• Mon 13 May 2019 13:53
    795 visningar
    13 svar
    13
    795

    Bra storlek och värden? Varför tappar jag då graviditeterna?

    Hej.

    Var och skulle kolla mina hormoner, visade sig dock senare att jag var 3 veckor gravid då dom togs men fick missfall bim+9. Dock var vården osäker om det var missfall eftersom blödningen var så sparsam och jag hade kvar symptom länge.

    Idag cd 12 (räknat som missfallet var mens) hade jag återbesök för provsvar och gjorde då vul för att se att alla rester var borta eller om det mot alla odds fortfarande var en pågående graviditet. Allt hade stöts ut, men läkaren nämnde (förstod inte helt) att det antingen varit en cysta som lämnat lite vätska kvar i buken, en liten cysta som kunde lämna vätska eller risk för cysta då ägget mätte 20 mm.

    Hinnan i livmodern mätte 7 mm.

    Första frågan nu efter jag tagit in en del av all fakta och förvirring är då är dessa storlekar bra för denna cykeldag och i bra balans mellan varandra? Tyder det på att jag kommer ha äl imorgon/övermorgon som jag borde om missfallet var vanlig mens eller kan det se ut så efter ett missfall innan kroppen är vanlig igen?

    Provsvaren jag fick var bra och ingen hormonell obalans fast min kropp visar annat. Läkaren sa även att gulkroppshormoner inte var nått för mig och förstod att jag reagerade mycket bla med kraftigare acne när jag testat minipiller. Bad om kopia på resultaten om någon kunnig undrar.

    Nu är min fråga visade dom bra för att jag var gravid? Blir det stor skillnad i nivåer så tidigt? Ska jag be om nya prover nästa cykel på samma dag för att kunna jämföra?

    Jag tål inte tillsätta hormoner (inte ens spiral med den lägsta nivå rekommenderade en tidigare läkare som rådfråga nån som forskar kring hormoner och preventivmedel) men fick rådet nu att testa nått som kallas "diana", räknas inte som p-piller i Sverige men fungerar liknande, skillnaden är att gulkroppshormonet där finns inte i nått annat piller och ev att jag tål det. Nån som reagerar starkt men fungerar på detta?

    Jag orkar inte mer missfall, vill få ordning på min kropp och komma ur depression detta bidragit till och därför kan jag tänka mig testa dessa piller tills någon i vården kan börja ta mig och mina besvär på allvar.

    Har 2 barn, ett sedan långt tidigare och en liten med nuvarande och utreds därför inte.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-14 20:38
    Lägger in provsvaren här.

    S-AMH: 24.4
    S-FSH: 6.7
    T4: 17.7
    LH: 25
    Progesteron: 8.8
    Prolaktin : 370
    Testosteron: 0.6
    TSH: 1.8
    Östradlol: 560

    Jag var alltså ovetande 3 veckor gravid här om det gör någon skillnad i svaren.

  • Svar på tråden Bra storlek och värden? Varför tappar jag då graviditeterna?
  • Mon 13 May 2019 15:35
    #2
    SvenOlsson skrev 2019-05-13 15:17:44 följande:

    Min första tanke är om du och din man vet ifall ni är Rh- eller Rh+ ?

    Kvinnor vars blod är Rh- som blir gravida med män vars blod är Rh+ har en förhöjd risk för missfall


    Vi har ett gemensamt barn vi lyckades behålla mitt bland alla missfall och om jag inte minns fel kollade dom hans blod med då väl? Fast den bm tog iofs inte alla standardprov kom det fram senare och fick anmärkning, så finns en minimal risk detta missats med? Står det journalfört hos mig eller honom då?
  • Mon 13 May 2019 19:38
    #4
    SvenOlsson skrev 2019-05-13 15:57:09 följande:

    Jag har en del erfarenhet av prover, från perspektivet som donator. De har undersökt mycket med mig, men inte blodgrupp eller Rh-faktor. Det kan absolut vara värt att kolla upp tycker jag


    Tack, ska absolut kolla upp om detta missats.
  • Tue 14 May 2019 12:45
    #5

    Någon annan som har tankar dela med sig av till mig?

  • Tue 14 May 2019 15:26
    #6

    Ingen?

  • Tue 14 May 2019 20:40
    #7

    Lagt in svaren

  • Sun 19 May 2019 14:48
    #9
    UndrandeSökare skrev 2019-05-17 19:17:06 följande:

    Vilka var referensvärden (dvs mellan vilka värden provsvaren ska ligga) på dina provsvar? det kan vara relevant att veta. Jag har hört av andra att man ska ligga runt det lägsta referensvärdet i prolaktin, absolut inte över 300.

