• Anonym (Kaffedraken)

    Kollega ger mig ångest

    Vad tycker ni?

    Jag undrar om jag har rätten att gå till chefen och kräva att inte arbeta med en viss kollega i sommar (4veckor sedan har hon semester).

    Jag ska sommarjobba där i sommar och det är min tredje sommar där, och jobbar utöver det som timvikarie resten av året. Detta är på ett äldreboende.

    Har försökt länge med denna kollegan men det går bara inte längre. Hon är allmänt otrevlig att arbeta med för alla men eftersom jag är vikarie och väldigt ung så tror jag hon har valt ut mig som ett extra offer.

    Hon skäller på mig hela tiden för orimliga saker, ofta skäller hon på mig för saker hon tror att jag gör eller saker hon tror att jag inte gjort. Men jag får aldrig någonsin en ursäkt när jag förklarar att jag t.ex redan har gjort det. Hon snäser åt mig så fort jag ställer en fråga och är inte hjälpsam på något sätt. Hon pratar inte med mig när vi arbetar och om hon gör det så är det i otrevlig ton och kommenterar något jag gör... jag kan mitt jobb bra men när jag jobbar med henne blir jag helt skakig och får sån ångest att jag gör mitt jobb dåligt. Jag ligger vaken om nätterna med ångest, även fast jag inte ska jobba med henne. Och jag har gråtit flera gånger på toaletten under arbetstid.

    Kan tillägga att jag alltid ät jättetrevlig mot henne för jag vill inte ge henne en anledning att inte tycka om mig, men det har bara blivit värre tycker jag.. (det kommer inte hjälpa att säga till henne för vi har haft andra vikarier som gjort det och dom har blivit utfrysta och inte kunnat jobba kvar på den avdelningen)

    Jag är utöver detta jättebra omtyckt på jobbet och tycker att jag är duktig.

    En annan vikarie i min ålder gick till chefen och frågade om dom kunde fixa så hon inte behövde arbeta med denna kollegan under sommaren men chefen sa nej, att dom inte kunde fixa det.

    Men jag klarar det inte. Jag har smsat chefen att jag vill träffas imorgon och prata och jag undrar om jag har rätt att kräva att inte behöva arbeta med henne i sommar? Jag har sån ångest jag kommer inte klara av sommaren annars.. men hon har ju redan sagt nej till en vikarie, men kan hon verkligen säga nej om jag kommer till henne och säger att jag blir illa behandlad och gråter på jobbet och har ångest?

  • Svar på tråden Kollega ger mig ångest
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ursäkta väldigt långt inlägg och lite oklart. Dålig beskrivning men detta ör verkligen en otrevlig människa, jag känner mig trampad på på jobbet pch känner mig värdelös. Blir absolut inte behandlad som en kollega och det påverkar min arbetsprestation och min psykiska hälsa utöver jobbet..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men säg ifrån, rejält, på skarpen.

    Hon må har varit där längre men hon har ingen som helst rätt att skälla och beter sig som hon gör.

    Ta upp det med chefen efteråt. Fortsätter hon gör du till chefen och säger att du slutar ifall denna inte går emellan.

    Psykisk hälso går före att hålla god min. Acceptera inte skit av någon.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja men saken är den att jag har inget pass bokat med henne, inget förrän sommaren och då är ju redan sommarschemat lagt det är därför jag vill be om detta innan schemat är färdigt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Eftersom hon är allmänt otrevlig mer eller mindre mot alla så är det ett allmänt arbetsmiljöproblem för chefen, Detta kan du påpeka och berätta om hur du känner det, och eftersom en vikarie redan tidigare gått till er chef och lyft problemen så kanske chefen förhoppningsvis förstår att hen måste prata med kollegan. MEN du kan inte vare sig kräva, begära eller önska att schemat skall läggas så att du inte behöver arbeta med kollegan. I synnerhet som en annan vikarie redan tidigare bett om samma sak.
    I arbetslivet måste man kunna arbeta med alla. Det fungerar helt enkelt om man skall lägga schema efter att X kan inte arbeta med Y, Y kan inte arbeta med Z, och Z kan inte arbeta med X och Å. etc etc.

    Man behöver inte älska alla, men kunna arbeta med dem professionellt som kollega. Vissa fungerar man ihop med, andra inte, Om din kollega är vedervärdig mot dig skall du som någon ovan skrev: 1) säga ifrån, 2) Gå till din chef och berätta vad som hänt (dokumentera gärna vad kollegan sade i vilket sammanhang etc.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om hon är så mot alla vikarier, kan ni inte samla ihop er och göra en gemensam anmälan om mobbing och kränkande särbehandling?

    Detta är ett arbetsmiljöproblem som chefen måste ta tag i. Det hjälper ju inte att frysa ut de vikarier som säger till, snart kommer de ju inte få tag i några vikarier.

    vad säger de andra kollegorna på arbetsplatsen, kan ni få med er dem också? För det ligger ju även i deras intresse att ha vikarier på sommaren.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Generellt så kan du inte kräva att få slippa att jobba med henne. Men om hon är otroligt mot andra också så är det ett arbetsmiljöproblem och det har chefen ansvar att försöka lösa.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men tyvärr så är det så att alla går inte ihop med alla kollegor. Man är inte vän med alla kollegor men man ska hålla en profisionell roll på jobbet gentemot alla man arbetar med och arbetar för.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad du ska göra är att söka dig till ett annat boende alternativt studera vidare. Lyssna, du verkar vara en duktig och positiv människa som är omtyckt av de andra och som nu dessutom har god erfarenhet av ditt arbete. Om du söker dig till ett annat boende nu inför sommaren så kommer du att få jobb direkt tror jag. Det kommer även att se snyggt ut på ditt CV att du har erfarenhet ifrån flera boenden. Detta är det enda vettiga du kan göra just nu för din chef kan inte anpassa verksamhetens scheman efter just dig och du kommer aldrig att kunna ändra på din kollega. Dock är det ett oacceptabelt beteende som kallas för mobbing. Din chef gör fel som inte tar tag i en sådan människa, dessutom när det är fler som tycker så. Ett annat alternativ är att prata med facket, men för din skull så säger jag byt arbetsplats!

Svar på tråden Kollega ger mig ångest