• Eva2019

    Kub test & moderkakasprov

    Hej, Jag vill prata om min graviditet och fostertestning!

    Jag var gravid i vecka 12 när fick göra Kub-test, resultat på nackspalten var 7,6 mm fick högrisk för stora avvikelse hos fostret!!

    Sen fick inom en vecka en tid för moderkakasprov och det gör inte alls ont så ni vet.

    Resultatet kommer mellan 3-5 arbetsdagar !

    Fick veta att foster har Down syndrom plus stor vatten i huvudet som leder till att fostret kommer inte klara sig!

    Efter en vecka fick tid för abort, detta är inte farlig heller, man får en tablet två dagar innan abort och sen dagen för abort är man på sjukhuset då vid 7-8 tiden får man 4 tabletter i underlivet och tre timmar senare 2 tabletter under tungan, jag fick lokal bedövning och den hjälpte mig mycket att känna mindre ont. Så om allt går bra vid 13-14 tiden kommer fostret ut!

    Jag har varit i Södersjukhuset och fick mycket hjälp så duktiga och trevliga personal och rekommendera alla att få hjälp där om det går!

    Jag berättar detta för alla som kommer gå genom samma upplevelse och vill säga att allt kommer gå bra, jag var så rädd och orolig men på verklighet är det inte så.

    Ni måste ta det lugnt och ni är välkomna att ställa frågor till mig.

    Lycka till för alla ????

  • Svar på tråden Kub test & moderkakasprov
  • Anonym (Sorg)
    Eva2019 skrev 2019-05-15 07:45:34 följande:

    Hej, Jag vill prata om min graviditet och fostertestning!

    Jag var gravid i vecka 12 när fick göra Kub-test, resultat på nackspalten var 7,6 mm fick högrisk för stora avvikelse hos fostret!!

    Sen fick inom en vecka en tid för moderkakasprov och det gör inte alls ont så ni vet.

    Resultatet kommer mellan 3-5 arbetsdagar !

    Fick veta att foster har Down syndrom plus stor vatten i huvudet som leder till att fostret kommer inte klara sig!

    Efter en vecka fick tid för abort, detta är inte farlig heller, man får en tablet två dagar innan abort och sen dagen för abort är man på sjukhuset då vid 7-8 tiden får man 4 tabletter i underlivet och tre timmar senare 2 tabletter under tungan, jag fick lokal bedövning och den hjälpte mig mycket att känna mindre ont. Så om allt går bra vid 13-14 tiden kommer fostret ut!

    Jag har varit i Södersjukhuset och fick mycket hjälp så duktiga och trevliga personal och rekommendera alla att få hjälp där om det går!

    Jag berättar detta för alla som kommer gå genom samma upplevelse och vill säga att allt kommer gå bra, jag var så rädd och orolig men på verklighet är det inte så.

    Ni måste ta det lugnt och ni är välkomna att ställa frågor till mig.

    Lycka till för alla ????


    Jag förstår att du menar väl men för de flesta är det väl en enorm sorg att behöva ta bort ett foster även om det är sjukt. Så att säga att man måste ta det lugnt och att allt kommer att gå bra känns lite verklighetsfrånvänt. Om man känner att man måste välja bort en bebis så behöver man inte ta det lugnt, man får känna precis vilka känslor man vill. Det är naturligt och en del i sorgearbetet. Alla reagerar olika. Och visst, aborten kan gå enkelt, men ofta är det ändå en hemsk upplevelse med mycket dubbla känslor och sorg. Jag har själv gått igenom det två gånger och även om det inte blev några komplikationer så är det fortfarande väldigt jobbiga minnen.

    Jag tror det är viktigt att säga att alla känslor och reaktioner är ok när man måste gå igenom ett avbrytande av en graviditet. Det är ok att vara rädd, ok att vara lugn, ok att inte vara lugn.
  • Eva2019

    Hej, självklart det är sorg och svårt att ta sånt beslut!

    Syftet med min inlägg att lugna ner alla kvinnor som kommer gå igenom samma sak. Jag blev ledsen och chokad och orolig och läste mycket om kub och moderkaksprov! Var rädd innan aborten!

    Men det var inte så fara.

    Jag förstår dig och beklagar din sorg och hoppas det går bättre nästa gång.

  • Anonym (DS-Mamma)

    Hej! 

    Sorligt att behöva läsa om din abort.

    Gjorde också ett kub test med min dotter , där proverna visade höga siffror , dock så bestämde jag mig för att fortsätta min graviditet.

