• Pattzo123

    Sommarstuga blir till vinterboende

    Halloj.

    Det är såhär att vi har en stuga som står på en väldigt attraktiv plats just nu. Stugan i sig är inget att hurra för men det finns 3 st mindre övernattningshus på tomten.

    Situationen håller på att förändras. Just nu är alla välkomna dit. Syskonen är där med sina familjer och så vidare. Men nu har min far tänkt göra detta till ett åretom boende med sin sambo och det känns som att vårat lilla paradis kommer att försvinna. Själv tycker jag såklart att dom ska bygga ett hus men varför dom väljer att bo just där är obegripligt för mig. Det skulle ju inte gå att vara där längre som fri person utan nu hade man varit en gäst istället. Det känns väldigt tråkigt då vi alla syskon spenderat varenda sommar där i över 30 år.

    Vägen dit plogas inte, det är inte vintervatten osv.

    Vad tycker ni? Är jag egoistisk som tänker såhär?

  • Svar på tråden Sommarstuga blir till vinterboende
  • Thyr

    Är det din fars hus eller äger ni stället gemensamt? Är det hans får nog du och syskonen acceptera hans beslut, och glädja er åt att ni har fått tillbringa så många år där.

    Om han bara är delägare så kan ni ju ta upp frågan till diskussion i familjen.

  • Pattzo123

    Jo det är hans. Jag blir bara så utbränd vid tanken att om dom separerar så blir vi mest troligt av med hela allt för dom inte har råd att lösa ut varann.

    Han ville att vi barn tog över allt för ca 10 år sen men vi skrev aldrig papperna. Nu däremot har han aldrig yttrat dom orden. Jag orkar inte heller bråka om saken då det är hans men jag vet att varenda ord är ifrån henne. Min far är väldigt lättinfluenserad av andra och han har gjort många skumma saker på senare som har aldrig skulle gjort på egen vilja.

  • Thyr

    Men om de inte är gifta kan väl inte stället tillfalla henne vid separation? Det är ju inte köpt för deras gemensamma bruk? Eller missförstår jag dig?

  • Pattzo123

    Säkert jag som förklarat dåligt. Dom ska renovera(totalrenovering) och det kommer gå på ca 1.5m plus att dom ska bo där permanent. Om jag inte är helt missinformerad så blir en fastighet till gemensam bostad inom sambolagen så länge dom båda bor där och inte bara har det som fritidshus.

  • ABC73

    Äger han huset innan borde det inte bli samboegendom pga renovering. Bygger de ett nytt hus och flyttar in i det blir det huset dock samboegendom.

  • Thyr

    Kan inte du (och syskonen) bara sätta er ner med er far och försiktigt, respektfullt och finkänsligt förklara att ni är oroliga att förlora stället om de skulle gå skilda vägar? Kanske kan ni gå in som delägare i halva egendomen (så att er far fortfarande är majoritetsägare)? Ett kapitaltillskott kan vara välkommet om de ska bygga nytt.

  • Jamesdio

    Er fars egendom - han får göra vad han vill. Så länge han inte är utom sina sinnes fulla bruk kan han tom skänka stället till sambon (eller någon helt annan) om han vill. Var glad åt att ni har kunnat utnyttja stället så länge.

  • Noname00
    ABC73 skrev 2019-05-10 20:32:27 följande:

    Äger han huset innan borde det inte bli samboegendom pga renovering. Bygger de ett nytt hus och flyttar in i det blir det huset dock samboegendom.


    Hur kan det bli samboegendom bara för att det byggs ett nytt hus på tomten, han ägde det ju innan.
Svar på tråden Sommarstuga blir till vinterboende