• Sun 12 May 2019 18:51
    239 visningar
    3 svar
    3
    239

    En fråga från ett nytt skyddsombud

    Hej

    Någon som vet vad den stora skillnaden är mellan ett tillbud och 6:6a?

    Är det att ett tillbud är plötsligt?

  • Svar på tråden En fråga från ett nytt skyddsombud
  • Anonym (Stor skilln­ad)
    Sun 12 May 2019 19:11
    #1

    Det är väldigt stor skillnad vågar jag påstå utan att jobba för facket. Tillbud är att något kunnat hända. Registreras oftast i ett system som arbetsgivaren har och ev kollar igenom, klustrar ihop liknande tillbud och gör åtgärder. Ibland görs orsak och riskanalyser av arbetsgivaren på inkomna tillbud. En 66.a är en anmälan till arbetsmiljöverket. Dvs extern part som då kan välja att utreda anmälan och förelägga arbetsgivaren att vidta åtgärder. Är inte 100% säker men så här har jag lärt mig...

  • Sun 12 May 2019 19:36
    #2

    Men är det inte så att arbetsgivaren måste skriva under blanketten och svara med en handlingsplan på åtgärder. Och om inte det görs så kan man skicka in den till arbetsmiljöverket?

  • Thu 23 May 2019 11:09
    #3
    Anonym (Stor skillnad) skrev 2019-05-12 19:11:30 följande:

    Det är väldigt stor skillnad vågar jag påstå utan att jobba för facket. Tillbud är att något kunnat hända. Registreras oftast i ett system som arbetsgivaren har och ev kollar igenom, klustrar ihop liknande tillbud och gör åtgärder. Ibland görs orsak och riskanalyser av arbetsgivaren på inkomna tillbud. En 66.a är en anmälan till arbetsmiljöverket. Dvs extern part som då kan välja att utreda anmälan och förelägga arbetsgivaren att vidta åtgärder. Är inte 100% säker men så här har jag lärt mig...


    Tycker det var en rätt bra sammanfattning
Svar på tråden En fråga från ett nytt skyddsombud