• Bay

    Är detta normal???

    Hej!
    Jag och min partner har varit tillsammans i snart 9år. Jag har tre barn sen tidigare som bor heltid hos oss. Han har två barn sen tidigare som bor heltid hos oss och ibland åker till sin mamma på helgerna. Problemet hos oss är att varken han eller hans ex kan säga till sina barn. Den äldsta tjejen är blir 17 år och beter sig som märkligt. Hon är jätte duktig i skolan och super egoistisk. Min partner och hans ex tycker att det är viktigast att man får A i betyg det är det viktigaste så att man kan skryta inför andra. Hennes beteende är att om jag köper hem äpplen så kan hon trycka i sig 5 äpplen på en gång. Hon äter frukt som att hon aldrig har ätit det i hela sitt liv. Det finns alltid frukt här hemma men tyvärr hinner aldrig dem andra barnen äta frukt för hon trycker i sig allt. Min partner vill inte säga till henne och säger att det är fel på mig klart att hon ska få äta hur mycket hon vill. Hon är också super noga med att markera vad som tillhör hennes familj som godis, te, och andra vardagliga saker. Hon tillåter hennes pappa och syster ta del av det men inte vi andra. Men hon ska ta från oss andra och använda "våra saker". Vet inte om det är normalt allt detta och jag vet inte hur jag ska göra blir mer och mer irriterad och arg! Hon pratar inte med mig när hennes pappa inte är hemma, diskar och plockar undan bara när han är hemma annars struntar hon i det. Vi får inget extra från deras mamma för att de bor heltid hos oss. Mamman tar hela deras barn-och studiebidrag. Min partner vill att vi ska betala alla deras kostnader som synundersökning, glasögon, kläder, mat och nöjen. Nu senast skulle den äldsta dotterns kille följa med på en resa men ville inte betala och sen ångrade han sig att han inte skulle följa med så vi fick betala för hans resa själva och kan tyvärr inte avboka den och få tillbaka pengarna. När jag sa till hans dotter så sprang hon upp till sin systers rum och la sig där.  Jag tycker att hennes kille skulle betala för sig själv (hans föräldrar har pengar). Men min partner tvingade mig att be hans dotter om ursäkt och skrek att han tyckte att jag betedde mig dåligt. Deras mamma betalar aldrig något för dem och min partner  vill att deras mamma ska spara sina pengar så att de kan göra roliga saker när hans barn är hos henne. Vilket jag tycker är super egoistisk. När jag påtalar om det blir det stor bråk här hemma, han kan kasta saker, sparka på dörrar och bara dra. Han beter sig som om det är mitt fel som tvingar han att försvara sig och han säger alltid till sina döttrar att "nu är Nina knäpp igenom ni måste åka till er mamma!" . Hur ska jag göra ? Är det jag som är dum och egoistisk eller är detta super normalt? Finns det någon där ute som kan dela med sig om ni har liknande situation som jag lever i? 

    /Nina

  • Svar på tråden Är detta normal???
  • AnnaZL

    Flytta! Dina barn ska inte behöva växa upp i detta. Inte normalt utan ordentligt dyfunktionellt.

  • CitronTulo

    Jag har aldrig levt i en bonusfamilj, så jag kan bara spekulera..

    Men jag tror att du och din man behöver komma fram till gemensamma regler för barnen. Tycker också att det borde vara helt okej för dig att säga till hans barn, särskilt när han inte är hemma och givetvis tvärt om.

    Hur han och hans barns mamma har gjort upp om det ekonomiska är mellan dom anser jag och något som du får försöka att inte lägga dig i.

  • AnnaSthlm

    Det låter helt sjukt. Hans dotter ser dig och dina barn som konkurrenter som hon tillåter sig att trycka ner och manipulera. Din så kallade man har abdikerat från sitt vuxenansvar och ser dig själv som den elaka föräldern. Du åker med. Du behöver bestämma dig för en förändring. Jag skulle rekommendera dig att gå och bolla med någon för att få distans och se hur läget faktiskt är.

  • Brumma

    Förutom att han behandlar dig galet illa och hans dotter (döttrar?) även de beter sig illa så undrar jag - vardör i hela friden betalar inte mamman underhåll?

    Och varför står barnbidragen inte på pappan? Studiebidragen med självklart om de inte betalas direkt till dottern..

    Både du och dina barn far ju illa i detta. Jag brukar inte säga "lämna" men det här känns inte friskt..

Svar på tråden Är detta normal???