• Sat 11 May 2019 11:49
    1192 visningar
    13 svar
    13
    1192

    Bo nära landsväg?

    Hej! 

    Funderar på att skaffa en liten stuga. Problemet är att det i närheten av det området vi tittar på ligger en landsväg ca 100 m från tomterna. Mellan landsvägen (en rak landsväg, 70 km/h) och tomterna ligger det lite skog. Är det någon som har erfarenhet av att ha hus/sommarstuga nära en landsväg? Låter det mycket? Låter det något? Stort tack i förhand för alla erfarenheter och tips!

    Glad

  • Svar på tråden Bo nära landsväg?
  • Sat 11 May 2019 12:09
    #1

     Det är helt individuellt pga hur tomten är upp bygd och hur husen ligger.

    Vet ett fik som ligger kanske 20-30 m från en STOR motorväg (3 filer var riktning och tungt trafikerad). Där hör du inte biltrafiken alls medans andra ställen kan du höra bil trafik väl från långa avstånd bara vinden ligger rätt.

  • Barbro­45
    Sat 11 May 2019 12:18
    #2

    Sånt är svårt att avgöra, det är många faktorer som påverkar. Husets konstruktion, typ av vägbeläggning, hastighetsbegränsning, utfarter som gör att bilar bromsar in, vanlig vindriktning, vegetation (sommar/vinter).

    Många kommuner har s.k. bullerkartor som kan ge uppgift. Du kan också hyra en bullermätare och själv mäta.

  • Sat 11 May 2019 12:26
    #3

    Tack för svar! Det här gäller ett fritidshus så jag vill gärna att det är tyst på tomten. Men jag tror ni båda har rätt i att det beror på så många olika faktorer, vegetation, höjdskillnader, vind etc. Man kanske får åka dit och sitta någon timma för att bilda sig en uppfattning..

  • Sat 11 May 2019 12:28
    #4

    Ni kanske kan åka dit några gånger vid olika tider på dygnet och strosa runt lite och höra? Vindriktning kan också spela roll. Om det står skog där finns risk att markägaren avverkar.

  • Sat 11 May 2019 12:57
    #5
    +1

    ">

  • Sat 11 May 2019 13:11
    #6
    Litorina skrev 2019-05-11 12:28:45 följande:

    Ni kanske kan åka dit några gånger vid olika tider på dygnet och strosa runt lite och höra? Vindriktning kan också spela roll. Om det står skog där finns risk att markägaren avverkar.


    Det ligger en stunds bilresa bort så vi hinner tyvärr inte åka dit så många gånger innan visningen, annars är det en väldigt bra idé!
  • Anonym (ds)
    Sat 11 May 2019 13:41
    #7

    Inviduellt hur man störs av ljud, att det hörs är väl rätt självklart.

    Bor liknande och reflekterar inte ens över det, men grannen både klagar och störs av det.

  • Sat 11 May 2019 13:45
    #8
    20162010 skrev 2019-05-11 11:49:57 följande:

    Hej! 

    Funderar på att skaffa en liten stuga. Problemet är att det i närheten av det området vi tittar på ligger en landsväg ca 100 m från tomterna. Mellan landsvägen (en rak landsväg, 70 km/h) och tomterna ligger det lite skog. Är det någon som har erfarenhet av att ha hus/sommarstuga nära en landsväg? Låter det mycket? Låter det något? Stort tack i förhand för alla erfarenheter och tips!


    Ni kommer höra bilar. Speciellt om ni sitter ute. Så vill ni ha helt tyst välj ett annat hus. Men är det lite traffik kan det vara acceptabelt.
  • Anonym (xXx)
    Sat 11 May 2019 13:59
    #9

    Jag skulle säga att det beror helt på hur trafiken ser ut. Åk dit en dag och kolla.

  • Sat 11 May 2019 18:19
    #10

    Tack för alla svar! Jag som söker tystnaden kanske bör leta efter hus med lite annat läge. Stugan ligger bra till på många sätt, men det finns stugor i området som ligger längre från vägen, jag får bida min tid och vänta Solig

  • Barbro­45
    Sat 11 May 2019 18:34
    #11

    Ja, tystnad är en bristvara idag. Man inser inte hur mycket ljud man har omkring sig förrän man kommer till en plats där man bara hör naturens ljud.

  • Sat 11 May 2019 19:57
    #12
    Barbro45 skrev 2019-05-11 18:34:50 följande:

    Ja, tystnad är en bristvara idag. Man inser inte hur mycket ljud man har omkring sig förrän man kommer till en plats där man bara hör naturens ljud.


    Precis, och vi som bor i stan vill gärna ha möjlighet att ibland ta oss ut till tystnaden. Hjärnan behöver en paus lite då och då.
  • Anonym (tyst)
    Sat 11 May 2019 20:19
    #13

    Sedan jag skaffade 3 glas hör man nästan inget trafikljud inomhus, bor vid en landsväg. Har lummig trädgård och en tät häck men utomhus kan det vara störande på sommaren. Dock är det ändå något man vänjer sig vid, har bott betydligt bullrigare inne i stan, värst är det om man hör människor prata ute. Rent vägljud är inte så störande faktiskt, jag tycker som sagt det var värre att bo i stan där bildörrar slogs igen stup i kvarten och där man hade tomgång ofta intill hyreshuset.

    Det är svårt att hitta det perfekta boendet med lugn och ro.

Svar på tråden Bo nära landsväg?