• pepsi20

    Primout nor- Gravid

    Hej!

    Nästa vecka ska jag åka utomlands & vill gärna skjuta upp mensen med primolut Nor men grejen är att det verkar farligt om man vill bli/är gravid. Min ägglossning skedde nu i helgen enligt NC och det finns en liten chans att jag kan ha blivit gravid. Så jag undrar bara hur farligt det egentligen är & om det är någon som använt primolut nor vid försök till att bli gravid? :)

  • Svar på tråden Primout nor- Gravid
  • Anonym (Cyklo-f)

    Jag har aldrig använt primolut nor för att skuta upp/ stoppa mensen så jag vet inte när man måste börja ta det osv. 

    Däremot så har jag använt Cyklo-F för att stoppa mensen, det är egentligen till för att minska rikliga blödningar men det läkemedlet funkar också att stoppa mensen helt. Det är receptfritt och så länge man tar tabletterna får man ingen mens och när man slutar ta så kommer mensen, så jag tog på dagarna och inte på nätterna så då blödde jag lite på nätterna. Beroende på hur mycket man blöder så kan man behöva ta lite olika många tabletter, står på asken hur mycket man kan ta.

    Eftersom man inte behöver ta det innan man får mens utan man tar det när mensen har börjat så riskerar du inte att ta det trots graviditet. Kommer ingen mens så tar du det bara inte. :)

  • Nonym

    Jag använde primolut nor och försköt mensen när jag skulle gifta mig.. slutade med pillerna ett par dagar efter bröllopet men mensen kom inte för jag hade blivit oplanerat gravid..

    fick panik och ringde läkaren som skrivit ut tabletterna, men han sa att det inte var någon fara så tidigt i graviditeten..

    Slutade dock med MA runt vecka 9-11 (beroende på hur man räknar, hade väldigt lång cykel) och embryot hade dött runt vecka 5.. om det var tabletternas fel kan jag inte svara på..

  • Nonym
    Anonym (Cyklo-f) skrev 2019-05-13 15:57:21 följande:

    Jag har aldrig använt primolut nor för att skuta upp/ stoppa mensen så jag vet inte när man måste börja ta det osv. 

    Däremot så har jag använt Cyklo-F för att stoppa mensen, det är egentligen till för att minska rikliga blödningar men det läkemedlet funkar också att stoppa mensen helt. Det är receptfritt och så länge man tar tabletterna får man ingen mens och när man slutar ta så kommer mensen, så jag tog på dagarna och inte på nätterna så då blödde jag lite på nätterna. Beroende på hur mycket man blöder så kan man behöva ta lite olika många tabletter, står på asken hur mycket man kan ta.

    Eftersom man inte behöver ta det innan man får mens utan man tar det när mensen har börjat så riskerar du inte att ta det trots graviditet. Kommer ingen mens så tar du det bara inte. :)


    Fast nej, så funkar det inte alls.. cyklo-f är att läkemedel mot rikliga blödningar, har man inte det så ska man nog undvika att ta de tabletterna..

    Jag har tranexamsyra (verksam substans i cyklo-f) på recept, och trots att jag tar 2 tabletter 3 gånger dagligen så blöder jag så mycket att en rosa ob inte håller mer än max en timma, så att det skulle vara något mirakelmedel som stoppar mensen är bara inte sant, tyvärr..
  • pepsi20

    Tack för era svar! Är fortfarande kluven så vad hade ni gjort i min situation? Åker den 23e å ska få mens exakt den dagen & vill helst inte slösa hela resan på att blöda :/

  • Nonym
    pepsi20 skrev 2019-05-13 22:04:42 följande:

    Tack för era svar! Är fortfarande kluven så vad hade ni gjort i min situation? Åker den 23e å ska få mens exakt den dagen & vill helst inte slösa hela resan på att blöda :/


    Beror väl på lite hur mycket du blöder när du har mens också? När jag gick på p-piller och hade såna blödningar att jag klarade mig i tre timmar på en blå ob så hade jag nog åkt trots mens (iaf efter den erfarenheten jag nu har med mitt MA och men så som jag har det idag (katastrofblödningar, blöder igenom natt-ob+förlossningsbinda på under 30 minuter om jag inte tar medicin) så hade jag ALDRIG åkt utan att ta medicin mot mensen..

    Men å andra sidan borde du ju kunna be läkare om primolut och ta graviditetstest innan du börjar ta dem?
  • Anonym (Cyklo-f)
    Nonym skrev 2019-05-13 21:17:19 följande:

    Fast nej, så funkar det inte alls.. cyklo-f är att läkemedel mot rikliga blödningar, har man inte det så ska man nog undvika att ta de tabletterna..

    Jag har tranexamsyra (verksam substans i cyklo-f) på recept, och trots att jag tar 2 tabletter 3 gånger dagligen så blöder jag så mycket att en rosa ob inte håller mer än max en timma, så att det skulle vara något mirakelmedel som stoppar mensen är bara inte sant, tyvärr..


    Det gör kanske inte det för dig som har rikliga menstruationer. Men för mig funkar det. Jag blöder ändå hyfsat mycket i vanliga fall men det slutade helt av cykla-f. Jag behövde inte ens ta den full dosen som det stod på paketet. Anledningen att jag ens testade var för flera andra av mina vänninor provat det innan, med framgång.

    Det skadar ju inte att testa om hon inte vill riskera att ta primolut nor. Eftersom man börjar ta cyklof först när mensen är igång och det är receptfritt.

    Om inte annat så blir flödet mindre och det är ju också bra på solsemester. :)
Svar på tråden Primout nor- Gravid