• Anonym (Sambo)

    Han åker utomlands om två veckor, är borta 8 nätter, och skiter fullständigt i oss här hemma...

    Bor i hus med min sambo och har en 11åring tillsammans. Jag är sjukskriven sedan flera år tillbaks pga olika sjukdommar vilket gör mig extremt trött och ofta helt slut i "tankeverksamheten". Att laga en middag kan ibland ta all min energi.

    Igårkväll när vi låg i sängen frågade min sambo mig om vi hade något speciellt inplanerat för v22. "-Nää, inte vad jag vet just nu så... " svarade jag. Han berättade att hans 2 vänner skulle åka utomlands och det hade varit kul att hänga med.

    Jag svarade att även om vi inte har något JUST v 22 så fyller sonen år före, det är 4 dagars ledigt den veckan och våran son är otroligt energirik, och det är ett kalas helgen efter.

    Han fick en buffemiddag på båt av mig och sonen som vi pratade om att ta runt den helgen. När jag nämde det sa han bara att "då får vi väl skita i att åka båten då." Jag har redan betalat biljetterna och har sjukpennig så för min ekonomi är det en enormt stor utgift.

    Min energi orkar inte med att styra upp allt som ska göras själv en hel vecka. Laga mat, handla, aktivera sonen, köra honom till träningarna städa, tvätta osv. Vi somnade.

    Idag ringer sambon och säger att han bokat resan och betalat den så det går inte avboka.

    Jag känner mig totalt överkörd och börjar surra om att "det funkar ju inte hur tänker du?"

    Han är på jobbet när vi pratar så han säger "slutar du inte tjata nu så blockar jag ditt nummer!" (Han är 60 år.) Så jag vågar inte ringa honom igen.

    Han har åkt utomlands tidigare utan mig eftersom min kropp inte orkar sådana saker, och det är helt okej för mig. Men då har han tagit med sig sonen och vi har PLANERAT det ihop. Nu fick jag bara allt nerkastat i knät.

    Vad gör jag nu? Sambon kommer hem vid 20 idag, hur ska jag förhålla mig till honom?

    Vad hade ni gjort???

  • Svar på tråden Han åker utomlands om två veckor, är borta 8 nätter, och skiter fullständigt i oss här hemma...
  • Anonym (Präktighet)

    Förstår dig och att du är sjuk, sonen och du får hitta på saker efter din ork - kanske baka ihop och ta en fika, titta på film osv. Men tycker definitivt att din man skulle pratat med dig. Spelar ingen roll om han är 60 år eller 30 år, han har ju ett ansvar för er familj.

    Kanske något företag kan köra ut med mat så ni kan handla via nätet? Alternativt så får du fylla upp frys och skafferi innan, tänk till lite redan nu när du skriver inköpslistan, även om det är svårt att fixa färskvaror just nu, men mycket går ju att frysa in i alla fall!

    Satsa, i samråd med sonen, på enkel mat, du har fått en del toppentips här innan från bra inlägg. Andra tips är ju att se till att när ni redan nu lagar mat ser till att slänga ner lite mer så det blir ett par matlådor i frysen. Färdiga rätter från affären är också en helt okej lösning när det behövs - bunkra upp! 

    Sonen kanske kan lära sig någon enklare matlagning? Allt från pulversoppa eller värma burksoppa till att steka ett par pannkakor eller köttbullar och makaroner? 

    Varma mackor kan man också göra ganska matiga om inspirationen tryter. 

    Som någon annan skrev - lär även sonen fixa någon enstaka tvättmaskin och att hänga upp tvätten/torktumla. 

    Och buffébåten - har du någon bra vän du kan bjuda med istället, som kanske också kan köra dit er? Prata med din vän i så fall, fråga om den personen kanske kan hjälpa till om du behöver under veckan med nåt som som ett stort tack så bjuder ni på buffébåten (och då är middagen klar där med! )

    Kan vara så att denna veckan med sonen är precis det som ni två behöver? Ibland är det lättare att få med barnen i samma riktning som man själv vill när det inte finns någon mer där som kan svara tvärtemot.

    Hoppas du får en bra vecka med sonen ändå, och nästa gång är det förhoppningsvis du som hittar orken att dra iväg en vecka med hänvisning till att sambon drog i väg nu. 

