• hdahl100

    Bilbarnstol: trångt för benen för 2-åring

    Hej
    Vi skaffade en Britax Max-Fix 2 (isofix) till vår 2-åring (27 mån)
    Den fästs bakåtvänd i baksätet med isofix, och ska enligt bruksanvisningen tryckas in mot baksätets ryggstöd. Vår son är "normal"-lång (ca 86) men har jättesvårt att få plats med benen i den här stolen. Stolen sägs hålla upp till 18 kg/4 år. Fattar inte hur en 4-åring får plats i en stol som är för kort för en 2-åring?
    Finns det nåt knep med isofix, eller är det bättre kanske med bältesfästen?

    /Henrik

  • Svar på tråden Bilbarnstol: trångt för benen för 2-åring
  • Magnefico
    Nonym skrev 2019-05-14 18:59:45 följande:

    Läst statistiken nåt på allvarliga skador hos barn upp till fyra år i resten av världen kontra Sverige?


    Länk?
  • Nonym
    Magnefico skrev 2019-05-14 19:52:39 följande:

    Länk?


    Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.

    Saxat från trafikverkets hemsida

    www.svd.se/for-tidig-vandning-orsakar-skador

    Orkar tyvärr inte söka enskilda länders statistik, men Sverige är det landet i världen med minst dödade barn i trafiken..
  • Anonym (C)
    Nonym skrev 2019-05-14 20:21:16 följande:

    Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.

    Saxat från trafikverkets hemsida

    www.svd.se/for-tidig-vandning-orsakar-skador

    Orkar tyvärr inte söka enskilda länders statistik, men Sverige är det landet i världen med minst dödade barn i trafiken..


    Magnefico vet allt det där och lite till, men skiter bara fullständigt i det. Lägg ingen energi på att leta info till hen, det gör ändå ingen nytta då Magnefico ändå aldrig kommer att förstå. Men förhoppningsvis lär sig någon annan något.
  • Nonym
    Anonym (C) skrev 2019-05-14 20:26:36 följande:

    Magnefico vet allt det där och lite till, men skiter bara fullständigt i det. Lägg ingen energi på att leta info till hen, det gör ändå ingen nytta då Magnefico ändå aldrig kommer att förstå. Men förhoppningsvis lär sig någon annan något.


    Gött

    Kan säga att min svåger frontalkrockade med sin V70 på 70-väg (mötande bil kom över i deras körfält, de hann inte ens reagera) deras två barn (8 månader och 3,5 år) klarade sig HELT utan skador.. båda satt i bakåtvända stolar..

    Svågern med fru gick det sämre för, men nu (ett år senare) kan han äntligen gå utan stöd, hon fick tyvärr en allvarlig whiplash-skada och kommer kanske aldrig kunna jobba som kock igen
  • Magnefico
    Anonym (C) skrev 2019-05-14 20:26:36 följande:

    Magnefico vet allt det där och lite till, men skiter bara fullständigt i det. Lägg ingen energi på att leta info till hen, det gör ändå ingen nytta då Magnefico ändå aldrig kommer att förstå. Men förhoppningsvis lär sig någon annan något.


    Öhh varför skulle jag inte förstå att det är säkrare att åka bakåtvänt?

    Jag tycker bara inte att det är värt att knöla in en 2,5-åring som sitter obekvämt. Risken för skador är försumbar i det stora hela.
  • Anonym (Kanske)
    Magnefico skrev 2019-05-14 21:37:50 följande:

    Öhh varför skulle jag inte förstå att det är säkrare att åka bakåtvänt?

    Jag tycker bara inte att det är värt att knöla in en 2,5-åring som sitter obekvämt. Risken för skador är försumbar i det stora hela.


    Och att du tror det bevisar att du inte har koll.
  • Magnefico
    Anonym (Kanske) skrev 2019-05-15 09:13:04 följande:

    Och att du tror det bevisar att du inte har koll.


    Jämfört med alla andra risker som finns i livet så är risken att åka framåtvänt från 2,5 år försumbar. Det finns ingen rationell anledning att vara speciellt orolig för det.
  • Anonym (Kanske)
    Magnefico skrev 2019-05-15 13:43:57 följande:

    Jämfört med alla andra risker som finns i livet så är risken att åka framåtvänt från 2,5 år försumbar. Det finns ingen rationell anledning att vara speciellt orolig för det.


    Igen, inte den skarpaste kniven i lådan.
  • Jsv17

    Vill flika in i skade-debatten

    Först vill jag säga att givetvis sitter mitt barn bakåtvänt, jag åt inte en enda bit opastöriserad ost under graviditeten trots att riskerna är minimala att få listeria, så även om det är minimala riskskillnader så chansar iaf inte jag med mitt barn.

    MEN orsaken till att många andra länder har så dålig statistik är inte för att de sitter framåtvända i bilstol, utan för att många sitter inte i bilstol över huvudtaget utan i knät på någon vuxen och liknande. Titta er runt omkring när ni är utomlands så kommer ni se att det är rätt vanligt, vilket är extremt ovanligt i Sverige. Det viktigaste är att åtminstone ha bilstol, säkraste är att ha den bakåtvänd så länge som möjligt, men förstår vad många menar. Kan tycka det börjar bli trångt för min 1,5åring och har undrat många ggr HUR han ska kunna sitta i den när han är 3-4år, trots att det står att det ska gå, känns som att det kanske skulle gå att utveckla bättre komfort i de bakåtvända stolarna givetvis utan att tumma på säkerheten då...


