• mandelskrutten

    Kvinnlighet och doft! Typiskt svenskt att klaga.

    Har tänk på något vad gäller kvinnlighet.
    Reser en hel del i tjänsten (är helsvensk) och som kvinna bär jag jämt en parfym.
    Har funderat på dilemmat vad gäller en mindre kvinnlig kultur här i Sverige.
    Bär man parfym och då menar jag en non-offensive, dvs en lättare parfym kan det vara folk som klagar på att man doftar så mycket parfym.

    Utomlands är det fullt normalt och anses kvinnligt med dofter.
    Visst finns en del allergiker men inget land mer än svenskar där man inte få visa sin feminina sida.

  • Svar på tråden Kvinnlighet och doft! Typiskt svenskt att klaga.
  • MsFry

    Om folk klagar på din parfym är den inte none affensive.

    Och jo, folk klagar på överdriven parfymlukt i andra länder också.

  • myskmalva

    Typiskt svenskt är att vara konflikträdd och lida i tysthet, så om folk faktiskt säger till dig att du har för mycket parfym har du antagligen överdoserat rätt ordentligt.

  • MallaL

    Nej inte typiskt svenskt att klaga på parfymmoln. Att ha mycket parfym har väl inget med kvinnlighet att göra?

    Du kanske tycker att du har en lättare parfym men känns den på flera meters håll är det väl inget konstigt om folk klagar? Många får huvudvärk av kemikalier vilket doftmolnet består av.

    Be dina vänner kolla hur långt du och din feminina sida doftar

  • mandelskrutten
    myskmalva skrev 2019-05-11 18:07:14 följande:

    Typiskt svenskt är att vara konflikträdd och lida i tysthet, så om folk faktiskt säger till dig att du har för mycket parfym har du antagligen överdoserat rätt ordentligt.


    Ser man i de orientaliska länderna och i Asien överlag känns dofter ordentligt överallt. Är få som är skeptiska till det.
  • Meriall

    Det är mkt vanligare med parfymallergiker och doftöverkänsliga i Sverige. En undersökning visar att över 30% är överkänsliga för dofter. Sedan är det ovanligt med parfymer här så man sticker ut med det på och folk är ovana vid starka dofter.

    Det har inget att göra med kvinnlighet. Andra typiskt kvinnliga attribut tex skyhöga klackar skulle ingen klaga på.

  • Meriall

    Sedan så vänjer man sig fort vid dofter. När du tagit på din parfym och så går det 15 min och sedan känner du den knappt själv medan den känns starkare för de runt omkring. Så hur den luktar för dig är inte samma som den luktar för andra.

  • K Kalle
    mandelskrutten skrev 2019-05-11 17:38:34 följande:

    Har tänk på något vad gäller kvinnlighet.

    Reser en hel del i tjänsten (är helsvensk) och som kvinna bär jag jämt en parfym.

    Har funderat på dilemmat vad gäller en mindre kvinnlig kultur här i Sverige.

    Bär man parfym och då menar jag en non-offensive, dvs en lättare parfym kan det vara folk som klagar på att man doftar så mycket parfym.

    Utomlands är det fullt normalt och anses kvinnligt med dofter.

    Visst finns en del allergiker men inget land mer än svenskar där man inte få visa sin feminina sida.


    Jag slutade använda parfym när jag fick en kollega som var parfymallergiker. Har bytt jobb sedan dess men på nya jobbet har ledningen haft en kampanj för att få alla att använda mindre parfym, just pga allergi. Tycker inte att hänsyn är okvinnligt.
  • Amla07

    Jag är en kvinnlig kvinna och blir trots detta yr av parfym både på kvinnor och män. Tycker faktiskt att det luktar ofräscht med denna starka syntetiska doft. Hoppas på parfymförbud i offentliga miljöer! Reser dagligen med tåg och har noterat att det är lika vanligt att män har duschat i parfym som kvinnor; det alltså inte att kön är relevant i frågan.

  • Tihi

    Svenskar är så konflikträdda att den som blir tillsagd att den doftar för starkt måste vara dränkt i parfym. Det förvånar mig inte att du inte får kommentarer utomlands fast du har mycket parfym då man bara genom att gå igenom ett köpcentrum i Sverige direkt märker vem som har en massa parfym på sig. Det är inte blonda, bleka, blåögda människor generellt om vi säger så. Du kan gärna ha lite parfym men den ska inte kännas när du går förbi flera meter bort.

Svar på tråden Kvinnlighet och doft! Typiskt svenskt att klaga.