• mommadearest

    Vad gör ni på dagarna om man bortser från allt kring sociala medier??

    Känns som att jag sitter för det mesta med mobilen kring sociala medier osv och bläddrar igenom, har tänkt massa gånger att jag vill stänga ner det helt men samtidigt vet jag inte vad jag skulle göra istället när jag vill fördriva tiden t ex eller annat.. Vad gör ni på dagarna? Jag menar, jag diskar, dammsuger, lagar mat, tvättar osv men annat än så..??

    Jag blir rastlös så lätt, och får lite smått panik av att inte ha något o greja med medans jag ser på film/tv t ex..

    Men jag vill bli av med detta beroende som det nästan är.. Men då måste jag ha annat att göra på dagarna.. Sedan är det ju också så att social medier är mycket av det sociala för mig i kom vardag.. Och det behöver jag ju ändå också...

    Så svårt det där.. Men berätta gärna vad ni gör när ni inte är iväg och jobbar :)

  • Svar på tråden Vad gör ni på dagarna om man bortser från allt kring sociala medier??
  • Anonym (tänkattfolköverlevdeförr)

    Jag sköter hushållet och barnen. Jag umgås med min make och med vänner. Jag läser, pysslar med mina odlingar, stickar, syr, målar, saftar & syltar, går promenader, jag går i och arbetar ideellt i kyrkan, jag hjälper en gammal granne utan familj, jag bakar, sköter logistiken kring familjen, löser korsord, tränar... Listan är oändlig. Jag gör det mesta utom att sitta på sociala medier(har inte ens facebook). 

    Du borde slänga smartphonen helt och lära dig att INTE fördriva tiden. 

  • Fjäril kär

    När jag kommer hem från jobbet och har tid för mig själv så lägger jag gärna pussel, löser korsord, jag sjunger i kör vilket tar mycket tid då vi ofta framträder, jag är engagerad volontär inom kyrkan och åker ofta iväg på olika uppdrag inom landet.

    Jag gillar heminredning så jag pysslar gärna med gardiner, plockar och flyttar runt och organiserar, hittar smarta lösningar etc

    Jag läser mycket böcker och tidningar, springer gärna på loppis och antikvariat

    Träffar många vänner och ordnar middagar etc

  • lövet2

    Tvättar, hänger, ev stryker. Plockar i och ur diskmaskinen. Städar. Lagar mat. Bakar. Bär skräp till återvinningen. Handlar. Sådant som måste göras varje dag.

    Den här årstiden räfsar jag och fixar inför sommaren. På vintern var det mycket snöskottning. På hösten plockar jag bär.

    När jag får tid över, så ligger jag alltid efter med att rensa lådor, skåp, garderober, skafferiet, förråd. Bra när jag hinner lite sådant också.

  • lövet2
    lövet2 skrev 2019-05-12 17:20:17 följande:
    Tvättar, hänger, ev stryker. Plockar i och ur diskmaskinen. Städar. Lagar mat. Bakar. Bär skräp till återvinningen. Handlar. Sådant som måste göras varje dag.
    Den här årstiden räfsar jag och fixar inför sommaren. På vintern var det mycket snöskottning. På hösten plockar jag bär.
    När jag får tid över, så ligger jag alltid efter med att rensa lådor, skåp, garderober, skafferiet, förråd. Bra när jag hinner lite sådant också.
    Ja, och så hjälper jag min mamma med att handla, städa i bland, fixa när det är något akut. Hon är inte så ung och frisk längre.
  • Liberté

    Drar till gymmet, lyssnar på pods / radio, löptränar, läser böcker.

    Umgås med vänner och går på vernissage eller museum om något intressant finns tillgängligt.

    Helgerna så kanske man drar till någon annan stad, kör lite klättring (utomhus om vädret tillåter), testar något intressant vin.

    Trailruns osv.

    Träna dig på att göra 1 sak i taget och fokusera på detta. Nu ska du se på en film , då ser du på filmen.. klarar du inte av att hålla fokus lär filmen knappast vara värt tiden du lägger på den osv.

  • Anonym (Anna)

    Jag är bara inne på Familjeliv någon gång i veckan eller kanske en gång varannan. Annars inga sociala medier.

    Jag spelar kort och sällskapsspel med barnen, är ute på utflykter med dem, träffar vänner med barn i lekparken, pysslar med pärlplattor, spelar instrument med barnen (främst piano), tvättar, lagar mat, handlar och så vidare. Får jag tid över så läser jag böcker (oftast fakta och reportage), lyssnar på musik (inte i dator utan gamla hederliga CD-skivor), pratar i telefon med någon vän, promenerar...

    Jag har ett bättre liv sedan jag stängde ner alla mina sociala medier och skaffade en gammal telefon som man bara kan ringa och skicka sms ifrån. Ett mycket bättre liv!

Svar på tråden Vad gör ni på dagarna om man bortser från allt kring sociala medier??