• Prinsessmamman

    Aupair i Sydkorea!

    Kanske jag lägger frågan i fel tråd. Men jag visste inte var den passade annars. Men så här är det iallafall. Min äldsta dotter går ut grundskolan nu i juni. Hon har en stor dröm om att åka som aupair till Sydkorea. Men vi hittar inget på nätet om just aupair dit. Hon skulle även tänka sig Japan. Hon vill lära sig språket och hon är otroligt barnkär och jätteintresserad av Asien. Finns det någon här som vet var man skall kolla? Tar gärna emot allmänna tips på vad man skall tänka på när man vill jobba som aupair eller om nån vet hur det är att leva och bo i Sydkorea eller Japan ???? Tack!

  • Svar på tråden Aupair i Sydkorea!
  • Praktisk58

    Tror det kan bli problem i Japan med strikt auktorietssyn.

    Filipinerna är ett trevligt folkslag där alla pratar engelska.
    Lönen är givetvis otroligt dålig, men om du kan bidra med några kronor ...

  • felix le chat

    Jag tror det är olagligt /svårt att få arbetstillstånd i Korea eller Japan.

    OM det skulle gå så är det inte Koreanska / Japanska familjer som söker aupair
    från europa/usa mm utan västerländska familjer.

    Hur skulle hon kunna jobba själv med små barn utan att kunna kommunicera ?
    En japansk mamma skulle aldrig lämna sitt barn med en icke japansktalande person. Förstår faktiskt inte ens hur ni tänkt att det skulle fungera ?

    Tänk dej själv, skulle du låta en ej svensktalade vara barnflicka till en 2 åring ?

  • felix le chat

    såg det först nu..

    Säger du grundskolan ?  Är hon 16 år ?
    Noll chans 
    minimum 18 år av förklarliga skäl

  • korngryn
    felix le chat skrev 2019-05-08 17:40:56 följande:

    Jag tror det är olagligt /svårt att få arbetstillstånd i Korea eller Japan.

    OM det skulle gå så är det inte Koreanska / Japanska familjer som söker aupair

    från europa/usa mm utan västerländska familjer.

    Hur skulle hon kunna jobba själv med små barn utan att kunna kommunicera ?

    En japansk mamma skulle aldrig lämna sitt barn med en icke japansktalande person. Förstår faktiskt inte ens hur ni tänkt att det skulle fungera ?

    Tänk dej själv, skulle du låta en ej svensktalade vara barnflicka till en 2 åring ?


    Varför skulle det vara omöjligt? Finns väl en stor välbärgad medelklass i de länderna, och barnomsorg lär vara dyrt så au pair är säkert inte ovanligt! Välutbildade föräldrar pratar väl rimligen engelska också?
  • felix le chat
    felix le chat skrev 2019-05-08 17:42:27 följande:

    såg det först nu..

    Säger du grundskolan ?  Är hon 16 år ?
    Noll chans 
    minimum 18 år av förklarliga skäl


    jag korrigerar mej själv, i korea är myndighetsålder 19 år
    inte 18 år

    du får inte ens boka/bo på hotell i korea utan dina föräldrar om du inte
    fyllt 19.
    än mindre ta anställning som au par.

    TS Dotter går i 9:an
  • felix le chat
    korngryn skrev 2019-05-08 17:49:22 följande:
    Varför skulle det vara omöjligt? Finns väl en stor välbärgad medelklass i de länderna, och barnomsorg lär vara dyrt så au pair är säkert inte ovanligt! Välutbildade föräldrar pratar väl rimligen engelska också?
    en svensk 16 åring får inte barnflickejobb i sverige
    hon får barnvaktsjobb

    varför skulle hon få det i korea ?

    hon skall ta hand om barn, då hjälper det väl inte att FÖRÄLDRARNA
    pratar engelska ?


  • Aliona
    felix le chat skrev 2019-05-08 17:40:56 följande:

    Hur skulle hon kunna jobba själv med små barn utan att kunna kommunicera ?

    En japansk mamma skulle aldrig lämna sitt barn med en icke japansktalande person. Förstår faktiskt inte ens hur ni tänkt att det skulle fungera ?

    Tänk dej själv, skulle du låta en ej svensktalade vara barnflicka till en 2 åring ?


    Det finns en hel del familjer som gärna vill att barnen ska bli tvåspråkiga, och är man inte tvåspråkiga föräldrar så är det ett bra alternativ att anställa en utländsk nanny eller au pair.

    Jag skulle själv definitivt kunnat tänka mig en t.ex. engelsk-språkig barnvakt till mitt barn (som är 2,5 år nu), men jag skulle nog föredra någon som har det som modersmål och definitivt äldre än 16 år.
  • scanmia

    Kolla med utlandssvenskar där. Det kan nog finnas intresse av en svensktalande barnflicka bland dem.

Svar på tråden Aupair i Sydkorea!