• Wed 8 May 2019 17:12
    108 visningar
    4 svar
    4
    108

    Gravid, vill säga upp mig - vad händer med SGI?

    Jag har BF den 4/8 och vill säga upp mig från min arbetsplats omgående. Jag planerar att börja ta ut föräldrapenning den 5/7 och har beviljad semester 4 veckor innan dess. Jag har 1 månads uppsägningstid men eftersom jag har beviljad semester och sedan ska ta ut föräldrapenning behöver jag bara jobba fram till den 4/6 oavsett uppsägningstid.

    Min fråga: Påverkas min SGI om jag säger upp mig nu eller går det s.k 3-månadersskyddet in och sedan fortlöper under mammaledigheten? Jag har haft en heltidsanställning sedan 1 år tillbaka och har en fastställd SGI baserad på min nuvarande inkomst. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Gravid, vill säga upp mig - vad händer med SGI?
  • Anonym (H)
    Wed 8 May 2019 17:50
    #1

    Jag skulle tro att SGI påverkas, ja. Varför måste du säga upp dig och och inte vänta tills senare?

  • Wed 8 May 2019 21:39
    #2
    Anonym (H) skrev 2019-05-08 17:50:51 följande:

    Jag skulle tro att SGI påverkas, ja. Varför måste du säga upp dig och och inte vänta tills senare?


    Varför tror du att SGI påverkas? Är inte den skyddad när man är så nära inpå förlossningen som 3 månader? Varför jag vill säga upp mig är inte relevant.
  • Wed 8 May 2019 22:44
    #3

    Råder dig såklart att kolla detta med försäkringskassan men tycker det låter rimligt att 3 månadersregeln gäller. Enda gången jag vet att den inte gäller är när man slutar studera, då det inte får vara något glapp. Om inte annat bör du väl kunna skriva in dig som arbetslös?

  • Anonym (Joh..­.)
    Wed 8 May 2019 23:13
    #4

    Jag är gravid väntar barn i juli, jag va inne på FK hemsida häromdagen o jag troooooor att jag läste att om man slutar jobba lr om man går ner i % dem sista 6 m0naderna innan förlossningen så påverkas inte SGI:n.

    Gå in o läs det finns en hel guide om det på FK

Svar på tråden Gravid, vill säga upp mig - vad händer med SGI?