• Baratillfälligt

    Fråga till erfarna lärare i Svenska som andraspråk

    Hej alla!
    Jag jobbar ganska ofta som vikarie i en skola, och jag älskar det. Underbara elever med både glimten i ögat, starka personligheter och är ganska smarta (när de skärper sig).

    Jag brukar ofta undervisa i en förberedande klass, d.v.s en klass där barnen har nyligen kommit till Sverige. Det finns tre tjejer där som knappt kan svenska, utan endast arabiska. Vet någon hur jag kan kommunicera med dem? Finns det någon metod, eller något jag borde tänka på?

    Jag utbildar mig just nu till att bli lärare i svenska i andraspråk, så detta är ändå erfarenheter guld värda.

  • Svar på tråden Fråga till erfarna lärare i Svenska som andraspråk
  • brallison

    Kan inte säga exakt hur man kommunicerar med dem, men tänkte tillbaka till mina dagar på SFI. Vår lärare pratade bara svenska med oss. Tydligt, långsamt, samt om det var möjligt visade med handlingen vad hon menade. Men du kanske redan gör det

  • Anonym (Q)

    Första lektionen gör man en liten bilderbok med praktiska ord, som penna, bok, toalett, dags att gå hem, dags att äta, osv. Om du tror att ni kommer att vara fast i detta stadium länge kan du gärna plasta in den eller trycka ut flera bilder på ett ark så att ni kan peka för att göra er förstådda. Ett tips är att ta med vanliga artighetsfraser, som hur man hälsar och ber om något, tack och snälla, ska vi leka...
    Har de tillgång till surfplattor så finns det utmärkta appar som fyller den här funktionen, men jag måste säga att jag fortfarande gillar mina små egentillverkade böcker. Smidigt, billigt och extremt anpassningsbart.

    Om ni hinner så är det bra att så fort som möjligt göra en "vem är jag" lektion med ord som beskriver eleven själv, familjen och saker och ting i deras närmiljö. 

    Så långt som möjligt talar du tydlig och korrekt, om än enkel och långsam, svenska, men huvudändamålet är kommunikation. Att göra sig förstådd och att förstå.

    Många barn tycker att det är svårt att börja prata högt och det brukar vara väl investerad tid att ägna mycket tid åt att upprepa, sjunga och köra rim och ramsor. Använd samma fraser för att hälsa på dem, starta olika moment under lektionen och avsluta på.
    Visar du dina elever att ni kan kommunicera så kommer det att bana vägen för all annan språkinlärning.

Svar på tråden Fråga till erfarna lärare i Svenska som andraspråk