• Anonym (Hen)
    Wed 15 May 2019 09:04
    1336 visningar
    41 svar
    41
    1336

    I vilken ålder ska de vika sin egen tvätt?

    Vi är inte överens gällande vilka krav man kan ställa på barnen, så vi frågar här.

    I vilken ålder kan man kräva att de viker sin egen tvätt? De är 4, 7 och 10 och ena anser att alla tre borde vika sitt eget medan andra anser att bara den äldsta kan förväntas klara det.

  • Svar på tråden I vilken ålder ska de vika sin egen tvätt?
  • Anonym (super­mom)
    Thu 16 May 2019 15:27
    #31

    Vid tre har mina barn fått börja göra det, med min hjälp. Successivt har de fått göra mer och mer själva och nu när de är 6 och 8 klarar de av att både starta och avsluta tvätt alldeles själva, förutom att de inte når upp till tvättlinan utomhus än.

  • nernu
    Thu 16 May 2019 18:18
    #32

    Alla tre kan hjälpa till efter förmåga. Men jag hade nog inte gett någon av dem det fulla ansvaret för att hålla ordning på kläder och tvätt.

  • Anonym (A)
    Thu 16 May 2019 18:24
    #33

    Alla efter förmåga.

  • Thu 16 May 2019 18:25
    #34

    Tioåringen

  • modsey
    Thu 16 May 2019 20:33
    #35

    Klart att egentligen alla kan, i synnerhet den äldsta. Erkänner dock att mina snart 11 åringar inte gör det. De stora barnen har nog inte gjort det förän i tonåren....

  • Anonym (***)
    Thu 16 May 2019 20:54
    #36
    Anonym (Hen) skrev 2019-05-15 09:04:42 följande:

    Vi är inte överens gällande vilka krav man kan ställa på barnen, så vi frågar här.

    I vilken ålder kan man kräva att de viker sin egen tvätt? De är 4, 7 och 10 och ena anser att alla tre borde vika sitt eget medan andra anser att bara den äldsta kan förväntas klara det.


    Men nu har ni ju väntat i 10 år, då kan ni väl inte förvänta er att den minsta ska börja med  det redan?

    Har den som vill att alla  ska göra  det, pratat om detta sedan äldsta var 4 år?
  • Anonym (Pedan­t)
    Thu 16 May 2019 21:06
    #37

    Alltså, jag skulle nog inte klara av att överlåta det till mina barn, 8 och 10 år ????. Även om de är väldigt duktiga o noggranna o vill göra rätt. Jag vill ha det snyggt o prydligt även i deras garderober, allt ska va sorterat o ligga på rätt plats. Tror inte de skulle klara vika tvätten lika slätt som jag. Tror inte de kommer ha svårt lära sej senare. De hjälper till med annat i dagsläget, tex plockar disk, rensar ogräs, vattnar, går med sopor osv

  • Thu 16 May 2019 21:07
    #38
    Anonym (Hen) skrev 2019-05-15 09:04:42 följande:

    Vi är inte överens gällande vilka krav man kan ställa på barnen, så vi frågar här.

    I vilken ålder kan man kräva att de viker sin egen tvätt? De är 4, 7 och 10 och ena anser att alla tre borde vika sitt eget medan andra anser att bara den äldsta kan förväntas klara det.


    Runt 7-8 är det nog att se som möjligt att rent praktiskt lära sig det.

    Jag skulle dock inte kräva det förrän uppåt 10-12.
  • Thu 16 May 2019 21:11
    #39
    Anonym (Pedant) skrev 2019-05-16 21:06:15 följande:

    Alltså, jag skulle nog inte klara av att överlåta det till mina barn, 8 och 10 år ????. Även om de är väldigt duktiga o noggranna o vill göra rätt. Jag vill ha det snyggt o prydligt även i deras garderober, allt ska va sorterat o ligga på rätt plats. Tror inte de skulle klara vika tvätten lika slätt som jag. Tror inte de kommer ha svårt lära sej senare. De hjälper till med annat i dagsläget, tex plockar disk, rensar ogräs, vattnar, går med sopor osv


    Jag tänker lite som du.

    De skulle kunna klara det, men kanske inte med önskvärt resultat.

    Det har inte bara med färdigheter att göra, utan även tålamod.
  • Anonym (Mia)
    Thu 16 May 2019 21:21
    #40
    Anonym (Pedant) skrev 2019-05-16 21:06:15 följande:

    Alltså, jag skulle nog inte klara av att överlåta det till mina barn, 8 och 10 år ????. Även om de är väldigt duktiga o noggranna o vill göra rätt. Jag vill ha det snyggt o prydligt även i deras garderober, allt ska va sorterat o ligga på rätt plats. Tror inte de skulle klara vika tvätten lika slätt som jag. Tror inte de kommer ha svårt lära sej senare. De hjälper till med annat i dagsläget, tex plockar disk, rensar ogräs, vattnar, går med sopor osv


    Oj. Vad olika man är. :) Jag skulle nog inte våga låta barnen gå i närheten av mina rabatter, i alla fall inte om våren. Där kan ju saker faktiskt dö.
  • Fri 17 May 2019 09:10
    #41
    Anonym (Hen) skrev 2019-05-15 09:04:42 följande:

    Vi är inte överens gällande vilka krav man kan ställa på barnen, så vi frågar här.

    I vilken ålder kan man kräva att de viker sin egen tvätt? De är 4, 7 och 10 och ena anser att alla tre borde vika sitt eget medan andra anser att bara den äldsta kan förväntas klara det.


    Min 7,5-åring klarar det. Sen är det ju inte så noga hur tvätten blir vikt. Bara att den blir det.
    Min snart 12-åring klarar det också,även om han gärna bara knölar in kläderna i lådan.
Svar på tråden I vilken ålder ska de vika sin egen tvätt?