    Pojke 9-12-17
  • Magnefico
    Anonym (Kanske) skrev 2019-05-15 17:40:01 följande:

    Igen, inte den skarpaste kniven i lådan.


    Bara för att jag har andra åsikter än vad du har, så är jag inte korkad. Du tar säkert fler risker på något annat område.
  • Anonym (C)
    Jsv17 skrev 2019-05-15 19:54:55 följande:

    Vill flika in i skade-debatten

    Först vill jag säga att givetvis sitter mitt barn bakåtvänt, jag åt inte en enda bit opastöriserad ost under graviditeten trots att riskerna är minimala att få listeria, så även om det är minimala riskskillnader så chansar iaf inte jag med mitt barn.

    MEN orsaken till att många andra länder har så dålig statistik är inte för att de sitter framåtvända i bilstol, utan för att många sitter inte i bilstol över huvudtaget utan i knät på någon vuxen och liknande. Titta er runt omkring när ni är utomlands så kommer ni se att det är rätt vanligt, vilket är extremt ovanligt i Sverige. Det viktigaste är att åtminstone ha bilstol, säkraste är att ha den bakåtvänd så länge som möjligt, men förstår vad många menar. Kan tycka det börjar bli trångt för min 1,5åring och har undrat många ggr HUR han ska kunna sitta i den när han är 3-4år, trots att det står att det ska gå, känns som att det kanske skulle gå att utveckla bättre komfort i de bakåtvända stolarna givetvis utan att tumma på säkerheten då...


    Extremt ovanligt är det ju inte. Jag ser alldeles för ofta ungar som sitter i knät eller utan bilstol.

    I vissa länder använder man ju inte bilstolar, men i Europa har man ju samma lag som vi, i tex Tyskland åker ju de flesta i bilstol, vänds tidigt och 5 gånger så många barn skadas.
  • Magnefico
    Anonym (C) skrev 2019-05-16 06:48:53 följande:

    Extremt ovanligt är det ju inte. Jag ser alldeles för ofta ungar som sitter i knät eller utan bilstol.

    I vissa länder använder man ju inte bilstolar, men i Europa har man ju samma lag som vi, i tex Tyskland åker ju de flesta i bilstol, vänds tidigt och 5 gånger så många barn skadas.


    Låter som att tyska barn åker säkrare. Endast 5 gånger fler skador på 8 gånger så många invånare.
  • Anonym (C)
    Magnefico skrev 2019-05-16 07:58:20 följande:

    Låter som att tyska barn åker säkrare. Endast 5 gånger fler skador på 8 gånger så många invånare.


    Hoppsan vilken tankevurpa :D Du tänker, återigen, fel.
  • Magnefico
    Anonym (C) skrev 2019-05-16 09:04:10 följande:

    Hoppsan vilken tankevurpa :D Du tänker, återigen, fel.


    Om 5 gånger fler skadas i ett land med 8 gånger fler invånare så är antal skador per invånare lägre. Det är enkelt matematik!
  • Anonym (Kanske)
    Magnefico skrev 2019-05-16 09:29:38 följande:

    Om 5 gånger fler skadas i ett land med 8 gånger fler invånare så är antal skador per invånare lägre. Det är enkelt matematik!


    Trollar du eller är du blåst på riktigt?
  • Magnefico
    Anonym (Kanske) skrev 2019-05-16 18:52:44 följande:

    Trollar du eller är du blåst på riktigt?


    Om du inte förstår matematiken är det du som är blåst.
  • Anonym (Kanske)
    Magnefico skrev 2019-05-16 19:18:18 följande:

    Om du inte förstår matematiken är det du som är blåst.


    Ah troll
  • hdahl100

    Jag återgår till just den här trådens ämne ang en specifik Britax isofix-stol.
    Vi vill ha barnet bakåtvänt ett par år till så vi sålde stolen och skaffade en som sitter fast med bälten + stödben ist (Maxi Cosi nånting). Det ger betydligt bättre plats för benen på vår (högst ordinärt långa) son.
    Jag fick svar från Britax-tillverkaren:

    "Hej, 
    Tack för ditt mail. 
    Det är olika hur barn växer, vissa har långa ryggar och andra har långa ben. Därför är det svårt att säga när barnen kommer att växa ur bilbarnstolarna. Men så länge barnet inte är missnöjd, går det bra att sitta med böjda ben, eller i skräddarposition. Det går tyvärr inte att justera bilbarnstolen så att den får mer benutrymme."

    Tack alla som kommit med råd etc.

    Mvh
    TS Henrik

  • jwrga

    Om någon mer har problem med trånga bilstolar så kan jag rekommendera Britax two way, min normallånga son satt utan problem i den tills han var 5. Han satt skräddare och klagade aldrig. Den passar inte så bra från bebis dock eftersom den inte är så ombonad.

Svar på tråden Bilbarnstol: trångt för benen för 2-åring