• Miss jag

    Lite tips och råd

    Har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med! Vet inte riktigt hur jag ska tänka i detta och kanske någon har varit i samma sits.

    Min son fyllde 2 år i januari. En glad och social liten person. Han har alltid varit tidig motoriskt. Men just med den andra utvecklingen så har han varit lite senare med. Han går på förskola sen ett år tillbaka. I höstas hade vi utvecklingssamtal. Där togs det upp att de tyckte att han var lite sen i utvecklingen. Då var han ca 20 månader gammal. De frågade vad vi tyckte och vi kunde ju hålla med om att förståelsen inte fanns där riktigt än. Vi fick frågan om en specialpedagog kunde komma och kolla honom en dag. Vi sa ja. Hon var där och sen hade vi möte med henne och en pedagog från avdelningen. Specialpedagogen sa att han var glad och social men att han inte riktigt förstod sammanhang i olika saker. Pedagogen från avdelningen höll med men sa att det ändå börjat gå framåt i utvecklingen. Vi pratade lite om hur det fungerar hemma. Mycket av det han kan hemma finns inte alls med när han är på förskolan. Sen hade vi ett nytt möte för två veckor sen. (En månad efter det andra mötet) Då var pedagogen från avdelningen så otroligt negativ. På henne lät det som han plötsligt inte kan något alls. ?Han har precis börjat lyssna till sitt namn? Eh va kände vi? För detta hade ingen sagt ett ord om tidigare. Och hemma har han gjort det sen en lång tid tillbaka. Han pratar inget alls sa hon men det gör han hemma. Han tar inga instruktioner och det har han verkligen börjat komma in i hemma. Sen har han problem med att äta med bestick, läser inga böcker, vill inte rita, leker bredvid de andra barnen osv. Men allt detta är det inga som helst problem med hemma! Sen känns det konstigt att hon inte tog upp det för en månad sen. Hur ska man ställa sig när han kan det hemma men inte visar det på förskolan? På pedagogen låter det som hon inte riktigt tror oss. Men varför skulle man ljuga om en sån sak?! Jag vill mitt barn det bästa och skulle aldrig ljuga för att det skulle låta bättre. Vad ska man göra när man får höra vad ens barn inte klarar på förskolan som han med lätthet gör hemma? Vi har berättat hur vi lägger upp det hemma. Pedagogen sa också ?men hemma är det ju lugnare än här så det är därför? men han kan det ju likt förbannat. Är ju inte så att det helt försvinner bara för han kommer dit. Hur ska vi som föräldrar tänka i allt detta?!

  • Svar på tråden Lite tips och råd
  • 2barnsmorsan

    [quote=79622672][quote-nick]Miss jag skrev 2019-05-13 10:34:26 följande:[/quote-nick]Har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med! Vet inte riktigt hur jag ska tänka i detta och kanske någon har varit i samma sits.

    Min son fyllde 2 år i januari. En glad och social liten person. Han har alltid varit tidig motoriskt. Men just med den andra utvecklingen så har han varit lite senare med. Han går på förskola sen ett år tillbaka. I höstas hade vi utvecklingssamtal. Där togs det upp att de tyckte att han var lite sen i utvecklingen. Då var han ca 20 månader gammal. De frågade vad vi tyckte och vi kunde ju hålla med om att förståelsen inte fanns där riktigt än. Vi fick frågan om en specialpedagog kunde komma och kolla honom en dag. Vi sa ja. Hon var där och sen hade vi möte med henne och en pedagog från avdelningen. Specialpedagogen sa att han var glad och social men att han inte riktigt förstod sammanhang i olika saker. Pedagogen från avdelningen höll med men sa att det ändå börjat gå framåt i utvecklingen. Vi pratade lite om hur det fungerar hemma. Mycket av det han kan hemma finns inte alls med när han är på förskolan. Sen hade vi ett nytt möte för två veckor sen. (En månad efter det andra mötet) Då var pedagogen från avdelningen så otroligt negativ. På henne lät det som han plötsligt inte kan något alls. ?Han har precis börjat lyssna till sitt namn? Eh va kände vi? För detta hade ingen sagt ett ord om tidigare. Och hemma har han gjort det sen en lång tid tillbaka. Han pratar inget alls sa hon men det gör han hemma. Han tar inga instruktioner och det har han verkligen börjat komma in i hemma. Sen har han problem med att äta med bestick, läser inga böcker, vill inte rita, leker bredvid de andra barnen osv. Men allt detta är det inga som helst problem med hemma! Sen känns det konstigt att hon inte tog upp det för en månad sen. Hur ska man ställa sig när han kan det hemma men inte visar det på förskolan? På pedagogen låter det som hon inte riktigt tror oss. Men varför skulle man ljuga om en sån sak?! Jag vill mitt barn det bästa och skulle aldrig ljuga för att det skulle låta bättre. Vad ska man göra när man får höra vad ens barn inte klarar på förskolan som han med lätthet gör hemma? Vi har berättat hur vi lägger upp det hemma. Pedagogen sa också ?men hemma är det ju lugnare än här så det är därför? men han kan det ju likt förbannat. Är ju inte så att det helt försvinner bara för han kommer dit. Hur ska vi som föräldrar tänka i allt detta?![/

    De säger det helt klart av omtanke om ert barn även om det kanske inte känns så. De vill väl bara vara säkra på att han får det stöd han behöver, om han nu skulle behöva något extra. Jag tror de flesta barn presterar bättre hemma i trygg och lugn miljö än på förskolan med många intryck och andra barn. De ser ju honom också i sammanhang med många andra barn och du ser bara ditt eget, därmed inte sagt att de inte kan ha fel.

    BVC screenar ju barnen också för exakt de sakerna som du nämner, vad har de sagt?

  • Miss jag

    Jo, det förstår jag. BVC säger att han följer det han ska. Men sen har de ju inte gjort några tester på honom när vi varit där utan frågar oss vad han klarar. Vi har ju då sagt vad han klarar hemma. Så de ser inga problem med hans utveckling.

  • 2barnsmorsan
    Miss jag skrev 2019-05-13 15:58:28 följande:

    Jo, det förstår jag. BVC säger att han följer det han ska. Men sen har de ju inte gjort några tester på honom när vi varit där utan frågar oss vad han klarar. Vi har ju då sagt vad han klarar hemma. Så de ser inga problem med hans utveckling.


    BVC brukar kolla av barnens utveckling men det är inte regelrätta tester. Men de brukar kolla på samspel med förälder tex. Jag tror det är omkring ett eller strax efter ett som de kollar om de förstår instruktioner. De kanske ber barnet plocka upp något tex. De brukar vara rätt mjuka och diskreta är min erfarenhet men eftersom jag själv är specialpedagog så fattar jag vad de är ute efter.

    Om ni tycker han utvecklas normalt och bvc inte reagerat på något så hade jag inte varit orolig om jag var ni. Men det kan ju vara så att de behöver hjälpa honom lite på förskolan om han blir tillbakadragen av miljön där kanske? Om förskolan fortsätter att vara på er om det så kan ni kanske försöka vara med en dag där så kan ni ju själva bedöma hur det funkar när han är där. Om ni har möjlighet alltså.
Svar på tråden Lite tips och råd