  • Pope Joan II
    Anonym (Präktighet) skrev 2019-05-15 09:41:29 följande:

    Förstår dig och att du är sjuk, sonen och du får hitta på saker efter din ork - kanske baka ihop och ta en fika, titta på film osv. Men tycker definitivt att din man skulle pratat med dig. Spelar ingen roll om han är 60 år eller 30 år, han har ju ett ansvar för er familj.

    Kanske något företag kan köra ut med mat så ni kan handla via nätet? Alternativt så får du fylla upp frys och skafferi innan, tänk till lite redan nu när du skriver inköpslistan, även om det är svårt att fixa färskvaror just nu, men mycket går ju att frysa in i alla fall!

    Satsa, i samråd med sonen, på enkel mat, du har fått en del toppentips här innan från bra inlägg. Andra tips är ju att se till att när ni redan nu lagar mat ser till att slänga ner lite mer så det blir ett par matlådor i frysen. Färdiga rätter från affären är också en helt okej lösning när det behövs - bunkra upp! 

    Sonen kanske kan lära sig någon enklare matlagning? Allt från pulversoppa eller värma burksoppa till att steka ett par pannkakor eller köttbullar och makaroner? 

    Varma mackor kan man också göra ganska matiga om inspirationen tryter. 

    Som någon annan skrev - lär även sonen fixa någon enstaka tvättmaskin och att hänga upp tvätten/torktumla. 

    Och buffébåten - har du någon bra vän du kan bjuda med istället, som kanske också kan köra dit er? Prata med din vän i så fall, fråga om den personen kanske kan hjälpa till om du behöver under veckan med nåt som som ett stort tack så bjuder ni på buffébåten (och då är middagen klar där med! )

    Kan vara så att denna veckan med sonen är precis det som ni två behöver? Ibland är det lättare att få med barnen i samma riktning som man själv vill när det inte finns någon mer där som kan svara tvärtemot.

    Hoppas du får en bra vecka med sonen ändå, och nästa gång är det förhoppningsvis du som hittar orken att dra iväg en vecka med hänvisning till att sambon drog i väg nu. 


    Han verkar ta ett väldigt stort ansvar för familjen, då kan man ju tycka att det bör ingå lite rörelsefrihet också. 

    Angående båtresan så förstår jag saken som att den inte är bokad utan att ts bara betalat för en buffémiddag på en sådan. När så mannen frågade om om de hade något speciellt inplanerat den vecka som hans vänner skulle resa tyckte ts att bufféätandet på båt borde äga rum precis exakt då. Så förstår jag saken, men jag kan givetvis ha missuppfattat.

    "Han fick en buffemiddag på båt av mig och sonen som vi pratade om att ta runt den helgen."
  • Anonym (Esmeralda)

    Det jag brukar tänka på som hjälper är följande:
    Om jag blir ensamstående så måste jag orka alla de sakerna helt själv. Det är bara en förmån att vara två personer som tar hand om allt. En förmån man aldrig får ta för given. Vad som helst kan hända som gör att man blir tvungen att klara av allt sådant helt själv.  Vad gör man t.ex om ens partner avlider eller vill separera? I först fallet blir man tvungen att ta hand om allt själv. I andra fallet så får man i bästa fall bara allt ansvar varannan vecka. 


    Jag tror att du vet att det kommer gå bra. Det är säkert hans agerande som gjorde dig arg och fick dig att börja tveka. Tänk på att många sådana gräl kanske slutar med separation, varvid du får det mycket jobbigare än du har det nu. Medan han kanske ser fördelen att kunna göra vad han vill varannan vecka. Håll fast vid det du har, han låter som en underbar man i övrigt som tar hand om så mycket.


     

  • Anonym (nja)
    Anonym (Sambo) skrev 2019-05-14 19:19:07 följande:

    Ska försöka svara på allt.

    Jag förstår att han vill ha semester. Vännerna som åker är singlar, pensionerade och gör sådana här resor 4-5 ggr om året. De kan sticka iväg, har bara sig själva att tänka på. Men VI är en familj. Då tycker jag inte att man kan avsäga sig allt och bara dra.

    Han borde diskuterat det, att vi, tog beslutet tillsammans.

    Vi bor ute på landet, så sonen måste köras till kompisar eller så kommer de hit, vilket gör att jag inte kan slappna av då jag behöver ha lite koll på undommarna också.

