• Anonym (Jag)

    Har hemmafrun mer ansvar att hjälpa till?

    Hej!

    Jag bor i ett område där det är relativt vanligt med ?hemmafruar?.

    Jag hamnade i en diskussion med en vän som också har barn i den skolan om detta med att hjälpa till i skolan, då det varit mycket sökande efter volontärer den här våren. Det har varit för disco för låg- och mellanstadiet, balen för niorna, diverse utflykter, bakande till kakförsäljning med mera och ett tydligt mönster är att det indirekt förväntas att hemmafruarna ska hjälpa till och de upplever det inte ens som att de blir tillfrågade, utan att det helt enkelt förväntas.

    Tycker ni det är okej?

  • Svar på tråden Har hemmafrun mer ansvar att hjälpa till?
  • Anonym (Yes)

    De har mycket mer ledig tid eftersom de mest lallar runt hemma medan det blir extremt tungt för hårt heltidsarbetande kvinnor.

    Så ja, det är självklart!

  • Anonym (J)

    Har de tid då är det såklart rimligare att hemmafruar hjälper till än folk som jobbar tar ledigt.

    Men det beror såklart på andra omständigheter.

    En hemmafru med många barn , djur , utan hjälp är nog lika upptagen som någon med jobb utanför hemmet.

    Det beror mest på hur upptagen personen är och inte var man jobbar.

  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-15 11:01:05 följande:

    Hej!

    Jag bor i ett område där det är relativt vanligt med ?hemmafruar?.

    Jag hamnade i en diskussion med en vän som också har barn i den skolan om detta med att hjälpa till i skolan, då det varit mycket sökande efter volontärer den här våren. Det har varit för disco för låg- och mellanstadiet, balen för niorna, diverse utflykter, bakande till kakförsäljning med mera och ett tydligt mönster är att det indirekt förväntas att hemmafruarna ska hjälpa till och de upplever det inte ens som att de blir tillfrågade, utan att det helt enkelt förväntas.

    Tycker ni det är okej?


    Tja, deras jobb är ju att sköta hem och barn och volontärarbete på skolan är ju ett sätt att sköta sina barn, samtidigt som även andra får glädje av det.
  • Anonym (men)
    Anonym (Yes) skrev 2019-05-15 11:14:25 följande:

    De har mycket mer ledig tid eftersom de mest lallar runt hemma medan det blir extremt tungt för hårt heltidsarbetande kvinnor.

    Så ja, det är självklart!


    Reflekterar du någonsin över vilken skillnad det är i dina förväntningar på kvinnor respektive män ? 
  • scanmia

    Nej, det tycker jag inte att de har ansvar att göra. Har de intresse och vill så är det förmodligen mycket lättare för dem att hjälpa till. Fast det är inte säkert: de hemmaföräldrar där jag bor har ofta yngre syskon hemma utan annan barnpassning och det kan vara minst lika pyssligt att komma ifrån. Av vad jag har sett bland de hemmaföräldrar som har velat ta sig tillbaka in i arbetslivet igen så kan jag även säga att det inte leder till kontakter eller fördelar att ha varit volontär i skolan (till skillnad från vissa andra ställen).
    Skolan där jag bor (i Kanada) utgår ifrån att alla hjälper till så mycket de kan. En hel del studiebesök, temadagar, utflykter och till och med schemalagda aktiviteter (skridskoåkning) kan inte ske utan att föräldrar följer med. Det finns helt klart ett gäng hemmamammor (och några mor- och farföräldrar samt betalda barnflickor) som lägger timmar varje vecka på att hjälpa till, men de flesta, både arbetande och hemmavarande föräldrar hjälper till några gånger per termin.

  • Anonym (Anna)

    Är lite osäker på om jag förstår frågeställningen korrekt.

    Men jag tänker så här, att om det är "normalt förekommande" volontärarbete i "normal" och rimlig omfattning bör väl detta arbete fördelas ut på respektive familj. Föräldrarna i resp familj får sedan sinsemellan bestämma vem som skall göra vad.
    I en familj där båda arbetar kanske mamman ex bakar kakor medan pappan städar på torget (för att samla in pengar) eller tvärtom.

    I en familj där den ene inte arbetar överhuvudtaget bestämmer väl kanske den familjen internt att kanske den icke-arbetande tar ett större ansvar för volontärengagemanget.

    Men, om man tänker på gruppnivå: i ett område där det är vanligt att en av föräldrarna inte arbetar är det inte ovanligt att det drivs fram en spiral av mer och mer projekt som kräver mer och mer aktivt engagemang av föräldrarna (just för att det finns gott om föräldrar som har tid att hitta på nya projekt). Är det då de hemmavarande "hemmafruarna" som initierar och driver fram en mängd sådana "projekt" tycker jag att det är fullt rimligt att de också förväntas ta ett större ansvar vad gäller genomförandet.

  • sextiotalist
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-15 11:01:05 följande:

    Hej!

    Jag bor i ett område där det är relativt vanligt med ?hemmafruar?.

    Jag hamnade i en diskussion med en vän som också har barn i den skolan om detta med att hjälpa till i skolan, då det varit mycket sökande efter volontärer den här våren. Det har varit för disco för låg- och mellanstadiet, balen för niorna, diverse utflykter, bakande till kakförsäljning med mera och ett tydligt mönster är att det indirekt förväntas att hemmafruarna ska hjälpa till och de upplever det inte ens som att de blir tillfrågade, utan att det helt enkelt förväntas.

    Tycker ni det är okej?


    Allt arbete som sker i skolan av föräldrar ska endast vara frivilligt.
  • Anonym (.)

    Nej, jag tycker det inte är ok att kräva mer av hemmafruar.

    Det är lite samma som att jag skulle kräva att min halvtidsarbetande snickargranne, med all ledig tid han har borde kunna bygga en ny lekplats till barnen på området utan ersättning.

  • legomum

    Som hemmaförälder skulle jag kunna ställa upp någon gång om det behövdes. Men långt ifrån alltid.

    Jag är då rakt inte sysslolös så jag behöver också boka om saker för att få tiden att räcka.

    Min tid är lika värdefull som alla andras.

    Säg nej. Skolan måste kunna anställa folk så deras verksamhet fungerar.

  • Anonym (Sara)

    Nej, det tycker jag inte att omgivningen generellt kan kräva.

    Om jag själv valt att inte arbeta i syfte att vara mer delaktig i barnens liv skulle jag dock på eget initiativ medverka i saker som jag tyckte var viktiga, tex skjutsa utrustning till ishallen pch såna saker.

    Men var och en måste ju bestämma vad som är viktigt för denne. Men om man ej arbetar och själv är drivande i att skolan ska ha akiviteter aom kräver insatser av föräldrarna anser jag att man bör ta ett störra ansvar/arbete ön de som arbetar heltid och ansernaktibviteterna mindre viktiga.

Svar på tråden Har hemmafrun mer ansvar att hjälpa till?