• Mon 13 May 2019 19:07
    1503 visningar
    19 svar
    19
    1503

    Längtan efter en liten flicka

    Längtan efter en dotter betyder på inget sätt att du inte är glad över de pojkar du har eller inte skulle bli överlycklig över en 4:e pojke. Att man känner en önskan efter ett barn som kommer växa upp och bli som en själv är inget konstigt, mamma-dotter-relation är annorlunda mot en mor-son-relation att känna en önskan att få uppleva båda är varken ovanligt eller förbjudet att känna. Ett litet sting av besvikelse att man inte kommer få det är heller inte ?fel? om det däremot är något som oroar dig på ett djupare plan, att du skulle känna mindre för en pojke eller så då tror jag att du ska prata med någon.

    Annars sluta känna att det är så förbjudet, och säg till din svägerska och din bror att du faktiskt blir ledsen när de retas med dig, alla tror att de måste säga att det inte spelar någon roll, och att det är ?fel? att önska ett visst kön. Jag tror alla som legat där med en bebis på bröstet vet att det absolut SISTA man tänker på då är vilket kön hen har, det är oftast en besvikelse och något som känns jobbigt innan bebisen är här. Jag tror att du skulle må bättre om du tillät dig själv att känna vad du känner, du vill gärna ha en dotter, och det är en liten sorg att aldrig få det, det betyder inte att du skulle byta bort någon av dina 4 pojkar för något som helst i världen. Både den totala absoluta kärleken till sin lilla pojke och besvikelsen att aldrig få en dotter kan existerar och får finnas samtidigt i kroppen utan att man ska behöva må dåligt över det. <3


    Pojke 9-12-17
  • Tue 14 May 2019 09:11
    #9
    Babymama skrev 2019-05-13 20:43:57 följande:

    Jag tycker att JSV skriver allt så bra här ovanför. Säg till din svägerska att du blir ledsen av kommentarerna, och att du längtar efter en flicka. Det är ju inte förbjudet att känna så!

    Sen kan jag själv som varande mamma till både pojkar och flickor säga att jag inte tycker att det är någon skillnad. Om det handlad om att klä i rosa och volanger så är det ju faktiskt egentligen bara vi själva som sätter gränserna där. En pojke kan också ha klänning om han skulle vilja det, och många små pojkar vill faktiskt det. Min son älskar typiskt tjejiga kläder och leksaker. Och det där med att relationen mellan mor och dotter skulle vara annorlunda en mor- och son-relation behöver verkligen inte stämma. Jag har inte en bra relation till min egen mamma, medan min bror och mamma har varit som ler och långhalm sen den dagen han föddes. Det har bara med personligheter att göra tror jag.

    Min yngsta dotter är en riktig pojkflicka, och det var jag själv också som liten. Älskade att leka krig, klädde mig inte tjejigt osv. Så vad skulle skillnaden egentligen vara? Det är bara i tanken tror jag. Att man tror att en flicka kommer vilja sitta i mammas knä och gosa, ha volangklänning och baka muffins. Medan pojkarna härjar och är tuffa. Det är bara en myt!


    Vill bara säga att iaf för min del så när jag tänker på annorlunda relation så tänkte jag inte så mycket på kläder, lekar eller så. Jag var (och är väl fortfarande egentligen haha) en riktig pojkflicka, och skulle förmodligen vara ganska tafatt om jag fick en liten flicka som ville ha volanger och fixa hår och naglar (inget bra på sådant) jag tänkte lite mer långsiktigt, att en liten flicka växer ju upp kanske också blir mamma och att man delar lite andra sådana saker som gör relationen annorlunda. Jag har också alltid stått otroligt nära min pappa.

    Pga att jag varit en sådan pojkflicka önskade jag en pojke, inte av något annat skäl än att jag innerst inne är rädd att jag inte skulle vara en lika bra mamma till en liten flicka... en rädsla om säkert skulle släppa direkt hon var här
    Pojke 9-12-17
  • Tue 14 May 2019 17:19
    #11
    Babymama skrev 2019-05-14 14:48:45 följande:

    Än så länge har jag inte upplevt någon skillnad i hur det är att vara mamma till pojke eller flicka. Men min äldsta är bara sju förstås. Kan kanske ändras! Och du, du skulle vara en fantastisk flickmamma. Ta bort påtvingade flickkläder och könsstereotypa lekar så är ju barn exakt likadana inuti.

    Min och min egen mammas relation har snarare blivit mycket sämre sen jag själv fick barn. Jag tänkte nog också att det skulle bli härligt när hon blev mormor och vi hade den kvinnliga erfarenheten att dela, graviditet osv. Men icke. Vi hade en bättre relation innan mina barn kom. När jag blev (planerat) gravid med min man (hade utbildning, hus och fast jobb) kunde min mamma inte glädjas alls för vår skull. Hon hade en helt annan syn det här med att bli förälder än mig och vi har verkligen glidit ifrån varandra sedan första barnet föddes. Hon säger bara att hon inte gillade småbarnsåren, tyckte graviditet och förlossning var jobbigt, att det var tufft att få andra barnet osv, därför tycker hon, citat: att ni behöver inte skaffa barn. Det finns så många barn i världen.

    Jag älskar allt med barnen och även om det är tufft att vara gravid så går det ju det med. Jag märker också tydligt att min mamma mest är intresserad av att leva sitt eget liv. Hon köper gärna saker till barnen (aldrig något de önskar sig eller behöver) men är sällan här, hjälper aldrig till. Nej usch. Vår mor-dotter-relation är urusel verkligen. Hoppas att jag aldrig blir likadan mot mina barn.


    Oj.. vad tråkigt att det blivit så. För mig blev det tvärtom efter jag fick barn kom jag och min mamma mycket mycket närmare varandra. Klart det är olika, det är väl det just det är det här med ett önskan om ett visst kön, man får inte en pojke eller en flicka, man får ett barn, innan har man idéer och tankar kring det sedan får man en individ och relationen med varje barn är unik oavsett kön.

    Tack, det vet jag ju egentligen men det är en sådan rädsla jag har som jag vet inte kommer betyda nånting sen
    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Längtan efter en liten flicka