    Jag vet att vi kommer överleva veckan när han är borta, har bara panik för hur det ska gå till. Jag och sonen bråkar konstant, lilltonåring

    Mina släktingar är döda, och hans mamma sitter i rullstol, inte så kul för sonen att vara där...

    Och sonen behöver inte åka på aktiviteterna, är bara synd att sambons semester ska gå ut över sonen. Men det är väl inte hela världen en vecka... Jag som är sur över att han inte tänkt på det...


    Jag tycker mer att det låter som om du egentligen är arg på dig själv, arg för att du inte orkar/klarar av vardagen utan honom. Att överleva är inte tillräckligt. Självklart ska man hjälpas åt i en familj, självklart ska man komma överens om såna här saker, men båda föräldrarna borde kunna ta hand om sonen i en vecka ensam utan större problem. 


    Som det låter så kanske han behöver en semester ensam, men sättet han gjorde det på är ju inte okej. 

  • elmadumle

    Naturligtvis diskuterar man en sån sak i ett förhållande, inte bara bokar en resa och ställer sin sambo/man inför fullbordat faktum. Det gäller givetvis för båda parter. 
    Om nu ts man tänker dra iväg så får han se till att allt finns hemma i matväg och annat som kan behövas under den veckan han är borta. En 11 åring borde klara sig så pass mycket själv att den biten borde inte vara något problem, i värsta fall får sonen finna sig i att hoppa över träningen och umgänge med kompisar om de inte kan komma till honom de dagarna. 

  • Anonym (håll)
    Anonym (Sambo) skrev 2019-05-14 19:19:07 följande:

    Ska försöka svara på allt.

    Jag förstår att han vill ha semester. Vännerna som åker är singlar, pensionerade och gör sådana här resor 4-5 ggr om året. De kan sticka iväg, har bara sig själva att tänka på. Men VI är en familj. Då tycker jag inte att man kan avsäga sig allt och bara dra.

    Han borde diskuterat det, att vi, tog beslutet tillsammans.

    Vi bor ute på landet, så sonen måste köras till kompisar eller så kommer de hit, vilket gör att jag inte kan slappna av då jag behöver ha lite koll på undommarna också.

    Jag vet att vi kommer överleva veckan när han är borta, har bara panik för hur det ska gå till. Jag och sonen bråkar konstant, lilltonåring

    Mina släktingar är döda, och hans mamma sitter i rullstol, inte så kul för sonen att vara där...

    Och sonen behöver inte åka på aktiviteterna, är bara synd att sambons semester ska gå ut över sonen. Men det är väl inte hela världen en vecka... Jag som är sur över att han inte tänkt på det...


    Jag håller med om att han borde kollat av med dig eftersom ni är en familj. Men det låter också som att han drar ett mycket tungt lass i vardagen och verkligen behöver komma iväg nu. Det är kanske så att den här resan inte kan flyttas i tid utan vill han med så är det då som gäller.

    Jag tycker också att ni ska fundera över ert liv i stort. Om du inte klarar av vardagen på egen hand med ditt barn så behöver ni kanske ordna saker och ting lite annorlunda. I värsta fall kan du ju bli ensamstående och det måste man ju kunna klara av om man är förälder.

    Ni kanske inte ska bo på landet?
    Du och sonen kanske ska jobba på er relation så att ni inte bråkar konstant?
    Ni kanske ska ha lite mer stående avlastning för er son om du inte klarar honom ens några dagar på egen hand?

    Tvätt, handling, städning och matlagning kanske ni behöver se över hur det ska skötas om inte din man gör det?

    Och att missa aktiviteter en vecka nån gång tycker jag inte är nåt att bråka om. Men det låter ganska allvarligt att du inte klarar av vardagen utan din man och att han utöver sitt arbete ska fungera som ensamförälder och i praktiken nästan personlig assistent till dig.

    Hur skulle du klara dig om din man skulle vilja skiljas? Hur skulle du klara dig om även han blev sjuk eller tom gick bort?
  • Anonym (ehhhhhhhhhhhh)

    Ts är sjukskriven, hon har varit helt ok med att mannen har åkt innan när dom pratat och planerat in det så att det fungerar för båda
    Mannen kör över ts och bokar ändå, beter sig som ett barn och hotar lägga på luren och blocka henne

    Ingenstans står det att mannen får göra allt, det står bara att hon inte orkar allt själv vilket inte är så konstigt då hon är sjukskriven han har dessutom fått åka bort själv innan men då har dom planerat det tillsammans.

