Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

    Bensinupproret 2.0...

    Min favoritglass Sandwich har ökat i pris mer än bensinen jämfört med priset 1972. Ska vi acceptera att glassen är så dyr och starta ett glassupprop för detta?

  • Anonym (T)
    snedtak skrev 2019-05-12 14:40:25 följande:

    Om man tittar runt omkring sig så kör folk fortfarande för fort (drar mer soppa) och köper bränsleslukande bilar. Man kör 800 meter till pizzerian för att köpa pizza, och samåker inte till jobbet eller när man skjutsar barnen till aktiviteter. När folk börjar att anpassa sitt beteende pga bränslepriserna kan man börja tala om kostnaderna. Innan dess ä det mest pinsamt. 


    De väljer att köra fordon som dels drar mycket samtidigt som de inte vill optimera körningen för att spara bränsle.

    Klart som fan man ska betala för det, det är deras eget val.
  • Anonym (T)
    Crash Man skrev 2019-05-12 16:38:33 följande:

    Skillnaden är att du trycker, förhoppningsvis, inte i dig 70 glassar på en månad, men att göra slut på 70 liter gör man väldigt enkelt.


    Och du kan reducera bensinkostnaden med bränslesnålare bil samt optimerad körning.
  • Anonym (T)
    Baratillfälligt skrev 2019-05-12 23:22:23 följande:

    Trodde först att det var idiotiskt, då jag antog att priserna steg för konflikten mellan Iran VS Saudiarabien och USA, och att Sverige knappast kan påverka ett piss i det.

    Men sedan läser jag om skatterna. Jag vet att miljön är viktigt, men detta är bara inavlat korkat.


    Skatterna har inte höjts. Huvudanledningen är ökat globalt pris på råolja, något som är lätt att verifiera, samt en historisk svag svensk krona, vilket är lika lätt att verifiera. Det är inga höjda skatter som ligger bakom som vissa försöker få det att se ut som.
  • Anonym (T)
    Fiiee skrev 2019-05-13 10:04:13 följande:

    Skatterna har visst höjts!

    Just nu är skatten 64% av priset på bränsle! Helt åt skogen alltså!

    Så att dom skyller på svag krona, priset på olja osv.. DET är dåliga ursäkter!


    Och tidigare var den?

    Hur står kronan i förhållande till dollarn idag jämfört med för 5 år sedan? 10 år sedan?

    Detta är enkla siffror att kolla upp. Gör det och kom tillbaka och påstå att det är skattehöjning som mest bidrar till priset idag.
  • Anonym (T)
    Anonym (.-.) skrev 2019-06-01 13:55:08 följande:

    Fakta är att större delen av bränslepriset är SKATT och en mindre del är råvarukostnad.

    Försök svara på det du


    Så har det alltid varit och inget som ändrats nu och således inget att göra uppror mot nu. Det SKA vara hög skatt på fossila bränslen så det är heller inget att gnälla om. Man hävdar att priset ökat oproportionerligt vilket det bevisligen INTE har.

    Lätt att svara på.
Svar på tråden Bensinupproret 2.0...