• Anonym (Sorg)
    Thu 9 May 2019 08:58
    980 visningar
    11 svar
    -1
    11
    980

    Har jag några rättigheter att vara hemma

    Hej. Min syster är gravid i vecka 7 men barnets hjärta har slutat slå så hon ska föda ut det döda barnet när som helst och jag själv är gravid och mår så dåligt över detta. Vi hade planerat mammaledigheten ihop men nu blir det inte som vi hade tänkt. Allting vändes upp och ner. Så min fråga är om jag har några rättigheter att ta ledigt eller vara sjukskriven eller nåt annat så att jag får vara hemma och ta hand om henne och mig själv ett tag. Skulle inte klara av jobbet just nu. Mvh

  • Svar på tråden Har jag några rättigheter att vara hemma
  • Anonym (Sorg) Trådstartaren
    Thu 9 May 2019 08:59
    #1

    Hon är gravid i månad 7 ska det stå..

  • Anonym (Tant Hedvig­)
    Thu 9 May 2019 09:04
    #2

    Du kan ju så klart vara sjukskriven den där veckan som man inte behöver läkarintyg, men någon annan rättighet att vara ledig för att du mår dåligt pg annans missfall har jag väldigt svårt att tänka mig.
    Om man skall vara ledig för svårt sjuk anhörig så skall det vara just det för någon som är svårt sjuk i ex framskriden cancer eller liknande, i princip i fall där utgången är oviss för den sjuke.

    Det jag också skulle vilja framlyfta är att var lyhörd för din syster, det är kanske så att du just nu är den sista personen som hon vill ha i sin närhet pg din lyckade pågående graviditet.

  • Thu 9 May 2019 09:04
    #3

    Beklagar, måste vara fruktansvärt. Hur långt gången är du? Kan du börja plocka ut föräldrapenning redan nu?

    Du kan bli sjukskriven för depression. Vill inte trampa på några tår, men hur dåligt mår du? Har du blivit apatisk, tappat matlusten, gråter, sover för lite/för mycket?

  • Anonym (Sorg) Trådstartaren
    Thu 9 May 2019 09:21
    #4

    Vet att det är svårt för henne att jag är gravid och redan har ett barn, men hon uppskattar den hjälpen jag och min sambo ger, men just nu har hon hamnat i nån chocktillstånd, hon pratar som vanligt men gråter inte så som i början och jag bara gråter och gråter, försöker att inte gråta där men hemma så sprutar det och har väldigt svårt att somna och sover inte många timmar. Är i vecka 18.

  • Anonym (Nej)
    Thu 9 May 2019 09:48
    #5
    +1

    Sorg är en naturlig, om en jobbig, del av livet. Du kommer inte få sjukpenning för detta om det inte är så att du blivit riktigt sjuk. På dig låter det som att du är ledsen, helt förståeligt, men att det främst handlar om att ta hand om din syster. Det får du göra med hjälp av semester eller liknande.

  • Anonym (föräl­der)
    Thu 9 May 2019 10:43
    #6

    Du kan ju sjukskriva dig 1 vecka utan läkarintyg men sen kan det bli svårare att bli sjukskriven pga av att din syster förlorat ett barn i magen.
    Förstår att du vill hjälpa henne men det naturliga är ju att din systers man/sambo pappan till barnet finns hon henne och att dom får sörja ihop.
    Pappan till barnet får ju också ta 1 vecka utan intyg och han kan säkert få någon vecka till pga det förlorade barnet för att ta hand om sin sambo/fru och även sig själv då han väl också sörjer.
    Kan det inte vara ok att dom två har tid ensamma tillsammans några timmar per dag och att du kan hjälpa henne när du kommer hem ifrån jobbet eller innan beroende på hur du jobbar?
    Men som sagt 1 vecka kan du ju vara hemma och hjälpa henne utan intyg.
    Kanske efter det att din systers man/sambo tycker att det räcker med hjälp med timmar ibland. Tänker att han kanske också vill sörja lite ensam med din syster men förstås uppskattar att du och din sambo finns där som stöd.

  • sextio­talist
    Thu 9 May 2019 10:56
    #7
    Anonym (Sorg) skrev 2019-05-09 08:58:52 följande:

    Hej. Min syster är gravid i vecka 7 men barnets hjärta har slutat slå så hon ska föda ut det döda barnet när som helst och jag själv är gravid och mår så dåligt över detta. Vi hade planerat mammaledigheten ihop men nu blir det inte som vi hade tänkt. Allting vändes upp och ner. Så min fråga är om jag har några rättigheter att ta ledigt eller vara sjukskriven eller nåt annat så att jag får vara hemma och ta hand om henne och mig själv ett tag. Skulle inte klara av jobbet just nu. Mvh


    Nja, nu finns det möjligheten att vara hemma en vecka utan sjukintyg som flera påpekat. Men jag tycker det inte är en bra idé.
    Ja, du sörjer för att hon kommer gå igenom detta, den sorgen finns där. Men om du tar den så hårt att du inte klarar av att arbeta, då är det nog ett besök hos kurator som behövs.
    Hon kommer säkert få all hjälp hon behöver via sjukvården (samtalskontakt etc) och det viktigaste är att du finns där för henne och inte går in i din egen sorg pga utebliven förväntning.

  • Anonym (Freja­)
    Thu 9 May 2019 11:03
    #8

    Du borde ju också bara kunna kolla med din arbetsplats om du kan ta ledigt en vecka för att kunna vara där för din syster.

  • Thu 9 May 2019 11:29
    #9

    Du sjukanmäler dig en vecka. Det får man även om man inte är fysiskt sjuk. Du har mer eller mindre drabbats av en chock, och det är ett fullt legitimt skäl att vara hemma de fem arbetsdagar man får vara hemma utan sjukintyg.

    Du kan ta ut några semesterveckor också - om din arbetsgivare anser det är ok. Eller tjänstledigt utan lön. Snacka med din arbetsgivare. Men du lär inte få sjukintyg från läkare. Och FÅR du det så lär inte försäkringskassan godkänna det. 

  • Thu 9 May 2019 12:51
    #10

    Nej du har inga rättigheter att vara hemma.
    Du kan som andra nämnt sjukskriva dig, gå till psykolog och bli sjukskriven, eller ta ledigt från jobb.

  • Anonym (Vecka­)
    Thu 9 May 2019 16:16
    #11
    Anna60 skrev 2019-05-09 11:29:05 följande:
    Du sjukanmäler dig en vecka. Det får man även om man inte är fysiskt sjuk. Du har mer eller mindre drabbats av en chock, och det är ett fullt legitimt skäl att vara hemma de fem arbetsdagar man får vara hemma utan sjukintyg.

    Du kan ta ut några semesterveckor också - om din arbetsgivare anser det är ok. Eller tjänstledigt utan lön. Snacka med din arbetsgivare. Men du lär inte få sjukintyg från läkare. Och FÅR du det så lär inte försäkringskassan godkänna det. 
    Håller med, en vecka kan man ju sjukskriva sig
Svar på tråden Har jag några rättigheter att vara hemma