• MinaBernt

    Vegetarisk fingermat till 1-åring

    Jag känner att jag fastnat lite i matlagningen. Min dotter som nyss fyllt ett vägrar bli matad så vi äter bara plockmat hemma just nu. Dessutom äter vi endast vegetariskt och fisk.

    De senaste veckorna har jag börjat känna att vi har samma rätter som vi äter om och om och om igen... jag behöver nys idéer!

    Vad har ni för mattips?

  • Svar på tråden Vegetarisk fingermat till 1-åring
  • BurningDiamond

    I princip alla grönsaker är väl plockmat? Sparris, broccoli, blomkål, morot, palsternacka, potatis, sockerärtor, paprika osv....

  • MinaBernt
    BurningDiamond skrev 2019-05-07 16:47:50 följande:

    I princip alla grönsaker är väl plockmat? Sparris, broccoli, blomkål, morot, palsternacka, potatis, sockerärtor, paprika osv....[/J

    [quote=79611360][quote-nick]BurningDiamond skrev 2019-05-07 16:47:50 följande:[/quote-nick]I princip alla grönsaker är väl plockmat? Sparris, broccoli, blomkål, morot, palsternacka, potatis, sockerärtor, paprika osv....


    Ja, precis, och fick hon önska själv så hade hon levt på frukt och grönsaker. Tyvärr är det inte fullgoda måltider utan jag är ute efter fler rätter. Nu växlar vi mellan omelett, pannkaka, pasta med lax/tofu/sojakorv och fiskpinnar.
  • fjanten

    - Vegetarisk lasagne

    - Fiskgratäng

    - Halloumiburgare

    - Dumplings med räkor och grönsaker (ångkokta och/eller stekta)

    - Tacos av svarta bönor

  • Duckan

    Det mesta går väl att klafsa i sig med händerna om man känner för det?
    Potatis, tofubitar, räkor, potatisbullar, köttbullar på quornfärs.

  • MinaBernt
    fjanten skrev 2019-05-08 12:37:25 följande:

    - Vegetarisk lasagne

    - Fiskgratäng

    - Halloumiburgare

    - Dumplings med räkor och grönsaker (ångkokta och/eller stekta)

    - Tacos av svarta bönor


    Dumplings måste jag testa!
  • annabellelee

    Morots-,lins- eller rödbetsbiffar med tillbehör. Rotfruktspytt med quornbitar.

    Eftersom vi inte ville laga två rätter, en till barnet och en vill oss, men tröttnade på woker,pyttipanna osv som kunde ätas med fingrarna, lagade vi "vanlig" kladdig mat som grytor, men fiskade upp bitar som sonen kunde plocka av.

    Då kan man ju tex göra lax- och torskgryta (färdiga frysta bitar går att köpa) med potatis och morötter i sås med krossad tomat och kryddad med fänkål och dill.

Svar på tråden Vegetarisk fingermat till 1-åring