• mrsplupp

    Sonen har blivit så mammig

    Hej.

    Vill gärna ha tips och råd angående sonen.

    Jag och sonens far separerade för två år sedan och har ett väldigt gott samarbete. Han är trygg hos pappan och tycker om sin nya bonusmamma. Han är trygg här hos mig och över lag har han klarat vår separation bra.

    Nu väntar pappan och bonus mamman en bäbis som kommer om en månad. Jag försöker prata om bäbisen och fråga vad han tycker, hur han känner, om det är spännande osv. Men han är rätt få ordig. Jag vet inte hur mycket pappan och bonus mamman pratar med sonen om vad som kommer hända framöver och hur mycket han förstår. Sonen är 7 år. Jag är helatiden positiv till bonusmamma och det nya barnet.

    Men nu har sonen blivit extremt mammig, han vill bara vara med mig och sova här. Vi har varannan vecka och det har hittills fungerat bra.

    Jag har en ny relation med en man, men vi bor inte o hop.så det är jag och sonen som bor här och min nya msn sover över någon gång i veckan när sonen är hos mig.

    Jag förstår att det är mycket förändringar på gång i livet.

    Jag har även en liten rädsla om att pappan till min son kommer att lite glömma bort vår son när den nya bäbisen kommer. Detta pga att vår son är extremt lätt att ha att göra med, aldrig trotsar eller vråkar. Jag har föreslagit att sonen och pappan ska hotta på lite mer saker på tu man hand, bara de två så sonen får känna sig utvald fortfarande.

    Jag önskar tips på hur jag kan hjälpa till så att vår son känner sig så trygg som möjligt.

    Ni andra med varannan vecka där det har tillkommit en ny liten familjemedlem, hur gjorde ni och hur reagerade era barn?

    Nu vart det långt men tacksam för svar

  • Svar på tråden Sonen har blivit så mammig
  • Sötsug

    Barn är i perioder mammiga och pappiga. I just din sons fall så har du allt fokus på honom när han är hos dig. Hos pappan förändras situationen och det blir nu ett mer delat fokus med honom och den kommande bebisen. De kanske pratar mycket om bebisen, köper bebissaker etc och han känner sig lite förbisedd. Därför känns det nog bättre att vara hos dig för tillfället.

    Har du pratat med pappan om sonens mammighet? Tänker att det kan vara bra för pappan att visa att sonen också är viktig. Göra saker ensam med honom och involvera honom i val kring bebisen. Vad tycker sonen bebisen behöver t ex? Är lätt att fokus hamnar på kommande barnet och de övriga barnen blir bortglömda. Om det dessutom är bonusmammans första biologiska barn så är det klart hennes känslor för barnet i magen tar över och det blir fullt fokus på bebisen.

    När kommer bebisen? Är det länge kvar kanske det kan vara aktuellt för en kortare period att sonen bor mer hoa dig, men det är även viktigt med relationsskapandet mellan sonen och den bebisen sen när den är född. Så det inte blir så att sonen knappt är något hos pappa när bebisen föds, då kommer han nog könna sig bortbytt.

    Här väntar vi gemensamt barn och båda har barn sedan tidigare. Jag försöker involvera barnen i bebisen. Prata om framtiden. Vad tycker de är viktigt att bebisen behöver? Vad kommer de lära bebisen? Ska de vara med och båda bebisen? Hur tror de bebisen kommer se ut? osv. Försöker göra aktiviteter tillsammans med barnen och visa att dem också är viktiga och försöker att inte få dem att känna sig undanskuffade på något vis.

  • mrsplupp

    Hej

    Tusen tack för svar.

    Jag har föreslagit att sonen och pappan gör lite egna aktiviteter själv så att han fortfarande känner sig viktigt hos pappan. Det är bonusmamma första barn så det är klart det är speciellt. Men som sagt pappan har en tendens att glömma sonen. Det var lika när han träffade den nuvarande bonusmammmam. Allt skulle gå så fort, med att flytta i hop osv. Jag däremot vill inte dra in min nya partner och bo i hop än.

    Det är svårt. Blir ledsen att se att sonen bli bortprioriterad hos pappan

    Barnet kommer om mindre än en månad så det är inte så lång tid kvar.

    Känns svårt som mamma att vet hur jag ska agera på bästa sätt

  • ALM82

    Hej!

    Jag kan svara lite från en bonusmammas sida :)

    Vi är i princip samma situation som dig, fast jag är bonusmamman i situationen (däremot så tror jag inte att biomamman är speciellt positiv gentemot mig). Jag och min sambo har en dotter tillsammans som är 1 år nu, han har en son sen tidigare som nu är 5 (han var alltså 4 när vår dotter föddes). Det tipset jag har är att inte göra en så stor grej av det från din sida, låt pappan och bonusmamman sköta "bebisnacket", kanske kan du, när bebisen fötts, fråga om ni ska köpa en liten present? Är du orolig så tror jag att din son känner av det och tyr sig mer till dig, och blir mer mammig av den anledningen också. Men självklart så är det en stor förändring i din sons liv men han har nog redan lärt sig att "dela" uppmärksamheten hos pappa då han har en ny sambo vilket gör att dynamiken hos hans pappa redan är ändrad. Chocken hade nog blivit större om du helt plötsligt hade blivit gravid då ni lever mer i symbios utan någon utomstående som "stör". 
    Det du kanske kan förbereda dig på är att få frågor om hur det var när han låg i magen eller när han var bebis ;) Men jag tycker inte att det är något som du behöver ta upp.   

    Var inte orolig att din son kommer få mindre uppmärksamhet, hur tror du flerbarnsfamiljer gör? :) 
    Det här kommer att gå bra! 

Svar på tråden Sonen har blivit så mammig