    Ändå får dessa curlande mammor här på FL det till att mannen tydligen gör allt hemma(???) och att den stackars gubben behöver få vila då han utför 'assistansarbetet' och gud vet vad och han måste få åka bort på semester för stackars stackars han har det så svårt.

    Hur skulle denna man klara sig om ts inte fanns?
    Har ni tänkt på det ni som curlar ts man?

    J*vla daltande med vuxna män som ska få bete sig som barn och där allt är kvinnans fel.
    I ett normalt förhållande planerar man tillsammans när man har barn oavsett om den ena är sjuk eller inte, man drar inte bara iväg 2 veckor

  • Anonym (öh)
    Anonym (ehhhhhhhhhhhh) skrev 2019-05-15 17:27:26 följande:

    Ts är sjukskriven, hon har varit helt ok med att mannen har åkt innan när dom pratat och planerat in det så att det fungerar för båda
    Mannen kör över ts och bokar ändå, beter sig som ett barn och hotar lägga på luren och blocka henne

    Ingenstans står det att mannen får göra allt, det står bara att hon inte orkar allt själv vilket inte är så konstigt då hon är sjukskriven han har dessutom fått åka bort själv innan men då har dom planerat det tillsammans.

    Ändå får dessa curlande mammor här på FL det till att mannen tydligen gör allt hemma(???) och att den stackars gubben behöver få vila då han utför 'assistansarbetet' och gud vet vad och han måste få åka bort på semester för stackars stackars han har det så svårt.

    Hur skulle denna man klara sig om ts inte fanns?
    Har ni tänkt på det ni som curlar ts man?

    J*vla daltande med vuxna män som ska få bete sig som barn och där allt är kvinnans fel.
    I ett normalt förhållande planerar man tillsammans när man har barn oavsett om den ena är sjuk eller inte, man drar inte bara iväg 2 veckor


    Så vad tror du en människa som skriver sig så här gör i hemmet då??? 

    "vilket gör mig extremt trött och ofta helt slut i "tankeverksamheten". Att laga en middag kan ibland ta all min energi"

    Ts man klarar sig nog jätte bra utan ts, tvärtom däremot..........
  • Pope Joan II
    Anonym (ehhhhhhhhhhhh) skrev 2019-05-15 17:27:26 följande:

    Ts är sjukskriven, hon har varit helt ok med att mannen har åkt innan när dom pratat och planerat in det så att det fungerar för båda
    Mannen kör över ts och bokar ändå, beter sig som ett barn och hotar lägga på luren och blocka henne

    Ingenstans står det att mannen får göra allt, det står bara att hon inte orkar allt själv vilket inte är så konstigt då hon är sjukskriven han har dessutom fått åka bort själv innan men då har dom planerat det tillsammans.

    Ändå får dessa curlande mammor här på FL det till att mannen tydligen gör allt hemma(???) och att den stackars gubben behöver få vila då han utför 'assistansarbetet' och gud vet vad och han måste få åka bort på semester för stackars stackars han har det så svårt.

    Hur skulle denna man klara sig om ts inte fanns?
    Har ni tänkt på det ni som curlar ts man?

    J*vla daltande med vuxna män som ska få bete sig som barn och där allt är kvinnans fel.
    I ett normalt förhållande planerar man tillsammans när man har barn oavsett om den ena är sjuk eller inte, man drar inte bara iväg 2 veckor


    Två veckor? Han ska vara borta åtta nätter står det.
  • Pierott
    Anonym (ehhhhhhhhhhhh) skrev 2019-05-15 17:27:26 följande:

    Hur skulle denna man klara sig om ts inte fanns


    Frågan bör väl snarare vara, hur skulle ts klara sig om hennes man inte fanns?

    Hon målar upp en bild där hon inte klarar sig en dag utan honom för att sköta hem, barn och se till så inkomsterna rullar in.
Svar på tråden Han åker utomlands om två veckor, är borta 8 nätter, och skiter fullständigt i oss här hemma...