• jonasaaa

    Jobb ångest, vad ska jag göra?

    Som rubriken lyder så har jag en fruktansvärd jobb ångest och vet inte vad jag skall göra med mitt liv. Jag är utbildad bilmekaniker men jobbar som servicetekniker och reparerar robot gräsklippare. Jag är en väldigt händig och driftig, om något krånglar i hemmet, med bilen eller något tekniskt så löser jag det själv vad det än gäller. Detta resulterar även i att familj och vänner har en förmåga att be mig om hjälp med saker och ting. I många fall behöver inte ens någon be mig om hjälp, tex om jag hälsar på min mamma och jag märker att hennes dator krånglar då fixar jag det utan att hon har nämnt att det krånglar. Jag tycker om att hjälpa folk som står mig nära och sköta om mina saker så det fungerar som det skall men nu för tiden börjar jag bli så trött på att lösa problem vilket jag är helt säker på att det har med mitt jobb att göra.

    Varje dag på mitt jobb får jag stå ut med griniga telefon samtal där jag berättar för kunder vad det kommer att kosta att reparera deras robot gräsklippare. Dom flesta jag ringer spyr ut sin galla på mig över att det tar för lång tid att reparera så här års (jag har fruktansvärt mycket att göra och har ingen annan kollega som kan hjälpa mig), över att det är dålig kvalité och bla bla. Det är inte jag som har har byggt skiten, det är defenitiv inte jag som har gjort sönder den och jag bestämmer inte priserna...

    Att gå igenom samma visa varje dag börjar få mig så trött på att laga saker då det bara känns otacksamt... Jag börjar även få lite social fobi då jag tycker det känns riktigt jobbigt att prata med folk jag inte känner och det känns som alla är i vägen på något sett... Om jag är i en mat butik så känner jag mig jätte stressad, folk går långsamt i gångarna och står ivägen, det känns som en evighet om någon stoppar upp kön med sina rabatt kuponger, räknar igenom kvittot eller skall föra över pengar till kontokortet, när jag själv har planerat ut min runda i butiken, vad jag ska handla, vilken väg jag skall gå för att det skall vara så effektivt som möjligt och har plånboken redo i samma veva jag ställer mig i kön för att allt ska gå snabbt och smidigt. Såhär stressad har jag aldrig känt mig innan...

    Jag har en riktigt dåligt på chef på mitt jobb. Han har bokstavligt talat 0 koll på hur saker och ting fungerar på företaget men ska endå ändra och bestämma över allt så jag är förvånad över att det går så bra som det gör...Jag och en kollega som är ganska lik mig i sättet, vi brukar skojja om att chefen har världens sämsta kontrollbehov, han har bara behov men ingen kontroll. För någon vecka sen kom chefen och sa till mig att jag var tvungen att skjuta fram min semester för att jag inte fick ha semester samtidigt som en annan kollega, grejen är den att vi har helt olika arbetsuppgifter så det blir varken mer eller mindre gjort om vi har semester samtidigt eller inte utan det handlar enbart om chefens kontrollbehov.

    Han har även haft flera månader på sig att nämna detta vilket är det största problemet då saker jag har planerat inte går ihop pga detta.

    Jag känner att det var droppen förra veckan när jag sjukskrev mig i pga att jag fick lunginflammation och bihåleinflammation samtidigt och när jag har vart hemma en dag ringer han och tjatar att jag måste komma in och jobba och även jobba över för att ta igen tiden jag har varit sjuk (jag är väldigt sällan sjukskriven). Jag jobbar även nästan alltid över flera timmar i veckan den här årstiden för att det är mycket att göra men det märker han inte ens....

    Nu när jag har spytt lite galla över min arbetsplats och berättat lite hurdan jag är som person så undrar jag vad jag skall göra, självklart är Plan A att byta jobb då jag inte mår bra av mitt nuvarande, men vad ska jag jobba med? Som jag har sagt är jag fruktansvärt trött på att jobba i en verkstads miljö så verkstad/montering är inget alternativ. Drömmen är ett IT relaterat jobb där man skulle kunna jobba hemifrån ibland eller hela tiden, jag är så trött på att he en chef som står och flåsar än i nacken.

    Men vad finns det för typer av sådana här jobb? Och vad skulle det krävas för utbildning?

    Alla tips och idéer uppskattas då jag är i stort behov av lite inspiration för att kunna ändra mitt liv.

  • Svar på tråden Jobb ångest, vad ska jag göra?
  • Anonym (M)

    Ta dig lite tid att lära dig skriva korrekt så ökar det chansen att få ett nytt jobb.

  • telly

    Det låter som att du är en vettig person som sköter ditt jobb och är hygglig. Det kommer nog lösa sig. Som du skriver, du behöver bara få prova något nytt och byta miljö.

    Du skulle kunna lista alla ställen i närheten med större IT avdelning/help desk och skicka en spontanansökan dit.

    Tipsar att kontakta kommunens studievägledare vid komvux / vägledningscentrum.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
Svar på tråden Jobb ångest, vad ska jag göra?