• Sat 11 May 2019 09:11
    210 visningar
    6 svar
    6
    210

    lavexin trots overproducerad sköldkörtel (gravid)

    fick levaxin utskrivet av läkare utan som helst möte för frågor eller info. till och med brevet var inte längre än en rad (ta en tablet om dagen). nu har jag för mig att det går att ta levaxin tillsammans med ett till läkemedel om man har överproduktion, och inte levaxin ensamt(?) men jag kan ju ha fel. ska ta fler tester men inte förrän 4 veckor.. så ska jag börja ta levaxin redan nu utan något annat komplementerat läkemedel? eller är det farligt? kan inte få tag i barnmorskan förräns måndag.

  • Svar på tråden lavexin trots overproducerad sköldkörtel (gravid)
  • Anonym (Läkar­e)
    Sat 11 May 2019 09:27
    #1

    Levaxin används vid underfunktion i sköldkörteln, eller i kombination med annan behandling som slår ut sköldkörtelns funktion vid överfunktion. Hade du behandling innan du blev gravid? Då behöver man nästan alltid öka dosen vid graviditet. Hur såg dina senaste prover ut?

  • Sat 11 May 2019 09:39
    #2

    Det är inte farligt att bara ta Levaxin, men inte heller farligt att vänta med tabletten tills på måndag om du vill få en utförligare förklaring till dina prover.

  • Sat 11 May 2019 09:48
    #3

    problem med sköldkörteln är inget jag hade innan graviditen (va jag vet), jag har bara gjort de första proverna hos barnmorskan och hon ringde mig och sa att jag producerar lite MYCKET hormoner.. så hon skickade remiss till läkaren och jag fick levaxin bara. Dom sa inget i brevet om att jag måste vänta tills annan medicin.. men hon på apoteket härjade på om att det har endast för dom med för lite hormon production

  • Anonym (Läkar­e)
    Sat 11 May 2019 09:56
    #4
    aikurushii skrev 2019-05-11 09:48:14 följande:

    problem med sköldkörteln är inget jag hade innan graviditen (va jag vet), jag har bara gjort de första proverna hos barnmorskan och hon ringde mig och sa att jag producerar lite MYCKET hormoner.. så hon skickade remiss till läkaren och jag fick levaxin bara. Dom sa inget i brevet om att jag måste vänta tills annan medicin.. men hon på apoteket härjade på om att det har endast för dom med för lite hormon production


    Frågan är om du verkligen uppfattat henne rätt? Underproduktion är väldigt mycket vanligare än överproduktion, och en läkare skulle inte förskriva levaxin vid nyupptäckt överfunktion då detta är helt ologiskt. Hon sa inte att TSH låg lite högt (vilket är ett tecken på underfunktion)
  • Sat 11 May 2019 12:09
    #5

    Jag tror också att ditt TSH är högt, det är ett hormon från hypofysen som reglerar hur mycket hormon sköldkörteln producerar. Om sköldkörteln producerar för lite så ökar kroppen TSH för att få sköldkörteln att öka takten.

    Jag har haft överproduktion i sköldkörteln och fick då börja med blockerade medicin (thacapzol) och därefter Levaxin efter 2 veckor. Så det verkar konstigt om du utan annan medicin får börja med levaxin direkt. Men jag hade avvaktat och sedan ringt och dubbelkollat på måndag :)

  • Sat 11 May 2019 12:43
    #6

    ok tack för svar <3 ska vänta tills på måndag med dosen efter jag dubbelkollat med barnmorskan

Svar på tråden lavexin trots overproducerad sköldkörtel (gravid)