    En frisk liten flicka med downsyndrom föddes..

    men detta inlägg så ville jag bara säga att downsyndrom inte är något dödsdömt och heller ingen sjukdom , jag fick höra orden
    ( ditt barn kommer inte kunna leva utanför magen ) men ack så fel dom hade :)

  • Anonym (DS-mamma 2)

    Så tråkigt att du fick göra abort!

    Jag hade också dåligt resultat på kub, och var rädd att det skulle bli allvarliga fel så jag i princip skulle tvingas göra abort. Men lyckan var stor när testet bara visade på downs!

  • Sandrolina

    Hej, tack för att du delar din personliga upplevelse.

    Jag är gravid på 11+5 och hade KUB test. Nackspalten visade sig på 3,9 mm, och näsbenet på mitt barn syntes inte. Pga min ålder, 38 år, sa gynekologen att det finns 70-80% risk att barnet inte är friskt. Jag har tidigare haft 2 missfall och har inga barn. Jag trodde verkligen att denna gång skulle allt gå bra. Jsg fick tid för moderkaksprov men det gick inte så bra eftersom nålen inte kunde direkt gå igenom lovmodersväggen. Jag har fått en ny tid inom 1 vecka.

    Jag är så ledsen, så orolig att det ska gå fel till slut. Jag kan inte sova om nätterna och kan knappt äta. Dock tvingar jag mig själv eftersom min bebis behöver så mycket näring som möjligt. Jag har också läst såååå mycket på nätet, och har sett att det har gått brq till slut för många kvinnor. Även om min chans till ett friskt barn verkar ligga på en mycket låg nivå, vill jag så gärna veta om någon fick dåligt resultat på KUB, men att det sedan visade sig att det gick bra? Jag hänger på hoppets lina och vill inte släppa taget. Kan det vända för mig? Finns det verkligen något hopp där ute?

  • Anonym (Anonym)
    Sandrolina skrev 2019-06-01 13:00:35 följande:

    Hej, tack för att du delar din personliga upplevelse.

    Jag är gravid på 11+5 och hade KUB test. Nackspalten visade sig på 3,9 mm, och näsbenet på mitt barn syntes inte. Pga min ålder, 38 år, sa gynekologen att det finns 70-80% risk att barnet inte är friskt. Jag har tidigare haft 2 missfall och har inga barn. Jag trodde verkligen att denna gång skulle allt gå bra. Jsg fick tid för moderkaksprov men det gick inte så bra eftersom nålen inte kunde direkt gå igenom lovmodersväggen. Jag har fått en ny tid inom 1 vecka.

    Jag är så ledsen, så orolig att det ska gå fel till slut. Jag kan inte sova om nätterna och kan knappt äta. Dock tvingar jag mig själv eftersom min bebis behöver så mycket näring som möjligt. Jag har också läst såååå mycket på nätet, och har sett att det har gått brq till slut för många kvinnor. Även om min chans till ett friskt barn verkar ligga på en mycket låg nivå, vill jag så gärna veta om någon fick dåligt resultat på KUB, men att det sedan visade sig att det gick bra? Jag hänger på hoppets lina och vill inte släppa taget. Kan det vända för mig? Finns det verkligen något hopp där ute?


    Beklagar att du får gå igenom detta!

    Har en liten fundering, varför gör man inte NIPT innan man går vidare med moderkaksprov? Trodde att det var nästa steg om det nu var så att man får dåliga värden på KUB?
  • Sandrolina
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-01 13:07:39 följande:

    Beklagar att du får gå igenom detta!

    Har en liten fundering, varför gör man inte NIPT innan man går vidare med moderkaksprov? Trodde att det var nästa steg om det nu var så att man får dåliga värden på KUB?


    Hej, och tack så mycket. Jag fick veta att det var pga min ålder (eftersom jag är så pass "gammal"). Jag hoppas att det vänder sig och jag vaknar från denna mardröm.
  • Värphönan
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-01 13:07:39 följande:

    Beklagar att du får gå igenom detta!

    Har en liten fundering, varför gör man inte NIPT innan man går vidare med moderkaksprov? Trodde att det var nästa steg om det nu var så att man får dåliga värden på KUB?


    Nipt erbjuds inte överallt i landet heller utan det är ofta något man måste göra privat och betala mellan 5-9000kr för. Nipt ger ju också bara en sannolikhet så det är egentligen bara fvp och moderkaksprov som är helt tillförlitliga.
Svar på tråden Kub test & moderkakasprov