• nytt eller gammalt

    Var sälja på nätet?

    Jag försöker sälja fina kläder och skor på nätet, både mina och barnkläder (som en tonåring haft så det är stora storlekar och de är mkt lite använda då de snabbt blivit för små).

    Det jag säljer är oftast märkeskläder (men inte Armani och Prada och sånt man kan lämna till affärer...) i nyskick, annat skänker jag bort. Men det känns ärligt talat lite tråkigt att ge bort t ex Tretorn gummistövlar som är använda 5 gånger. Jag skulle behöva den lilla inkomsten som de skulle kunna ge...

    Det går så trögt. Jag har provat på Tradera, men där är det helt översvämmat av Sellpy tror jag. Det finns så enormt många annonser. Nästan alla annonser jag kollat på (som lite benchmark) får inga bud alls. Jag har sålt ett fåtal klädesplagg där, men om det inte är de mest vanliga märkena är det omöjligt verkar det som. Jag tycker att mina annonser är lika bra upplagda som andras och jag har högsta säljbetyg. Jag har inte heller höga utgångspriser om jag jämför med andra liknande annonser.

    Jag har provat i olika grupper på FB. Det har inte funkat alls. Jag ser också att majoriteten av andra annonser ligger kvar och att intresset för att köpa är extremt lågt.

    Jag har provat att sälja irl på en loppis där man får hyra in sig här i stan. Där sålde jag enbart "skräp" för 10 kr. Fina grejer gick inte att sälja alls.

    Så, finns det något annat sätt att se till att ens fina kläder kommer vidare till någon som vill använda dem? Någon som vet? Jag har googlat men inte hittat något.

  • Svar på tråden Var sälja på nätet?
  • Fjäril kär

    Köper och säljer en hel del på diverse sajter och sammanhang och det hela handlar oftast om HUR man säljer. Vettiga bilder, att kläderna är struken och släta och tydligt syns är viktigt. Mest lockas folk av "paket", kanske tre byxor och tre toppar för ett enhetligt och vettigt pris.

    Just nu är det trögt pga att det är väldigt inne med secondhand och få köper via annons såvida inte det handlar om specifika plagg tex brudklänning, skoteroverall eller mammas retroklänning från 1968

    Fina nästan nya plagg på secondhand för några småpengar är svårt att konkurrera med.

  • Aniiee

    Andrahandsmarknaden är mättad. Skänk till hjälporganisationer för att bli av med kläderna, pengar kan man inte längre räkna med att få.


    I have a growing lack of disgust for you
  • nytt eller gammalt
    Fjäril kär skrev 2019-05-10 16:58:05 följande:

    Köper och säljer en hel del på diverse sajter och sammanhang och det hela handlar oftast om HUR man säljer. Vettiga bilder, att kläderna är struken och släta och tydligt syns är viktigt. Mest lockas folk av "paket", kanske tre byxor och tre toppar för ett enhetligt och vettigt pris.

    Just nu är det trögt pga att det är väldigt inne med secondhand och få köper via annons såvida inte det handlar om specifika plagg tex brudklänning, skoteroverall eller mammas retroklänning från 1968

    Fina nästan nya plagg på secondhand för några småpengar är svårt att konkurrera med.


    Ja jag gör ju mitt bästa när det gäller både foton och texter. Det kanske är trögt helt enkelt för att många vill rensa och sälja nuförtiden.

    Jag kollar efter kläder att köpa ibland också, men hittar aldrig något som ser ok ut så tja, kanske andra ser så på mina annonser också...
  • nytt eller gammalt
    Aniiee skrev 2019-05-10 17:32:03 följande:

    Andrahandsmarknaden är mättad. Skänk till hjälporganisationer för att bli av med kläderna, pengar kan man inte längre räkna med att få.


    Ja, jag börjar inse att marknaden är mättad...
  • Sommarskuggan

    Även fast det är märkeskläder så får man tyvärr inte mycket för det.

  • Åsa

    Ett par kompisar har god erfarenhet av barnmarknader där arrangörerna säljer på kommission. Hålls här på några ställen en eller två gånger om året. Platserna går snabbt så man måste anmäla sig i god tid.

    Enligt de kompisar som sålt så är det bättre att inte ha för låga priser. Var gränsen är på din ort vet jag inte. Den som vill ha grejer betalar de där tiorna extra och även med ev osålda plagg tjänar du bättre än om allt är billugt. Risken är också att de tror det är dålig kvalitet om det är."för" billigt.

  • nytt eller gammalt
    Åsa skrev 2019-05-10 21:25:58 följande:

    Ett par kompisar har god erfarenhet av barnmarknader där arrangörerna säljer på kommission. Hålls här på några ställen en eller två gånger om året. Platserna går snabbt så man måste anmäla sig i god tid.

    Enligt de kompisar som sålt så är det bättre att inte ha för låga priser. Var gränsen är på din ort vet jag inte. Den som vill ha grejer betalar de där tiorna extra och även med ev osålda plagg tjänar du bättre än om allt är billugt. Risken är också att de tror det är dålig kvalitet om det är."för" billigt.


    Ja så sålde jag barnkläder förr, det var riktigt bra! 

    En kollega till mig ordnar liknande loppisar för plus-size vuxenkläder två gånger om året och det går också hur bra som helst att sälja där tydligen. 

    Men för normalstorlekar på kläder verkar det svårare. Kanske utbudet är så enormt att man försvinner i mängden. Jag har även försökt sälja endel felköp med alla lappar kvar och det har inte heller gått alls bra trots att jag haft ca 20% av nypris som utgångsbud.
Svar på tråden Var sälja på nätet?