• Tue 7 May 2019 10:23
    3190 visningar
    3 svar
    3
    3190

    Hörnduschens dörrar gnisslar!

    Hej.

    Får inte bukt med detta; har en hörndusch (Svedbergs) där dörrarna har skrikit under en länge tid nu. Har varit i kontakt med tillverkaren och fått ett fett man ska få in i gångjärnen. Saken är bara den att det inte verkar funka, eller bara funkar en kortare tid. 

    Har ni några tips? Köpte Silikonspray, men läste att man inte får blanda med annan smörjning, och nu ligger ju det gamla fettet kvar. 

    Vad är det annars för fett jag ska köpa själv, och kan man spruta in det på något vettigare vis? Fettet jag fick kom i en liten påse, och att få in det var inte lätt (och funkar ju uppenbarligen inte heller).

    Finns det några bättre sätt? Tar alla tips! =)

  • Svar på tråden Hörnduschens dörrar gnisslar!
  • Tue 7 May 2019 10:34
    #1

    Silkonspray fungerar normalt mycket bra om det exempelvis är en yta av plast och en av metall.

    För bästa smörjning bör det inte finnas något annat smörjmedel i vägen, men går det inte att få bort så går det säkert att spruta in lite silikonspray och få det att fungera ändå.

    Det finns även annan smörjning så som ex. litiumfett men det kan vara lite knepigare att applicera.

    Om du vill försöka få bort det andra smörjmedlet kan du pröva med att ha på  något lösningsmedel beroende på vad som det andra smörjmedlet är baserat på.

  • Tue 7 May 2019 10:38
    #2

    Problemet med fett är ju att det tvättas bort efter ett tag om det konstant kommer vatten på gångjärnen. Då lär ju silikonspray vara bättre. Men det är väl bara att tvätta bort fettet med nått fettlösande. Diskmedel? :D

  • Sat 6 Jul 2019 10:37
    #3

    Kan meddela, om väl sent, att jag fick en tub med "vitt gojs" dvs något fett av tillverkaren. Det viktiga var visst att i de nedre gångjärnen dra på ORDENTLIGT med fett, just för att smörja, men även skydda mot vatten som jag förstod det. Nu gnisselfritt sedan flera månader! =) Tack för er input!

Svar på tråden Hörnduschens dörrar gnisslar!