du kortison?


    Ja jag får kortison. Och dropp. Och ägglossningsstimulerande och trombyl och östrogen och ovitrellsprutor.. så jag gör ?mitt? och verkligen hoppas men han beter sig som om allt har med mitt psyke att göra..
Svar på tråden Han vil att jag ”slappnaaaar aaav!”