    Förhöjt prolaktin kan orsaka missfall, man behandlar det med Pravideltabletter eller Norprolac tabletter men kan vara svårt att få hjälp med det i Sverige enligt min erfarenhet.


    Tack. Ska googla om det när jag får mer styrka igen.

    Referensvärden de sa till mig är de generella i Sverige vilket för det provet du nämnde var 65-465... haft två olika gynekologer som hjälpt mig gå igenom provsvaren och båda ansåg de var bra värden. Ena sa att vissa provsvar blev påverkade pga dåvarande graviditeten men att de trots allt låg inom referensvärdet. Ringde sedan till endokri mottagning och fick prata med sjuksköterska som tyckte besvären jag beskrev förutom ett lät som att de var gyns område men att jag kunde chansa och skicka egenremiss för att läkarna ska göra en bedömning vad dom tror.

    Jag har tappat orken igen när det gäller söka hjälp hos läkare. Gråter bara när jag tänker på hur jag får bråka och tjata för att i slutändan återigen stå utan nått svar. Jag mår inte bra på utsidan av kroppen eller inne i kroppen och gett upp hoppet om ett till barn. Men som ena gynekologen bannar mig med; ska inte fokusera på de negativa och jag ska bara vara tacksam över att jag lyckats få två barn. Njut av dom istället för tänka på fler.

    Eller som andra sa; nu fattas bara att bekräfta ett till missfall sen kan jag ställa mig i kö för utredning igen... (läs med ett sarkastiskt hopplöst tonläge från min sida. Denna kommentar blev sagd i all välmening men säger samtidigt så mycket om hur sjukvården behandlar och låter oss gå igenom hemskhet efter hemskhet innan vi ens får hamna på väntelista.)
  • Thu 11 Jul 2019 17:30
    #11
    UndrandeSökare skrev 2019-05-19 17:19:55 följande:

    Längtar88- Jag beklagar verkligen det du fått utstå.

    Jag vet hur jobbigt det är med missfall och hur ansträngande det är att slåss mot svensk sjukvård.

    Jag och min sambo har haft 6 missfall, inga barn sen innan. Efter 3e missfallet fick vi göra en svensk missfallsutredning, som tyvärr inte visade något för de tog för få prover.

    Jag hittade då Atentråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" och vi reste till Life clinic i Aten där vi fick en mycket bättre utredning än den svenska. Det visade sig att mina missfall beror på att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av Trombyl, Fragmin, Kortison och intralipiddropp.

    Så om du orkar fortsätta kämpa så kom till Atentråden, där finns många i samma situation som oss, som redan lyckats med behandlingen som jag nämnde ovan.


    Lämnade forumet lite för jag var för hormonell och ledsen för att orka svara. Uppskattar all tid ni lagt att svara och stötta. Tack!

    Vet inte om det är rätt grupp när jag inte aktivt försöker bli gravid eller har råd lägga den summan på läkarbesök just nu. Även fast det absolut är värt det för att slippa blöda missfall istället för mens...

    Jag började få missfall i dec -15, gravid jan -16 som sluta i ma och operation i slutet av april. Gravid så gott som varje månad därefter (fick alltid äl cd 13-15 efter mf-mensen) som sluta i missfall senast v5-6 ungefär om jag minns rätt.

    Gravid ungefär september (om jag tänker rätt nu) som resulterade i bebis född juni -17. Första mf därefter i slutet av september -17, sen några jag valt glömma (testade ofast inte och försökte ignorera symptomen), december -18 tog jag iaf test som visa positivt men sluta i mf, nått mer positivt mellan och nu senast som jag skrev om här i tråden.

    Så de kanske inte är så många missfall men så intensivt ofta så de känns betydligt mer. Vissa test jag tolkat som negativa då har jag långt senare när jag rensat bilder sett som positiva osv...

    Lyckas inte behålla bebis, kan inte använda preventivmedel (testade sista varianten efter de här mf och blev riktigt dålig så läkarna så åt mig avbryta) och bara frustrerad över allt.

    Känns ju fel behöva avstå sex osv för att slippa missfall? Sterilisera mig fast jag vill ha mer barn för att inte känna mig så här hemsk och oansvarsfull?

    Nu skriker kroppen redan gravid igen -första mensen efter de två jag haft när jag börja och sluta med preventivmedel. Får vänta och se om jag blir sen innan jag testar. Är bara äl+8 än.

    Vet inte hur eller vad jag ska göra nu. Orkar inte mer.

    Önskar jag kunde påverka men då måste jag veta vad som är fel....
Svar på tråden Bra storlek och värden? Varför tappar jag då graviditeterna?