• Anonym (H)

    Rätt att kräva betalt?

    Jag har en youtubekanal som jag tjänar pengar på. En bekant och hennes barn har varit med i några avsnitt och nu när hon insåg att jag får betalt för kanalen så vill hon få pengar för de avsnitt de är med i vilket jag tycker är helt sinnes då det är jag som lägger ner allt arbete.

    Eller vad säger ni?

  • Svar på tråden Rätt att kräva betalt?
  • Anonym (myself)

    Det var egentligen oärligt att inte berätta för dem vad är syfte med kanalen. Skulle du kunna göra avsnitt utan deras medverkan? Skulle dessa bli bättre/sämre? De har ju också gjort jobbet genom att vara med och göra nåt (förutsatt att de inte bara satt och glodde i kameran), så rent logiskt har de rätt till en del av det du har tjänat, tycker jag.

  • Anonym (Mja)

    Lite småaktigt av en vän att vilja ha betalt men visst, hon har väl all rätt att be om det när du tjänar pengar på det som visas.

  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2019-05-09 11:19:47 följande:

    Jag har en youtubekanal som jag tjänar pengar på. En bekant och hennes barn har varit med i några avsnitt och nu när hon insåg att jag får betalt för kanalen så vill hon få pengar för de avsnitt de är med i vilket jag tycker är helt sinnes då det är jag som lägger ner allt arbete.

    Eller vad säger ni?


    Nej, jag håller nog med dig här. Är dom med på ett hörn i en vlog eller eller gör ni något mer "uppstyrt"? Är det ett samarbete du fått betalt för där hon är en stor del i klippet så är det kanske lite annorlunda..

    Tjänar du pengar på annonser eller får du en bestämd fast summa regelbundet? Hur mycket skulle det ens bli om du slår ut det du tjänat på antal minuter du publicerat och antal minuter hon är med? (retorisk fråga,du behöver inte svara)
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (H) skrev 2019-05-09 11:19:47 följande:

    Jag har en youtubekanal som jag tjänar pengar på. En bekant och hennes barn har varit med i några avsnitt och nu när hon insåg att jag får betalt för kanalen så vill hon få pengar för de avsnitt de är med i vilket jag tycker är helt sinnes då det är jag som lägger ner allt arbete.

    Eller vad säger ni?


    Om de bidrar till att du tjänar pengar tycker jag att de ska ha betalt. Jag hoppas att du betalar skatt på din inkomst också.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Hedda) skrev 2019-05-09 11:35:45 följande:
     Jag hoppas att du betalar skatt på din inkomst också.
    Jag hoppas du betalar skatt på din inkomst också. 
  • Anonym (Jenny)

    Nja, spelar väl lite roll vilken slags video det är. Filmar du vardagliga vlogs och din vän råkade vara med för att ni umgicks den dagen skulle jag inte säga att hon har rätt till något. Baseras videon på att din vän pratar om något speciellt t.ex. att hon ger tips på saker att tänka på när man väljer bröllopsfotograf då din vän är fotograf och fotar många bröllop, då kan jag förstå hennes poäng att hon tycker att hon har rätt till ersättning. Sen tycker jag väl inte att hon har rätt till något retroaktivt. Det känns lite snålt. Kanske något ni får ha i åtanke om hon ska vara med i fler videos.

  • Anonym (...)

    Jag tycker att du har varit bedräglig som inte nämnt att du tjänar pengar på detta. Klart att de bör få en ersättning för sin insats.

  • Anonym (G)

    Rent lagligt har de ingen rätt att kräva betalt i efterhand , men moraliskt gjorde du fel att du inte berättade att du tjänar pengar på detta.

    Och om de medverkat / skådespelat då har de också lagt ner tid och arbete , inte bara du.

  • Anonym (H)

    Deras insats var inte så stor, de var med för skojs skull, inte för att jag behövde det och det är jag som lagt ner allt arbete på det. Jag har aldrig dolt att jag tjänar pengar på det, jag trodde hon redan visste det då kanalen är så stor.

  • Anonym (T)

    Det beror på. Jag känner ingen som betalar varenda person som råkar synas i deras vlogg/blogg och gör det inte själv, det skulle ju bli väldigt konstigt. Jag har själv (obetalt) varit med i personers vlogg/sociala medier där min medverkan varit själva huvudsyftet. Man ger och tar och det känns rätt småsint att börja gnälla om småpengar.

    Om det är ett samarbete där man specifikt fått betalt för just det klippet och/eller vännen verkligen har bidragit med något så är det ju så klart mer befogat men då är ju det bästa att ta upp det redan innan. Som exemplet någon ovan kom med ang. fotografen.

    Jag gissar att yt är en liten sidosyssla där du tjänar pengar men inte så pass att du kan leva på enbart yt? Om det stämmer så handlar det ju om väldigt små summor och förstår vännen det? Hur värderar man x antal sekunders "biroll" i en vlogg? Det blir ju inte många ören om man slår ut vad de flesta tjänar på sina kanaler..

  • BurningDiamond

    Jag tycker att ni båda är småaktiga och ogina.

    Det kan inte handla om mer än några hundralappar om det bara gäller några minuter här och där i ett par avsnitt. Att någon av er vill skapa negativitet i er relation över en sådan struntsumma...

  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2019-05-09 12:40:08 följande:

    Det beror på. Jag känner ingen som betalar varenda person som råkar synas i deras vlogg/blogg och gör det inte själv, det skulle ju bli väldigt konstigt. Jag har själv (obetalt) varit med i personers vlogg/sociala medier där min medverkan varit själva huvudsyftet. Man ger och tar och det känns rätt småsint att börja gnälla om småpengar.

    Om det är ett samarbete där man specifikt fått betalt för just det klippet och/eller vännen verkligen har bidragit med något så är det ju så klart mer befogat men då är ju det bästa att ta upp det redan innan. Som exemplet någon ovan kom med ang. fotografen.

    Jag gissar att yt är en liten sidosyssla där du tjänar pengar men inte så pass att du kan leva på enbart yt? Om det stämmer så handlar det ju om väldigt små summor och förstår vännen det? Hur värderar man x antal sekunders "biroll" i en vlogg? Det blir ju inte många ören om man slår ut vad de flesta tjänar på sina kanaler..


    När jag läste igenom det tyckte jag sista stycket lät lite drygt..inte menat så :) Känner många med stora kanaler, men man tjänar sällan några enorma summor trots det ...folk generellt verkar dock ofta tro att man blir miljonär så fort man får en hyfsat stor kanal..
  • Anonym (H)
    Anonym (T) skrev 2019-05-09 12:43:15 följande:

    När jag läste igenom det tyckte jag sista stycket lät lite drygt..inte menat så :) Känner många med stora kanaler, men man tjänar sällan några enorma summor trots det ...folk generellt verkar dock ofta tro att man blir miljonär så fort man får en hyfsat stor kanal..


    Nejdå :)

    Det pendlar lite hur mycket jag får in, men nej det är inte min huvudinkomst :)
  • Physalis

    Kan du förklara att det ligger betydligt mycket mer arbete bakom youtubefilmerna än att bara vara med på film. Kanske föreslå att du klipper ut de eller ta bort filmerna om hon är obekväm med att du får betalt för något hon medverkar i?


    Korrekturläser som en kratta
  • AnnaSthlm

    Erbjud din kompis att du raderar den video där de medverkar. De uppvisar ett beteende som hade fått mig att omvärdera den så kallade vänskapen.

Svar på tråden Rätt att kräva betalt?