• helpme33

    hjälp mig förlorade alla mina muskler

    nu är det såhär jag är en kille på 15 år som är 165 cm lång och väger 49,5 jag rasade ner i vikt efter en operaton jag hade gjort is petember 2018. operationen gjorde mitt liv ett helvete och har fick nervsmärtor i foten vilket gjorde tat jag bara låg ner i sängen och var liv rädd att röra mig. jag tappade 7 kg jag vägde 53 kgg innan och var lite mullig och några centimeter kortare. somsagt tappade jag 7 kg och blev super smal tappade hår osv. nu kan jag inte få mina muskler tillbacka eller fet ser ut som tt skellet spyyyr varje gång jag ser mig själv i spegeln. min kropp är sönder skanar att inte kunnakänna varenda del av sina revben eller att inte ha något fett på nyckel benet. jag började träna igen jag tränat gymnastik och gymmat osv innan skadan så var en kort biffig kille men nu är jag skellet och ben. har nån tips jag har gått upp 4 kg i vikt och ser lite friskare ut men vågar inte simma eller klä av mig inför mina kiill kompisar eller framför någon haar paniik. dricker protein drycker osv för att ja ska gå upp i vikt. jag växer ju men att tappa så mycket vikt är inte normalt. jag får panik attacker över allt och jag klarar inte av att ha ögon kontakt fattar intevad som händer får panik över allt och tänker på operationen varje dag och ångrar att ja inte rörde mig fast ja hade ont så ja inte hade gått ner i vikt haatra verkligen detta vet nån hur jag kan bli kort och knubbig igen snabbt. har varit hos läkaren de säger att de är normalt. nu när jag börjat träna är jag inte lika stark som förr tappat allting får ont i hela kroppen.  mina ben är som smala slata pinnar. tacksam för vsar känner mig som ett anorexi barn 


    hjälp
  • Svar på tråden hjälp mig förlorade alla mina muskler
  • EnglandsSvenskan

    Du får inte ha så bråttom. Det tar tid att bygga muskler. Du växer fortfarande dessutom så även om du lägger på dig vikt så absorberas den liksom av att du blir längre. 

    Har du bra aptit? Att dricka proteindrycker gör varken till eller ifrån om du inte samtidigt jobbar på att bygga muskler. Är allsidig kost, gå många promenader (bra för psyket) och lyft vikter på gymmet. Glöm inte ben och core. Ju mer du tränar desto mer måste du ju äta också. 

    Går du och lyfter vikter 3-5 gånger i veckan så bör du se lite resultat inom en månad. Skit i vågen och spegeln och gå efter hur stark du känner dig istället. 

  • Meriall

    Vad gjorde du för operation? Är foten bra nu?

    Börja med att äta upp dig lite. Ta det lugnt med gymmet och speciellt försiktig med konditionsträning. Ät mkt kcal, du behöver inte så mkt protein. Satsa på feta såser, mkt pasta etc.

    När du börjar känna att vikten/fettmängden normaliserat sig så kan du börja träna styrka. Lite kondition då men inte mkt. Typ uppvärmning bara.

    Sedan när du börjar få mer muskler så kan du träna mer. Först när du fått en bra bit muskler så kör på proteindrycker. Just nu är det kcal du behöver.

    Jag känner en kille som vägde 50 när han var 15 år och han var då över 180 cm lång. Han var mager! Men bara ett år senare så hade han gått upp i muskler och fett utan att ens träna och vägde då typ 70-75.

    Du är just i åldern då kroppen förändras och du får massa extra muskler utan att behöva göra så mkt. Ät mångsidigt, sov bra och stressa inte så ska du se att det fixar sig fort.

  • snilleblixt

    Har du en gång haft muskler så har du byggt upp något som kallas muskelminne. Det här innebär att det går snabbare att bygga upp dina muskler till din tidigare storlek, än om du aldrig har haft muskler tidigare och ska försöka nå samma nivå. 

    Men viktigaste av allt är att tänka långsikt. Börja gymma och ät allsidig och nyttig kost. Börja inte bulka eller lyfta för mycket på gymmet enbart för att försöka bygga upp dina muskler snabbare. En människa kan i genomsnitt inte bygga mer än 4 kg muskler per år (utan olagliga preparat). Då riskerar du att förlora dina nya muskler snabbare och i värsta fall förvara din gamla skada (då kan inte inte bygga nya muskler övh). 

    Kör hårt och lycka till!

  • Lilla bea

    Sök dig till en fysioterapeut, man kan söka utan remiss i hela landet i primärvården. (Kallas ofta ?primärvårdsrehab?) Bäst vore om du kunde få träffa både fysioterapeut och en dietist som tillsammans kan hjälpa dig att komma tillrätta med dina besvär, säkerställa att du har ett optimalt näringsintag och hjälpa dig med ett anpassat träningsupplägg. Därefter ska fysioterapeuten kunna hjälpa att slussa ut dig till friskvården för fortsatt träning. Lycka till!

Svar på tråden hjälp mig förlorade alla mina muskler